De däringa La Pavoni...

bodaniel

Well-known member
De gånger kupolmuttern har suttit löst syns det i mjölken att det sprutar åt fel håll. Nu verkar det inte göra det.
 

bodaniel

Well-known member
Så där ja, nu funkar det bra att skumma mjölk igen. Köpte m6 kupolmutter och borrade ett 1.5 mm hål. Skönt.
 

snaggvovve

Well-known member
I have joined the dark side...
När min Pavoni började krångla i våras så köpte jag en Pods-maskin att ha tills Pavonin blev lagad.
Nu har jag inte blivit färdig att göra vid Pavonin över huvud taget, bekvämt med pods.
Jag börjar dock längta efter att dricka riktigt gott kaffe igen så jag får väl börja att ta mig i kragen och försöka reparera min maskin.
Någon som har koll på vad det är för packningssats man behöver till en Professional 99'a?
 

GLC

Well-known member
Återkopplar jag med då mina nya packningar från OE kommit. Bytte alla packningar kring bryggruppen även om bara de runt pistongen såg risiga ut.

Lätt att byta alla packningar. Fick smörja in packningarna runt pistongen för att få på dem. Följde med smörjmedel som tur var.
Nu är det som en helt ny maskin. Tight och fin. Drog ett skott först som jag slängde men drack nästa. Beställde även en enhåls munstycke och skumning mellan detta och orginal är som natt och dag. Fick microskum utan problem och hällde fin latte art.

Sjukt nöjd, enormt enkel maskin att skruva i, även för mig som är rätt så ohändig.
 

snaggvovve

Well-known member
Tack för länkarna.
Jag provar med tipspromenad.
Att den sen är enkel att skruva i känns ju skönt för mig med tummen mitt i handen.
 

Heffa

Well-known member
Hej!
Nu var det några år sedan jag hängde här, men min fina LaPavoni Pro har gett upp så jag skulle behöva lite hjälp att åtgärda felet.
Problemet yttrar sig genoma tt det inte kommer fram något vatten alls till brygghuset :-(
När jag drar upp spaken för att släppa fram vatten så är det liksom ett "baksug", hela spaken fjädrar emot och släpper man efter så går den tillbaka till utgångsläget omedelbart. Det hjälper inte om jag med kraft håller kvar spaken i det övre läget, det kommer ändå inget vatten.

Jag har skruvat isär brygghuset så gott jag kan men har inte hittat något direkt fel som jag kan se. Spontant känns det ju som om det skulle kunna vara någon packning som har kärvat fast någonstans, men jag kan inte för mitt liv hitta var...

Alla tips tas emot med tacksamhet! :unsure:
 

GLC

Well-known member
Sitter de två packningarna på kolven åt rätt håll eller har nån vänt på sig? De som ska se ut >< från sidan sett
 

HE

Well-known member
Det känns som det slaggat igen i själva sugröret som går ner i vattentanken. Du kommer åt det om du lossar de två skruvarna som håller fast brygghuvudet med tanken. Kan det sugits upp skräp och bara korkat igen, då borde det bli vakuum när man försöker suga in vatten i brygghuvudet.
Ett höftskott från mig....
 

Heffa

Well-known member
Jag ska kolla packningarna igen, var ett tag sedan jag hade den nedmonterad nu.
Ang sugröret så har jag för mig att jag testade att skruva loss det från tanken, och pumpade upp vatten från ett glas eller skål... skall man kunna göra så?
Skruvade även loss sugröret från bryggruppen, och det är inte stopp i röret i sig i alla fall.

Tack för tipsen, kom gärna med mer tankar & idéer :)
 

attis

Well-known member
Hej!
När jag drar upp spaken för att släppa fram vatten så är det liksom ett "baksug", hela spaken fjädrar emot och släpper man efter så går den tillbaka till utgångsläget omedelbart. Det hjälper inte om jag med kraft håller kvar spaken i det övre läget, det kommer ändå inget vatten.

Läs "Water does not exit the Group when lowering the handle" en bit ner på DR Pavonis sida, inte helt säker på om det är ditt fel eller ej. Kan vara värt en titt i alla fall.
http://www.francescoceccarelli.eu/La_Pavoni/Dr_Pavoni/troubleshooting.htm
 

HE

Well-known member
Skumt! Som jag tänker mig tekniken utan att ha läst på så tänker jag följande. När det är tryck i kokaren och man drar upp armen så öppnar man upp flödet från kokaren i och med att kolven åker upp över hålet från kokaren. Det ska väl liksom vara ett övertryck på vattnet. Har du tryckt ut kolven och kollat läget inne i cylinder och kolv?
 

Heffa

Well-known member
Bra tips om att kolla om kolven har skruvat loss sig själv, det låter som om det skulle kunna vara det felet. Får undersöka detta i helgen!

HE - ja, jag tror också att det borde fungera så, men när jag senast hade isär den för att felsöka så vill jag bestämt minnas att jag kunde pumpa upp vatten till brygghuset... men jag skall testa igen!
 

CHR57

New member
Hej har fluktat på en Pavoni under ett tag. Uppgradera från Delonghi Dedica.

Köpte den här uppsättningen igår av en kompis.
Han ville ha 500kr men jag gav homon 1.000Kr. Antar att det va en mycket bra affär.
Har inte funktionstestat den ännu.
Pavoni.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp