Stockholm Waxholms kafferosteri

kaffe med slice

Well-known member
Halloj,
jag satt o kolla igenom när jag blev medlem här. 22 december 2007 var det.

Det började med en Krupps helautomat, som polaren totalsågade när jag sa att jag köpte en espressomaskin. Kaffe gör den på sin höjd sa han, men inte espresso.

Nähä tänkte jag och tog reda på vad espresso är och vad kaffe är. Espresso är per definition emulsion av vatten och oljorna i kaffet, vilket en helatuomat inte riktigt klarar av att leverera. Så det var bara att med bestämda steg ta sig till Kaffemaskinen och inhandla en riktig espressomaskin och leta upp en kvarn.

Sen hängde jag på kaffemaskinen och förde noga anteckningar på alla kaffen jag smakade. Har besökt J&N ett par gånger, ett fantastiskt företag som jag faktiskt introducerade för min gamla kollega och polare Erik. Som bara några veckor efter sitt första besök öppnade baristashopen.se

Mitt intresse för kaffe växte och när jag för 1,5 år sedan såg att en trumrost var till salu lanserade jag idén till frugan, att det kan väl vara kul att ha en trumrostare hemma o rosta lite kaffe :)

Hon totalsågade mig.... och sa att aldrig i livet! Det kan du glömma att en sådan kommer in i vårt liv.... (till saken hör att vi precis skulle bygga hus. Till saken nummer två hör att hon är fransyska och har ett fransyskt temperament :angry: och till saken nummer tre hör att vi också har två barn och våra jobb att sköta). Så jag släppte den pucken med rosteri.... Ett tag :cool:

Men ett husbygge tar ju slut också, så för knappt 10 månader sedan hittade jag mobilnummret i bilen till killen som sålde rosten och tänkte det att "va fan jag ringer och ser om den finns kvar". Et voila! Det gjorde den. Jag ringde till frugan och sa att jag kommer hem lite senare. Slutade tidigare på kneget och åkte o tittade på rosten, provrostade, åkte till Statoil och hyrde släpkärra på vilken rosten lyftes upp med gaffeltruck och började resan hem.

Det blev en lång resa. En timme kan bli mycket lång när man tänker igenom alla alternativa sätt man kan bli strypt, pryglad, straffad, utfryst och för att inte tala om hur varmt kreditkortet kommer att gå för hennes "får du får jag" shopping rundor.

Men jag stålsatte mig, ringde till 4 bastanta polare o grannar som var på plats när jag svängde upp på garageinfarten med min 15 kilos, ca 200 kg tunga trumrost som vi så snabbt det gick lassade in i garaget. Allt medans frugan stod som en fågelholk på tomten och sa ingenting. Det var ju liksom ingen idé :lol:

Ett par shopping rundor senare var hon ganska glad.

I höstas var vi, jag och frugan alltså, i Tyskland och provade kaffen, kollad in frihamnen dit allt kaffe kommer, lassade bilen full med 10 säckar prima java och styrde kosan hemåt.

Sedan dess har det rostats och smakats kaffe både framlänges och baklänges. Både av mig, polare, kollegor, killarna på V street coffee och inte minst Fotogenico här på forumet. Som kommer att servera mitt kaffe på hans nystartade café. Kolla in sidan 12..

För tillfället är alltså Espressivo "the place to go" om man vill smaka på mitt kaffe som SirGrunge har gjort.

Vi är i slutskedet att göra klart etiketter och när det är på plats så kommer det även gå att köpa hos Erik på baristashopen.se.

Är man i Vaxholm kommer "stället att gå" vara hembygdsgården

Så gott folk, ett nytt rosteri är fött. Hoppas det skall smaka.

//Matte
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kul! Men nyfiken som jag är måste jag fråga... är lokalerna godkända för tillagning och förpackning av livsmedel? Trist om de inte är det och livsmedelsverket kommer på besök. Kan nog bli dryga böter (gissar jag).
 

kaffe med slice

Well-known member
Coolt! När kan vi komma på rostningsjam? :)

Finns det ett sådant intresse skulle jag tycka det var jätte kul så det skall vi givetvis styra upp. Helger passar bäst eftersom jag har vanligt kneg också.

5-6 personer är lagom eftersom det är ganska litet. Är intresset större än så får vi köra i omgångar.

Mellan 13.00 och 15-16.00 (eller tills vi känner oss nöjda) är bra tider för mig. Och vilken helg det blir spelar ingen större roll. Så det är bara att fylla på med vilken helgdag som passar så kör vi då.
 

Marv

Well-known member
Grymt kul att Vaxholm fått ett rosteri. Som gammal Vaxolmsbo glädjer detta mig mycket. Får se til latt ta en av vårens cykelturer via Vaxolm och prova detta...
 

kaffe med slice

Well-known member
Kul med ett till rosteri.

Något jag skulle tycka vore roligt skulle vara att vara ett gäng rostare som kunde utbyta erfarenheter om just rostning. Snacka rostprofiler för olika bönor och böntyper, blanda grönt eller rostat etc. Ämnesområden finns det många att snacka om och min grundfilosofi är är att kunskapsutbyte leder till utveckling och framsteg både för individ som grupp.


//Matte
 

martink78

Well-known member
Finns det ett sådant intresse skulle jag tycka det var jätte kul så det skall vi givetvis styra upp. Helger passar bäst eftersom jag har vanligt kneg också.

5-6 personer är lagom eftersom det är ganska litet. Är intresset större än så får vi köra i omgångar.

Mellan 13.00 och 15-16.00 (eller tills vi känner oss nöjda) är bra tider för mig. Och vilken helg det blir spelar ingen större roll. Så det är bara att fylla på med vilken helgdag som passar så kör vi då.

Jag kommer mer än gärna! Och gärna helg! Själv bor jag ju i Stockholm (eller 08-land i alla fall) så det funkar med de flesta helger, just nu är dock 20-21 och 27:e feb bokade..
 

martink78

Well-known member
Kul med ett till rosteri.

Något jag skulle tycka vore roligt skulle vara att vara ett gäng rostare som kunde utbyta erfarenheter om just rostning. Snacka rostprofiler för olika bönor och böntyper, blanda grönt eller rostat etc. Ämnesområden finns det många att snacka om och min grundfilosofi är är att kunskapsutbyte leder till utveckling och framsteg både för individ som grupp.


//Matte

Så länge du inte ställer krav på att man är proffs (ännu, i alla fall ;) ) så är jag gärna med. Jag saknar också den där möjligheten att snacka profiler och temperaturer med nån. Det är lätt att man blir lite hemmablind vad det gäller smaker.
 

SirGrunge

Well-known member
Matte: Din och Nicos sort som döpts till Nostimo slår sweet holy moses enligt mina smaklökar.
Hyfsat betyg va? BRA JOBBAT :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp