Stockholm Waxholms kafferosteri

hne

Well-known member
Nu har jag kommit på vad Bianco smakar. Det gick verkligen upp ett ljus i näsan med senaste extraktionen: hasselnöt. Kanske en smula färsk bark också, men mest nöt. Och kaffe.

"Kaffet når sin peak ca 6 veckor efter rostdatum". Det här var rostat 100824 och blir fortfarande bara bättre och bättre. Gott!
 

kaffe med slice

Well-known member
Jag tycker också det är tråkigt med prishöjning men det beror varken på mig eller Baristashopen. Det beror på höjda priser på råkaffe som de senaste 3 månaderna fullkomligen rusat i höjden. Som ett litet rosteri har jag inget lager av råkaffe att tala om och allt det kaffe jag köpt in innan prishöjningarna är nu slut. Därav prishöjningen.

Baristahopen tar hur som haver upp förhandsbeställningar fram till 21 idag. Klaffar det med leveranser dimper det ner hos er på torsdag.
 
Senast ändrad:

kaffe med slice

Well-known member
Imorgon går första leveransen av WK-kaffe till Björn och hans kaffebutik Bladet & Bönan i Karlskoga. Så på torsdag finns det pinfärskt kaffe som är rostat igår för sugna karlskogabor.
 

hne

Well-known member
Nu har jag kommit på vad Bianco smakar. Det gick verkligen upp ett ljus i näsan med senaste extraktionen: hasselnöt. Kanske en smula färsk bark också, men mest nöt. Och kaffe. "Kaffet når sin peak ca 6 veckor efter rostdatum". Det här var rostat 100824 och blir fortfarande bara bättre och bättre. Gott!

Igår var det 6 veckor efter rostdatum. Kaffet smakar riktigt bra. Mjukt utan en massa störande bitterhet och syra men inte heller någon störande söt mjäkighet. Jag tror kaffe med slice har fog för den här siffran och han har uppenbart koll på smakbalansen. Starkt jobbat!
 

kaffe med slice

Well-known member
@hne, verkligen kul att du tycker om kaffet.

Lördagen den 13 November så kommer WK-kaffe serveras på HiFiForums.nu årliga DIY mässa. Det blir minst tre kvarnar med olika kaffen i. Och kanske en av de nya espressoblandningarna som är på G. Evenemanget pågår mellan 10 och 18. Jag kommer att vara där på eftermiddagen och stå bakom spakarna.

Hoppas jag får se några RK ansikten också.

Läs mer här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81278
http://waxholmskafferosteri.wordpress.com/
 

kaffe med slice

Well-known member
En liten nyhet. Från och med nu kommer det att serveras WK kaffe på Café Bullen som ligger på Thorildsplan 9. Det blir Biancon som kommer att serveras i espressomaskinen och Mocka-Java 1899 som brygg. Det kan bli en hit med deras smörgåsar, kakor och kaffebröd.

Vi kommer även att planera in ett litet barista-jam inom snar framtid som vi kommer köra på kafét. I samma lokaler kommer även Kalle, som vi provat ut kaffet tillsammans med, att bygga upp en te och kaffehandel som kommer att vara inriktad på top-notch produkter.
 

kaffe med slice

Well-known member
Två nya blandingar är på G ut i butik. En skönt mörkrostad blanding för press & brygg samt en espresso som går åt det sötare hållet.

Janne på Kaffemaskinen City (Oxtorgsgatan) har en del prover kvar i butiken som han gärna delar med sig av. Så har ni vägarna förbi och vill smaka så kör han gärna en Aeropress eller ett skott i Gaggian.

Ännu lite mer info
http://waxholmskafferosteri.wordpress.com/
 
Det blev grymt! Tack för en leverans av kaffe som satte spår. 90% av besökarna pratade om kaffet, 80% av de jag pratade med tyckte det var bland det bästa de druckit eller bättre =)

Bugar och bockar för ett trevligt samarbete!
Mvh Andrén
Arrangör av Hififorums DIY Uppsala 2010
 

kaffe med slice

Well-known member
På lördag 20 Augusti kl 12-16 är ni som vill välkomna till ett litet rost-jam ute på rosteriet. Ta med er det ni rostar med hemma så rostar vi och jämför de olika rostarna med varandra.

Förutom den stora rosten har jag en iRoast2 och Martin tar med sig sin Quest M3

Skriv gärna här i tråden eller anmäl er på facebook om ni är på. Har ni en rost att ta med så är det bara kul.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp