Guldfilter till aeropress!?

MrD

Member
Hittade en blogg där en kille gjort sitt eget guldfilter till sin aeropress genom att skära ut lagom stora bitar från en swissgold. Blev väldigt nyfiken på om och hur stor skillnad resultatet blir av detta. Är det någon som testat eller tror sig veta vad det gör med kaffet??:)
 

RasmusTQ

Member
Har precis införskaffat en aeropress och börjat inse att kaffe är ganska kul och intrikat. Guldfilter (och polyesterfilter) används såvitt jag förstått efter en del google-pluggande för att slippa att man filtrerar bort smakgivande kaffe-oljor. Se tex http://sites.google.com/site/scottmarquardt/invertedaeropressingforbettercoffee

Håller på o jagar runt efter polyesterfilter nu för att testa själv och se hur pass stor betydelse de åtråvärda oljorna har för smaken. Har vi tur kanske någon kafferäv kan svara?
 

MTR

Well-known member
Metallfilter ger en renare kopp då det släpper igenom fler oljor och inte ger kaffet papperssmak. Dock släpper det igenom fler partiklar vilket ger en bitter effekt.

Pappersfiltret är ju väldigt smidigt att använda och sköljs det bara ordentligt innan tycker jag det mesta av papperssmaken försvinner.

Utan en riktigt bra kvarn tror jag att pappersfilter är att föredra men klipp ut och testa er fram till vad ni föredrar i koppen.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp