Kaffe i Paris

TheWhip

Well-known member
Drar till Paris 09:50 imorgon om inte Skavsta snöar igen. Undrar om ngn vet ngt MÅSTE ställe i Paris. Tips mottaget tacksamt.
 

HE

Well-known member
Jag startade en tråd om det i dec -09. Sök och du skall finna. Lite iallafall:blush:
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Åker dit om en dryg vecka... PMa mig gärna om du hittar ngt.
Bor lite syd om centrum har jag för mig
 

Mathias

Well-known member
Gillar man crêpes (bio dessutom):

Crépuscule
91, rue Lamarck 75018

Ser inte mycket ut för världen men göra enormt bra crêpes kan dom där
 

Mathias

Well-known member
Hyggligt rosteri:

La Brûlerie de Montmartre
66 Rue de Damrémont 75018

Ligger runt hörnet till creperiet ovan, två flugor på smällen ;-)
 

UbbeK

Well-known member
Åker på tordag den 14 okt till Paris (bilmässa, Tyvärr har DaMatteo lämnat mässan). Mathias är det några mer ställen man skall besöka för att hitta något i kaffeväg i Paris? Kommer att bo nära Sacre Coeur.
 

Mathias

Well-known member
Ber om ursäkt UbbeK. Jag är dålig på att följa allt som händer på de fora jag besöker. Skicka gärna samtidigt ett PM så ökar chansen betydligt....

Det rör på sig här i Paris om än långsamt. Ett rosteri har jag redan nämnt tidigare men numera finns det också ett par cafér som rostar själva:

http://coutumecafe.com/

Espresso E Ristretto:67, rue de Charenton ,75012 Paris (oftast hit jag drar, stänger dock tidigt, när detta skrivs 16-17 beronde på kunder, allt gjort på plats)
 

Tamper

Well-known member
Tack för tipsen!

Det blev en frukost på Kooka Boora – 62, rue des Martyrs nära Pigalle med suveränt surdegs- pain riche och lagrad ost.
Väl balanserad espresso och fin Latte-art.

Lunchfika på Espresso and Ristretto - 67, rue de Charenton , bakom Bastille operan, ett litet mikrorosteri.
Bra kvalitet på kaffet men lite för mörkrostat för min smak.

Avslutningsvis espresso och macchiato på La Caféothèque – 52, rue de l’Hôtel-de-Ville .
Rosten stod på för fullt och det doftade underbart i lokalen.
Med mig fick jag en Espresso single origin från Guatemala. Plantation Pulcal. Fruktig och blommig.
Nyrostad igår så den får vänta ett par dagar till.
Måste dock säga att jag blev uppskörtad på kaffet jag drack på plats. 1 macchiato + 1 Cappuchino för totalt 9€ trots att jag beställde på "franskt vis".




Vill också passa på att tipsa om butiken MORA.FR nåt kvarter bakom des Halles.
Massor med köksredskap som får stockholmsbutikerna att blekna.
 

Mathias

Well-known member
Plockar upp denna gamla tråd.

Espresso&Ristretto är numera stängt. Ägaren (en kompis) lyckades inte skapa det han ville, ett kaffé som i det gamla Paris och inte ett lunchställe, så han har lagt det i malpåse.

La Caféothèque har alltid varit dyrt men idag gör dom i allafall hyggligt kaffe vilket inte var fallet det första åren, 9€ verkar korrekt med tanke på att en espresso ligger runt 3€ där.....Om jag fattat rätt så rostas det mesta på annan plats och endast en liten del i butiken

Mora är trevligt men det finns ett antal till butiker om man vandrar runt i kvarteren, tex Simon, Bovida etc. Det gäller dock att ha en bra kassa eller bra kontroll på ha-begäret....
 

UbbeK

Well-known member
Då var det dags igen att besöka Paris och bilmässan.
Vilka ställen är värda ett besök, har det dykt upp några bra bryggställen ännu?
Blir ett besök på La Caféothèque helt klart.
 

kafferookie

Well-known member
ska till Paris på lördag. Finns det några större butiker med espressomaskiner? Skulle vilja känna på de maskiner man aldrig sett. Tex alex duetton. Finns ju inte i butik i Sverige menar jag. Andra kaffesevärdigheter mottages givetvis också gärna.
 
Topp