Brygga 1 kopp i stora guldfilter?

AA

Skottjägare
På Malmöträffen var det någon som berättade om bryggning för en kopp i stora swissgold-filter med, om jag inte minns fel, 30g grovmalet kaffe. Tyvärr minns jag inte vem som berättade eller exakt hur bryggningen gick till med tid och hur mycket vatten osv..

Är det nån som bryggt på detta sättet och kan ge lite tips? Hade varit intressant att testa.

Ha de´

/AA
 

FabianP

Well-known member
Jag brygger ofta, när jag tycker att de 1½dl från enkoppsfiltret är för lite, med 14-16g i stora guldfiltret i Moccamastern och ca 2½dl vatten. Antagligen inte vad du var ute efter att höra, men tycker det funkar riktigt bra. Antar att det är typ pressmalt om man kör 30g till en kopp, men förstår inte riktigt vinsten med den doseringen?

/Fabian
 

AA

Skottjägare
Jag brygger ofta, när jag tycker att de 1½dl från enkoppsfiltret är för lite, med 14-16g i stora guldfiltret i Moccamastern och ca 2½dl vatten. Antagligen inte vad du var ute efter att höra, men tycker det funkar riktigt bra. Antar att det är typ pressmalt om man kör 30g till en kopp, men förstår inte riktigt vinsten med den doseringen?

/Fabian

30g per kopp glädjer nog kaffehandlarna i alla fall!
Hade dock varit roligt att testa med rätt förutsättningar.

Tanken var precis som du skriver inte att köra i maskin utan att köra filtertratten direkt i koppen.
Jaja, hoppas den som sitter inne med kunskapen läser och kan svara!

Ha de gott!

/AA
 

GLC

Well-known member
Jag brukar köra 24g i lilla enkoppsfiltret, funkar bra, har typ 3dl vatten till det.

Sedan har jag även ett större guldfilter som är en kanna till, och där är det inga direkta begränsningar :)

3349916564_9a7a215fc5_m.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp