Kaffeprenumerationer

Vi har fått ett par påsar Mama Cata (Geisha, rostad av Koppi), kommer inte att komma upp på webshoppen men vill någon köpa för att prova så skicka ett meddelande eller maila.
 

Almapeso

Well-known member
För er som prenumererar på GUSTO, alternativt har en påse Haugaard Kogoria Meru hemma

Jag kör den i aeropressen, två skopor / kopp. Finmalet och kort extraktionstid (10-20 sekunder)
Brukar vara min parad-setup men får inte riktigt till det.

Någon som har några tips att delge till denna böna?
 

Agathorn

Well-known member
Jag kör den grovmalet i aeropressen. Uppochner 1,5 min, pressa, njut. Personligen tycker jag bätter om Etiopier i aeropressen men denna fungerar också helt klart.
 

Ciclista

Well-known member
Jag har börjat använda Tim Wendelboes metod. Tycker den är överlägsen för att få en ren, söt och balanserad kopp. Något finare än bryggmalet, 14-16 gram, 95 grader, upp och ner i 45-50sek och sen pressa lugnt och försiktigt. Rör om kaffet med en sked för att blanda ut skikten(jämför med blandad espresso).

Tänk på att ett par sekunders skillnad kan faktiskt göra stor skillnad.
Glöm inte att pressa lite hett vatten genom pappersfiltret också, tar bort mycket papperssmak.
 

Dr G

Well-known member
Hur mycket vatten har du?

Jag har börjat använda Tim Wendelboes metod. Tycker den är överlägsen för att få en ren, söt och balanserad kopp. Något finare än bryggmalet, 14-16 gram, 95 grader, upp och ner i 45-50sek och sen pressa lugnt och försiktigt. Rör om kaffet med en sked för att blanda ut skikten(jämför med blandad espresso).

Tänk på att ett par sekunders skillnad kan faktiskt göra stor skillnad.
Glöm inte att pressa lite hett vatten genom pappersfiltret också, tar bort mycket papperssmak.
 

Emil

Well-known member
Jag har två stycken årsprenumerationer från HasBean. Jag är grymt nöjd, otroligt hög kvalité och bra pris i förhållande till vad man får varje vecka !!!
 

henrik82

Well-known member
Skrämmer liv i denna tråden lite, det finns en väldigt bra kaffeprenumeration här i Norge som skicka internationellt (för er som lyssnar på "I Brew My One Coffee" har säkert hört talas om den) som heter Kaffebox. Jag har prenumeration på den sen juni och är riktigt nöjd med den, det är riktigt kul att få kaffe från lite olika rosterier från Skandinavien. Och nu i december kommer dem har en julkalender med 24 olika kaffen från 10-12 olika rosterier :)
 
Senast ändrad:

toobew

Member
Kolla gärna in Bean Portal som jag och Herrdin (här på forumet) har startat. Vi skickar ut tre kaffen från olika rosterier varje månad, 100 gram av varje kaffe. Tidigare har vi skickat kaffe rostat av Love Coffee, Drop Coffee och The Broker. Nu i december är det tre kaffen från Per Nordby som ligger i lådan!
 
Topp