Calobra, Gokaffe och annat ...

Calobra

Alnö Kaffehus
Är det för sent att presentera sig. Tror bestämt att jag aldrig startat någon tråd här förut.
Tycker att det kanske är dags nu då jag på sitt sätt byter skepnad från "user" till "dealer".
Jag tänkte meddela att Gokaffe nu definitivt stängt sin butik och på sitt sätt överfört sin vision och tanke till nystartade Alnö Kaffehus.

Jag - Calobra - eller Ruben Wetind som jag egentligen heter hoppas kunna erbjuda ett med tiden ökande sortiment av råkaffe och rostat kaffe.

Som en kompis sa: "ännu en person med en hobby som spårat ur...".

Jag bor alltså på Alnö utanför Sundsvall. Arbetade tidigare som forskningsingenjör på ett av alla de företag i krokarna som livnär sig på pappersindustrin.
För närvarande sysselsätter jag mig med detta samt lite andra projekt - som tex cykling som är en stor passion för mig i alla dess former.
Skateboard har lite otippat också dykt upp som en favorit så här på andra sidan 40.

Fru och två barn hjälper mig att mala kaffe och göra en espresso då jag behöver det. Jag lovar - min sjuåring gör bättre Cappucino än vad man får på nio av tio restauranger med en espressomaskin:lol:.

Tyckte det var bättre att komma ut ur garderoben än att mörka mitt hemliga liv som profitör.
Är det godkänt så här admin?
 

PF013

Well-known member
Trevligt med en ny råkaffeleverantör! Websidan verkar inte vara helt fungerande just nu, men det löser sig väl.

Lycka till!

/Peter (som skulle behöva en halvsäck eller så av ett trevligt baskaffe)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Lite typiskt - fsdata som jag använder som webhotell har problem med sin server12 där jag ligger. Fixar sig nog om en stund...
 

PF013

Well-known member
Nu ser det ut att funka! Så jag antar att du fått snurr på din rost? :)

Set väldigt intressant ut! Det jag saknar hittills är info om fraktkostnader och mängdrabatter, men det kanske dyker upp om man loggar in och börjar lägga en korg?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nice!

På hemsidan, på sidan med Köp och Leveransvillkor:

"4. Frakt och avgifter
Frakttillägg och förpackningsavgift läggs på varje order enligt aktuella fraktavgifter och våra förpackningskostnader.
Ange ditt Mobiltelefonnummer för SMS-avisering av paketet.
Välj vikt smart Ett tips ur fraktkostnadsperspektiv är att beställa precis under fraktgränserna. Räkna med ett halvt kilo för förpackningsmaterial ."


Det understrukna "Välj vikt smart" borde vara en länk till information om de smarta vikterna.

Och i sortimentet... Saknar jag Dominikanska Republiken Juncalito. Den är god tycker jag. Värd att testa nästa gång du köper in bönor. :)
 

knasper

Well-known member
Håller med KG, Juncalito är väldigt saknad. Grattis, förresten, till ny syssla. "Tidigare anställd" - är det kaffe på heltid nu då?
Har tidigare läst på din träningsblogg om dina besök med BMX i hallen, det var väl bara en tidsfråga innan du var tvungen att testa med bräda. Det ser ju sjukt kul ut men själv är mina erfarenheter begränsade till några gung i miniramp. Nån gång skall jag ta tag i det....
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Leveranskostnader - självklart - inser nu att det självklart bör ligga en tydlig lista.
Kommer under eftermiddagen på hemsidan.
Nu finns det endast integrerat undr butikens kassasystem.
Mer konstruktiv kritik mottages gärna :)
 

johey

Well-known member
Man blir ju fan kristen av detta! Beställt kaffe för nära 700 spänn till att börja med. Halelujah!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Alltså... jag skulle nog inte rekommendera att du rekommenderar folk att rosta kaffe i popcornmaskiner. Visst, det går säkert bra. Men... OM? Tänk om. Om popcornmaskinen smälter och brinner? De är inte avsedda för kafferostning, och om jag inte minns rätt så håller de inte för evigt om man använder de till kafferostning heller.

Om ett hus brinner upp? visst, de borde ha koll på sin rost, särskilt om det är en popcornapparat och inte en kafferostare. Men ändå... Och sedan säger de till försäkringsbolaget att de rostade kaffe i en popcornmaskin, och att de fått det rådet i den här svenska butiken som de hittade på internet.:eek:hmy:

Det kan bli trist. Jag skulle definitivt skriva en så heltäckande disclaimer som möjligt, eller helt enkelt inte skriva om det överhuvudtaget.
 

johey

Well-known member
Lite svårläst liten text om jag ska börja peta. Och byt bort joomlas favicon! :)

Tycker absolut att du ska skriva om popcornmaskinen som alternativ. Vi är trots allt svenskar och inte jenkare. Visst går det att formulera mer som "det finns dem som rostar kaffe i popcornmaskin, men var medveten om att det kan föreligga brandfara, då popcornmaskinen är avsedd för popcorn och inte kaffe", men att helt ta bort tipset tycker jag vore tråkigt. Jag rostade nog samanlagt tre kg i min popcornmaskin. Minns mig ha en diskussion om det med Kongo när det begav sig. :)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Varning och disclaimer - Done!

Behmor - tack för tipset Crema

Joomla icon - på jakt efter den i filvirrvarret men den är faktiskt lite svår att hitta (finns på så många ställen)

Svårläst text - får se vad jag hittar på där. Nu när jag inte längre petar i de viktigaste detaljerna kommer väl layout efter hand.

Som sagt - konstruktiv kritik mottages varmt!

Räknar förresten med några fler kaffe sorter under slutet av februari.
 

Gholam

Well-known member
Trevligt med ny råkaffeleverantör!!! Mycket bra initiativ!
Konstruktiv kritik? Jo, jag saknar råkaffe i min smak, typ Bourbon av ngt slag, utan syrlighet men med smak av kakao, choklad, kola eller tryffel mm. Det finns många varianter som man kan testa.
 

BengtL

Active member
Hej
Jag saknar Monsun Malabar. Vore tacksam om du kunde ta hem det.

Ps. Har redan beställt av dig...., men för kommande beställningar

/Bengt
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp