Kabel för espressomaskin

petrush

Well-known member
Jag tänkte i helgen installera en PID och funderar om man kan få tag i värmetålig kabel på någon "standardbutik".

Teflonkabel är väl det man vanligtvis använder får jag för mig, men det verkar inte finnas på varken clasohlsson eller kjell.com.

Vet någon hur det är med silikonkabel, typ:
http://www.kjell.com/?item=67314&path=
 

Gholam

Well-known member
Blir inte silikon mjuk av värme? Jag vet att silikonfog ändrar karaktär om den är för nära ugnen.
Kolla i elfa.se. De kan ha ngt...
 

Teddy

Active member
"Vanlig" kabel brukar tåla mellan 70 och 100°C ungefär.

Silikonisolerad ca 180, PTFE är ytterligare några grder bättre.

Silikon är att föredra i en varm miljö och varmare än 180°C blir det väl sällan i en espressomaskin.
 

theseal

Kaffeterroristen
"Vanlig" kabel brukar tåla mellan 70 och 100°C ungefär.

Silikonisolerad ca 180, PTFE är ytterligare några grder bättre.

Silikon är att föredra i en varm miljö och varmare än 180°C blir det väl sällan i en espressomaskin.

Hej Teddy. Det där är en allmän missuppfattning att silikon håller för de höga temperaturerna. silikon är sällan klassad över 130 grader för kontinuerlig drift. Silikon håller för högre temperaturer under korta perioder, men INTE kontinuerligt.

Dock är det oerhört vanligt ATT man använder denna typ av isolationsmaterial i kablar för denna typ av applikation.

skall man vara på den säkra sidan så är det flourpolymerer som gäller. 155 grader och uppåt tål skiten.
 

Gholam

Well-known member
Det där kabelskyddet jag länkade till (som faktiskt innehöll bla silikon) är specad till 180+ kont. drift. och kostar ca en tjuga/m. Bara man kan leva med färgen :)
 

Gholam

Well-known member
Finns ju som det står ovan, ClasOhlson varianten som tål 180 grader kont. för en mindre peng. Leta på deras hemsida...
 

gabriel b

Well-known member
Denna borde väl fungera bra?

Tekniska data
Ledaruppbyggnad 19 x ø 0.13 mm
Provspänning 2500 V
Ledare Koppar, förtent
Ledararea 0.25 mm²
Ø isolering 1.45 mm
Originalförpackning 100 m
Ledarisolering RADOX® 155
Temperaturområde -55...+155 °C
Nominell spänning 450 VAC/DC
Ledarfärger Röd

finns på elfa och meter priset ligger på ca 6kr.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-408-29&toc=0

*Finns även grövre kabel i samma för 11kr/m.
 
Senast ändrad:

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp