Inte alla älskar oss "Baristi"

theseal

Kaffeterroristen
hahaha, rewligt. NOT

Herr Schulmans brist på egen kreativitet gör att han oftast tar fäste i något runt honom och kissar på det, idag var det Sosta och espresson som fick sig en känga av sleven.

Känns det inte lite fjortis och 2007 med diss-blogg?

Ne Herr Schulman, herrn får nog ta och klippa sig och skaffa ett riktigt jobb.
 

Jay

Well-known member
Säga vad man vill om mediahoran Schulman, men jag tycker faktiskt han pekar på något ganska väsentligt vad gäller just Sosta-grejen (och den ack så svenskt löjliga Italienfäblessen som någon slags äkthetsvarumärke för kvalitet och genuin kulturupplevelse. Det får mig att tänka på kärringen i filmen om dalmasar som hade varit på Bali och refererar hela sin värld till hur det var på Bali).

1. De gånger jag varit på Sosta har de varit jävligt pretentiöst otrevliga. Baristan pratar inte med mig, utan någon slags biträde tar upp beställningen. Baristan står och limmar på någon brud, eller pratar italienska med någon landsman och masar sig motvilligt fram till maskinen som om jag avbröt något viktigare än att han ska göra skäl för pengarna jag betalar.

2. Att Sosta skulle vara bäst i Sverige är ju också en sån där anka som hänger ihop med äkthetsstämpeln som kommer av att något förefaller vara ur-Italienskt och därmed äkta. Vuxna män i slips som vägrar prata med dig har ju inget med kaffe att göra. Möjligtvis har det samma slags lustighetsfaktor som den där restaurangen i London där du blir utskälld och förolämpad av servitriserna och det är det som är själva vitsen med att gå dit.

3. Schulman själv gör ju både självmål, men pekar också på hur förlegade många av de som "hänger med" måste vara om de uppger Sosta-fenomenet som dagsaktuellt relevant för rådande kaffekultur i världen vad gäller specialkaffe.
 

theseal

Kaffeterroristen
Jay, bloggen är från 2007, vilket jag också missade. Jag fick inte riktigt ihop det, tills jag läste datum.

Ja, fenomenet som är intressant är väl den masshysteri som sker, och att man kan göra en karriär på att dissa folk och fä och sen inte ta ansvar för det.
 

Jay

Well-known member
Hehehe... såg det när jag tittade på din bild i efterhand...
Skulle inte förvåna mig om Alex Schulman numera smyger in på Sostas för en ristretto och övar på italienskan inför nästa Milanobesök. Någon som kissar på andra vill nog gärna bli kissad på själv också ;)
 

Gholam

Well-known member
Säga vad man vill om mediahoran Schulman, men jag tycker faktiskt han pekar på något ganska väsentligt vad gäller just Sosta-grejen (och den ack så svenskt löjliga Italienfäblessen som någon slags äkthetsvarumärke för kvalitet och genuin kulturupplevelse. Det får mig att tänka på kärringen i filmen om dalmasar som hade varit på Bali och refererar hela sin värld till hur det var på Bali).

1. De gånger jag varit på Sosta har de varit jävligt pretentiöst otrevliga. Baristan pratar inte med mig, utan någon slags biträde tar upp beställningen. Baristan står och limmar på någon brud, eller pratar italienska med någon landsman och masar sig motvilligt fram till maskinen som om jag avbröt något viktigare än att han ska göra skäl för pengarna jag betalar.

2. Att Sosta skulle vara bäst i Sverige är ju också en sån där anka som hänger ihop med äkthetsstämpeln som kommer av att något förefaller vara ur-Italienskt och därmed äkta. Vuxna män i slips som vägrar prata med dig har ju inget med kaffe att göra. Möjligtvis har det samma slags lustighetsfaktor som den där restaurangen i London där du blir utskälld och förolämpad av servitriserna och det är det som är själva vitsen med att gå dit.

3. Schulman själv gör ju både självmål, men pekar också på hur förlegade många av de som "hänger med" måste vara om de uppger Sosta-fenomenet som dagsaktuellt relevant för rådande kaffekultur i världen vad gäller specialkaffe.

De ggr jag har varit på Sosta har jag blivit väl bemött. Till och med den gång då jag saknade pengar att betala med (de tar inte kort, vilket är dåligt).
Bäst i Sverige kan man väl inte säga om dem för titeln "bäst i Sverige" är ytterst subjektivt, men de erbjuder klassiskt italienskt kaffe av bra kvalité och är duktigare än de flesta caféer på att få till det.
 

theseal

Kaffeterroristen
De ggr jag har varit på Sosta har jag blivit väl bemött. Till och med den gång då jag saknade pengar att betala med (de tar inte kort, vilket är dåligt).
Bäst i Sverige kan man väl inte säga om dem för titeln "bäst i Sverige" är ytterst subjektivt, men de erbjuder klassiskt italienskt kaffe av bra kvalité och är duktigare än de flesta caféer på att få till det.

Lite som Bar Centro mao.
 

FabianP

Well-known member
Ah, fuck, orka kolla datum!

Det som är absolut roligast i detta, som jag jäklar inte kan sluta skratta åt är:
I PunktSE skrev Schulman för ca 2-3 år sedan en krönika som baserades på att han skulle till Göteborg och tyckte att det sög. Det hela avslutades med att han drog en spin-off på Stockholmsskämtet "Skall du till Göteborg? Glöm inte att ställa tillbaka klockan, två år..."

Och så kommer du här och spelar honom rakt i händerna, när du vill slå han på fingrarna! :D

/Fabian, road
 

Jay

Well-known member
De ggr jag har varit på Sosta har jag blivit väl bemött. Till och med den gång då jag saknade pengar att betala med (de tar inte kort, vilket är dåligt).
Bäst i Sverige kan man väl inte säga om dem för titeln "bäst i Sverige" är ytterst subjektivt, men de erbjuder klassiskt italienskt kaffe av bra kvalité och är duktigare än de flesta caféer på att få till det.
De kanske har bytt ägare sedan jag var där, ungefär i tid med när Schulman skrev sitt blogginlägg?

Jag är inget fan av klassiskt italienskt, men det har säkert sin charm för dem som gillar det konceptet...
 

Roby Caffé

Well-known member
Sosta är bra, har aldrig blivit otrevligt bemött där utan alla är alltid artiga och trevliga helt enkelt!

Jag är ett stort fan av det klassiska italienska och det känns i stort sätt som man går in på en bar i italien. Är väldigt ofta nere i italien så jag vet hur det "känns"

Sen är ju smaken som......
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,361
Senaste medlemmen
smokingtooka
Topp