Köpes: Ångventil Gaggia Classic

Jacob

Well-known member
Har en inkontinent Gaggia Classic. Nån som har en trasig Classic och därmed en ångventil över? Eller nån som vet nåt ställe där det inte kostar över 400:- för en ventil?

/Jacob
 

bauta

Well-known member
Ja, har en halvdefekt Classic Coffe som jag skulle kunna ta ventilen ifrån. Vad är den värd?
 

Jacob

Well-known member
Ja, har en halvdefekt Classic Coffe som jag skulle kunna ta ventilen ifrån. Vad är den värd?

Hej! Det beror på hur gammal och använd den är. En ny ligger på drygt 400:-, sen ger de sig förr eller senare beroende på hur hårdhänt man är när man stänger av ångan. Min är från 2003 och har börjat bli kass nu, och jag har varit hyfsat snäll mot den. Säg ett pris! :)
 

Gholam

Well-known member
Tänk bara på att det är inte alltid så lätt att ta loss en gammal ångventil utan att skada den...
 

theseal

Kaffeterroristen
ne, det är en nålventil som jag har fått det förklarat för mig, det som går sänder är sätet och nålen, unrepairable!.
 

Henkera

Active member
Köp en begagnad evolution för några hundralappar och ta hela vattenkokaren med ventilen kvar på på och sätt in hela rubbet i din classic. Du får fräschare delar och slipper väldigt mycket jobb med att pilla på sånt som kan vara ett helvette att få isär och kanske inte ens överlever processen.
 

Englund

Well-known member
Ingen disrespect, men det låter faktiskt som en mindre bra plan. Om man lyckas hitta en evolution för mindre än vad en ångventil kostar så kan man väl nästan utgå från att den är i samma eller sämre skick än ens egen (förhoppningsvis) välvårdade Gaggia Classic?
 

Gholam

Well-known member
Tänk på att du kanske behöver en ny ratt också (60:) för vissa äldre rattar passar inte så bra på nyare ventiler.
 

Jacob

Well-known member
Tack för alla tips! Ja, den ska hålla i många år är det tänkt, så det får bli nytt. Det tar ju några år innan jag är utbildad, har jobb och kan köpa upp mig!
 

Henkera

Active member
Men o andra sidan kan man utgå ifrån att vattenkokaren också är i ganska risigt skick på en 2003 års modell och därför kan det väl vara värt några extra hundralappar för att förlänga livet på ens egen maskin med åtskilliga år. En 4 år gammal för 600:- t.ex är väl ingen dålig affär för att få bra reservdelar? Jag har sett billigare och nyare dessutom.

Bara att hålla ögonen öppna o se vad för alternativ som dyker upp till bäst pris först.

Lycka till!
 

Jacob

Well-known member
Men o andra sidan kan man utgå ifrån att vattenkokaren också är i ganska risigt skick på en 2003 års modell och därför kan det väl vara värt några extra hundralappar för att förlänga livet på ens egen maskin med åtskilliga år. En 4 år gammal för 600:- t.ex är väl ingen dålig affär för att få bra reservdelar? Jag har sett billigare och nyare dessutom.

Bara att hålla ögonen öppna o se vad för alternativ som dyker upp till bäst pris först.

Lycka till!

Hm... ja, nu vet jag varken ut eller in. Det blir väl som vanligt, att jag avvaktar... och kör tills kokaren rasar... Kan hur som helst inte ens avvara 600:- så jag har inte så mkt till val för närvarande. Men jag tänker att det borde finnas många Gaggior där ute. Classic och Coffee har varit ute på marknaden länge, så det borde gå att få tag i billiga "halvnya" ex ganska lätt om så skulle bli aktuellt.
 

gabriel b

Well-known member
Köp en begagnad evolution för några hundralappar och ta hela vattenkokaren med ventilen kvar på på och sätt in hela rubbet i din classic. Du får fräschare delar och slipper väldigt mycket jobb med att pilla på sånt som kan vara ett helvette att få isär och kanske inte ens överlever processen.

Då har jag något att göra i helgen, genialiskt! =)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp