Min Mahlkoenig Vario Home maler misstänksamt fint

Jag har köpt en Mahlkoenig Vario Home. (Min maskin är en Domobar Super.) Har lite funderingar kring detta köp:

1. När jag packade upp den så såg den helt ny och oanvänd ut bortsett från att den hade lite rester av malet kaffe på sig. Lite märkligt. Provkör de kvarnarna innan de lämnar fabriken eller något?

2. Den verkar mala väldigt fint. Den har ju ett reglage för grovinställning av malningsgraden. Detta reglage löper längs en skala med lägena "press", "filter" och "espresso". Jag måste ställa detta reglage i det "grövsta" läget av "press"-lägena för att brygga en dubbel på lite över 30 sekunder när jag tampar med 13-14 kilos tryck. "Press"-läget syftar väl på pressokaffe, dvs sådant man gör i t.ex. en Bodum-preskanna. Sådant kaffe ska väl vara riktigt grovmalet, bara lite finare än kokkafe. Funderar därför på om min kvarn fungerar som den ska när den ger espresso-fint kaffe i detta läge. När jag ställer reglaget i "filter"-läget blir det så finmalet att maskinen bara orkar trycka igenom några droppar kaffe, även om jag inte tampar lika hårt.

Bortsett från dessa funderingar är jag nöjd med kvarnen.
 

Exigo

Member
Min Rocky-kvarn hade kafferester och en lapp som sa att detta var normalt då de testkör alla innan de skeppas. Jag tror du inte behöver oroa över det.
 

MartinForsberg

Well-known member
Min Mazzer hade också kafferester och det låg en lapp där på samma vis som talade om att den var testkörd.

Har du malt såpass mycket kaffe med kvarnen att allt testkaffe från fabriken kommit ut så det är den inställning du valt som verkligen kommer ut och inget gammalt med grövre malgrad?
 

johey

Well-known member
Tycker du ska vara glad över resultatet! Problemet med kvarnar brukar snarare vara att de inte förmår mala fint nog.

Nu har jag inte sysslat med denna kvarn, men vanligen kan man justera reglagets offset för att passa ens eget behov. Ofta innefattar det att man demonterar kvarnen så pass att reglaget kan vridas och återmonteras på den grad det faktiskt är för ditt kaffe. Eller så lever man med att det står press trots att den maler lagom för din espressomaskin.

Grattis till ett bra val av kvarn, låter det som!
:coffee:
 

S-fors

Well-known member
[youtube]http://www.youtube.com/user/SeattleCoffeeGear#p/u/33/anFYouL48m4[/youtube]

Hon drar upp grova justeringen från mitten till topp utan att maskinen är igång, det kan sabba justeringen på kvarnen.

Jag skulle nog kolla med inköpsstället, det verkar inte riktigt rätt, jag har kikat på recensioner av denna maskin och jag har läst att det bästa är att den kan gå från "road gravel to dust" i grova inställningen och sen finjustera med den vänstra skalan.

Rocky är ju nollan något man kan kalibrera sjalv, kan det vara så med denna med?
 

DanMan

Active member
Tjena,

fick min Mahlkönig idag också, har inte testat den än, men den går ganska lätt att kalibrera om, kolla här för info.

Kan vara att din har lite annorlunda skruvar, har läst att de bytat till två skruvar nu, leta vidare på home-barista.com så finns det säkert en guide till hur man gör då med.

*Edit* Det står längst ner i det inlägget hur man gör på de nyare med.

Vidare kan jag rekommendera bellabarista om man vill köpa Vario, billigaste jag hittat i Sverige är 5000kr, där kostar den strax under 4000kr!
 
Tack

Tack alla för vägledning i form av länkar och info. Nu är jag inte orolig över kafferesterna längre. Och kanske jag skruvar lite på justeringsskruven någon gång i framtiden.

Toppen.
 
L

lenderboy

Guest
Mahlkönig eller Compak k3 touch?

vilken ska jag välja? är dom lika bra kanske?
 

ask2

Well-known member
Haft min vario i 1 dygn nu och är väldigt nöjd. Liten, enkel, tyst och inget spill.
Kvaliten på malningen har jag inget att anmärka på. Jämför med mazzer mini som jag hade tidigare så är den minst lika bra!
 

Agathorn

Well-known member
vilken ska jag välja? är dom lika bra kanske?

Dom är nog i samma klass. Jag valde Compaken för jag tycker om dessa mera klassiska utseende. Och den kromade varianten passade bra till min kromade espressomaskin.

Hur som haver så tror jag att dessa är i samma klass rent malningsmässigt, dock så är ju Varion lite billigare ifall du beställer utomlands.
 
L

lenderboy

Guest
Haft min vario i 1 dygn nu och är väldigt nöjd. Liten, enkel, tyst och inget spill.
Kvaliten på malningen har jag inget att anmärka på. Jämför med mazzer mini som jag hade tidigare så är den minst lika bra!

klumpar sig kaffet med din kvarn?
 

ask2

Well-known member
Jodå det klumpar sig väl lite. Men de känns "fluffiga" och verkar inte ställa till med några större problem.
 

Bilagor

  • bild_449x600.jpg
    bild_449x600.jpg
    26.3 KB · Visningar: 99
  • IMG_0159_600x450.jpg
    IMG_0159_600x450.jpg
    36.1 KB · Visningar: 86
L

lenderboy

Guest
någon som har compak k3 som kan svara om den klumpar sig också?
 

ask2

Well-known member
Jobbade lite på att ställa in kvarnen ikväll. Andra bönor också. Finns en bild till ovan.
 

DanMan

Active member
Har också en Vario Home, är helnöjd, tyst, snabb, lätt att ställa om mellan bryggmetoder, maler jämnt och fint dessutom. På de amerikanska forumen jämnställer de den med Mazzer Super Jolly, men det kan ju vara en effekt att de anser att den är amerikansk (Baratza) :) För 3800:- från BellaBarista känns det svårslaget.
 

mefi

Member
Ni som använt Varion, och gärna även Rockyn - vilken rekommenderas? Blir man som hobbybarista nöjd med malningen hos Rockyn (med det billigare priset) tillsammans med Silvia?
 

Musikarfelix

Well-known member
Jag tror att Rocky är en bra kvarn att börja med, men de flesta väljer att uppgradera strax därefter. Vario är bättre och mer flexibel, fast med större kostnad.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp