"Läcka i ångröret" Gaggia Classic

Eugene Tooms

Well-known member
Hej!
Jag är ny medlem här och komplett nybörjare när det gäller kaffemaskiner. Planerar att skaffa mig en beggad maskin och har kollat lite annonser. Det lutar åt Gaggia Classic eftersom den verkar vettig och dessutom är någorlunda snygg och inte så dyr.

I en annons skriver säljaren följande:

"en liten läcka har uppstått i ångröret. Detta innebär endast att den kan läcka vatten när maskinen är på och påverkar aldrig kvalitén hos det färdiga kaffet. Troligtvis är det en fråga om packning i maskinen som naturligtvis kan bytas."

Vad säger ni erfarna? Är detta något som är lätt att fixa eller skall man dra öronen åt sig?

Tacksam för råd!
 

theseal

Kaffeterroristen
Eugene, don't be afraid, har du hållt i en blocknyckel en gång så löser du det. Prutläge på maskinen....
 

Eugene Tooms

Well-known member
Jag måste säga att det här är ett sjukt trevligt forum! Tack allihop.

Har förstått att det är smart att byta ångröret till Rancilios dito, och ja, jag har hållt i en och annan blocknyckel så jag tror nog att jag skulle kunna fixa det med någon form av manual... Saken är bara den att jag aldrig har gjort en espresso i hela mitt liv, än mindre skruvat isär en kaffemaskin... Om jag då köper ett renoveringsobjekt verkar det vara stor risk att jag får skruva mer än brygga (heter det brygga om espresso?) och det var inte riktigt det som var tanken. Lägger hellre några hundra extra så här i nybörjarskedet för att sedan kunna gå loss totalt i prylfetischism och meckaryra när jag väl är hooked.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp