Inte använda maskinen på ett tag

Henkera

Active member
Hej Kaffe Stropps..

Skall vara ifrån min Gaggia ungefär en månad då jag är hos min andra kärlek, är det något jag skall tänka på förutom grundlig utvändig/invändig rengöring innan jag lämnar henne (Gaggian)? :lol:

Funderar på om det finns något man kan göra för att den skall förfaras så lite som möjligt av vattnet som är kvar i systemet.

/Henrik
 

theseal

Kaffeterroristen
AVKALKNING! obs att gaggian har en alukokare.

Annars är det väl lämpligt att tömma henne på vatten ordentligt och inte vara otrogen under din tid från din maskin.
 

Henkera

Active member
Det står i bruksanvisningen att man aldrig skall köra bryggaren utan vatten i tanken men då menar de väl förståss när den är varm. Kan man köra ut vattnet ur systemet utan risk för skador när den är kall?
 

johey

Well-known member
Du bör nog inte låta pumpen pumpa ut vattnet. Låt den hellre stå med vatten i kokaren och kör igenom en hel del när du är tillbaka. Så skulle jag göra i alla fall. Avkalkning när du kommer hem är nog inte helt fel, men om det som sälen säger är aluminiumkokare får du inte köra med citronsyra, utan speciellt medel för aluminium.
 

Henkera

Active member
Du bör nog inte låta pumpen pumpa ut vattnet. Låt den hellre stå med vatten i kokaren och kör igenom en hel del när du är tillbaka. Så skulle jag göra i alla fall. Avkalkning när du kommer hem är nog inte helt fel, men om det som sälen säger är aluminiumkokare får du inte köra med citronsyra, utan speciellt medel för aluminium.

Låter som den planen jag tyckte verkade sundast också. Du ser ju ut att vara en skärpt person så det får bli så. :lol:
 

theseal

Kaffeterroristen
Jag skulle tömma maskinen så mycket som möjligt efter avkalkning pga beläggningar pga stillastående vatten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp