la pavoni vs saeco aroma

staffan karlsson

Well-known member
kanske låter konstigare än vad det är, men. jag har en saeco aroma och är i närheten av att köpa en la pavoni, beggad, då jag har 2500:- till en ny maskin.
av er alla kloka kaffeälskande människor här, hur pass mycket bättre på en tiogradig skala (typ) blir shotsen med en pavoni. tips mm...:blush:
 

mikfri

Well-known member
Jag skäms inte för att påstå att, på en tio-gradig skala är pavonin.. hmm.. 11 bättre än Saecon. :) Har man en skaplig kvarn och läser på lite om hur man använder den och kanske framförallt: vet lite om hur riktigt kaffe kan (och ska) smaka så är pavonin heelt fantastisk. Köp!

En extra bonus är ju att pavonin är ungefär hundra gånger snyggare att ha i köket...

lycka till och bli inte rädd om det verkar knepigt i början.

mvh

Micke
 

staffan karlsson

Well-known member
alright, med dessa kloka ord så blir ju valet mer lätt. och då är det endast en sak som kvarstår, europiccola eller proffesional? har läst om om de båda modellerna, o de båda verkar ha sina anhängare......
 

martink78

Well-known member
Jag har bara provkört Pro modellen vid ett tillfälle men jag har svårt att se att det skulle vara någon större skillnad. Kokaren är större i pro modellen men eftersom man vanligtvis inte kan dra mer än ett par shots innan den blir för varm så har man ingen nytta av det...
Så ta det första bästa du hittar som du får ett bra pris på. Pro eller inte spelar mest roll för utseendet.

Intressantare är väl (i mitt tycke) om det är en med pressostat eller inte och vilken storlek det är på filtret. Det skiljer en del beroende på årmodell.
Å andra sidan verkar inte det heller vara speciellt avgörande så det är svårt att köpa fel..
 

snaggvovve

Well-known member
Pavonin är en underbar maskin men tänk på att den kräver en bra kvarn.
Det minsta man kommer undan med är nog en Rocky.
Funderar själv på om jag ska nöja mig med Rocky eller köpa en något dyrare kvarn.
 

Johan Lindroos

Active member
Ärligt talat tycker jag inte att Seaco Aroma ska underskattas. Det är väl mest "cremavirvlaren" som är lite B.

La Pavoni är generellt svårjobbade, och vad jag har märkt känns (den jag använt i alla fall) den flekonstruerad då arbetstemperaturen behöver komma upp i ångtemperatur för att den ska kunna användas. Då är ju vattnet för varmt, vilket ger den typiska "brända" smaken. Ni som har La Pavoni, hur har tillverkaren tänkt egentligen?

Annat tokigt på La Pavoni:
- Väldigt litet filter
- Väldigt litet handtag, som en liten leksak!
- Handtaget går "åt fel håll". (iofs en vanesak)
 

S-fors

Well-known member
Jag har en nästan helt oanvänd Isomac Viper stående om det kan vara intressant? Extremt bra skick. Ett alternativ till Seacon kanske.
 

mikfri

Well-known member
Det är helt rätt att det går att göra jätteäckligt och bränt kaffe med en pavoni, men det gäller också alla andra kaffemaskiner som finns. Vet man inte hur den fungerar så är det inte troligt att man lyckas.

Pavonin är ingen maskin som man slår på och sedan går och gör ett par kaffe på efter tre timmar. Då får man "den typiska brända"
smaken. Pavonin är ingen helautomat och gillar man idén med att kunna trycka på en knapp och få kaffet direkt i koppen så är pavonin absolut fel maskin att titta på. Orkar man läsa på lite guider på diverse forum och kanske titta in på en bra kaffebar och ta reda på hur kaffet man tänker testa ska smaka. Märker man snabbt att pavonin är:

- billig
- snabb (viktigt för frukostkaffet)
- konsekvent (om man lär sig en fungerarna rutin och kan upprepa den..)

Jag har druckit några av mina livs bästa espresso hemma med den lilla pavonin. Vilket åtminstone för mig väger betydligt tyngre än att pf är litet eller går åt fel håll... För min del kunde den varit illgrön och ha filterkorgar som en fingerborg så länge kaffet smakar som det gör... ;)

/m.

p.s. den är inte felkonstruerad, den finns däremot ett begränsat tidsintervall där metallen i grupphuvudet kyler det överhettade vattnet till rätt temperatur. Funkade redan på 50-talet innan ngn gjorda kaffe med PID...


La Pavoni är generellt svårjobbade, och vad jag har märkt känns (den jag använt i alla fall) den flekonstruerad då arbetstemperaturen behöver komma upp i ångtemperatur för att den ska kunna användas. Då är ju vattnet för varmt, vilket ger den typiska "brända" smaken. Ni som har La Pavoni, hur har tillverkaren tänkt egentligen?

Annat tokigt på La Pavoni:
- Väldigt litet filter
- Väldigt litet handtag, som en liten leksak!
- Handtaget går "åt fel håll". (iofs en vanesak)
 

Mathias

Well-known member
........La Pavoni är generellt svårjobbade, och vad jag har märkt känns (den jag använt i alla fall) den flekonstruerad då arbetstemperaturen behöver komma upp i ångtemperatur för att den ska kunna användas. Då är ju vattnet för varmt, vilket ger den typiska "brända" smaken. Ni som har La Pavoni, hur har tillverkaren tänkt egentligen?

Redan från fabrik har flera/många maskiner inställningar som inte alltid översstämmer med hur "vi" tänker använda dom. Pavoni ställer sina pressostater för högt vilket ger en för hög temperatur vilket medför bränd smak. Maskiner med pump är oftat inställda för att generera 11 bar i handtaget (jag tror ESE std specar detta) vilket stämmer mindre bra vid användande av dubbel filtret.

Pavoni ska inte ge bränt kaffe de 2-3 första skotten, därefter blir det mer och mer bränt allteftersom gruppen värms upp om maskinen inte får vila lite mellan skotten.
 

Johan Lindroos

Active member
Att man ska behöva vänta in ett gyllene ögonblick där temperaturen är okej, varken tidigare eller senare, är enligt min uppfattning en dålig konstruktion. Som maskinare jag är skulle jag inte kunna stå upp för en sådan konstruktion om det var jag som hade gjort den.
 

Mathias

Well-known member
Att man ska behöva vänta in ett gyllene ögonblick där temperaturen är okej, varken tidigare eller senare, är enligt min uppfattning en dålig konstruktion. Som maskinare jag är skulle jag inte kunna stå upp för en sådan konstruktion om det var jag som hade gjort den.

Om du menar Pavoni eller liknande maskiner så har du missuppfattat det hela. Maskinen är hyggligt thermiskt stabil när den värmts upp och därfter. Däremot ökar temperaturen i grupp när flera espressos görs i en följd, detta så pass mycket att tex Pavoni har rykte om sig att ge bränd kaffesmak redan vid den tredje dubbla.
 

Johan Lindroos

Active member
I alla fall den La Pavoni jag hade hemma betedde sig mycket dåligt. Det kan ju ha varit fel på termostaten. Men någon som har en får gärna demonstrera en välfungerande La Pavoni för mig! Jag tycker att själva principen med levamaskin är trevlig, fast gärna med större bryggrupp.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp