1-fas eller 3-fas på Mazzer Super Jolly

hjeltman

Active member
Hej alla glada!
Jag såg en annons på kvarnen i ämnesraden där säljaren påstod att han kunde anpassa kvarnen efter antingen 3-fas 380 eller 1-fas 220.... Borde det inte vara två olika motorer i dom kvarnarna?
Så vitt jag kommer ihåg från ellektionerna så var formlerna för effekt för 1 respektive 3 faser rätt lika, men med lite extra lull lull för tre faser...
Frågan är väl helt enkelt, sitter det någon trafo i som man kan koppla om, ändra eller hur fungerar det???
 

theseal

Kaffeterroristen
Man kopplar in motorn på olika sätt och mha en stadig kondensator bara, skvättenkelt.


Trefasmotorer upp till ca 0,75kW kan drivas med enfas spänningsmatning genom att 2 faser matas med fas och nolla samtidigt som en kondensator ansluts mellan den 3:e fasen och en av enfasanslutningarna. Rotationsriktningen ändras genom att kondensatorn ansluts till den andra enfasmatningen. Motorn måste först kopplas 230V (D). Enfaseffekten blir ca 75% av trefaseffekten. /.../ Som tumregel vid beräkning av kondensatorns storlek gäller 80mF per kW.
 

hjeltman

Active member
Men då blir ju effekten bara ca 260w om märkeffekt på 3-fas är 350w... Och det borde ju spela lite roll.
 

theseal

Kaffeterroristen
åsså en bild...
motorkoppling.gif
 

hjeltman

Active member
Åsså pyramidkopplar man dinkelsprätten på....
Svaret är helt enkelt att ja, det fungerar mot att man "offrar" ca 25% av effekten på maskinen.

Förresten, ritade du pyramiden själv?
 

blekfet

New member
Bumpar den här tråden...

Så det är alltså samma motor för både 1- och 3-fas, gäller det samtliga mazzer-kvarnar? Är det ett stort projekt att koppla in en 3-fas-version på vanlig 1-fas?
 

Mathias

Well-known member
Bumpar den här tråden...

Så det är alltså samma motor för både 1- och 3-fas, gäller det samtliga mazzer-kvarnar? Är det ett stort projekt att koppla in en 3-fas-version på vanlig 1-fas?

Bumpar också eftersom jag har en 3-fas kvarn i källaren som eventuellt ska konverteras till 1-fas om det är möjligt.

Har en 1-fas motor samma lindningar som en 3-fas motor och spelar det i så fall någon roll till vilken lindning man kopplar kondensatorn?
 

Pac

Maskindoktorn
Bumpar också eftersom jag har en 3-fas kvarn i källaren som eventuellt ska konverteras till 1-fas om det är möjligt.

Har en 1-fas motor samma lindningar som en 3-fas motor och spelar det i så fall någon roll till vilken lindning man kopplar kondensatorn?

Rotationsriktningen styrs av hur de olika lindningarna fasas gentemot varandra. Det betyder att beroende på vilken lindning kondenstorn kopplas till så ändrar motorn rotationsriktning,
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp