Funkar min manuella kvarn till en La Pavoni?

attis

Well-known member
Hej på er!

Blir min första post här på forumet :)

Egentligen dricker jag inte kaffe :nowink:
men expesso är ju gott, så jag köpte en mokabryggare. Egentligen mest för att jag inte ville lägga stålar på kaffegrejer. Nu pågår det en inre strid om det är vettigt att skaffa en riktig maskin. Tänkte mig en beg La Pavoni i så fall.
Efter att ha läst lite här på forumet så får jag intrycket av att man borde ha en elektrisk kvarn för att få kaffet tillräckligt fint malet.

Just nu använder jag en handjagare som jag fick för 25 pix på lokala loppisen (se bild). Den är ställd på finaste malningen, ni som är experter :), kan ni se om den verkar mala tillräckligt fint? Eller måste jag skaffa en "riktig".
För övrigt, är det någon som vet vad det är för någon kvarn? Står Japan under, det är det enda.
 

Bilagor

  • kaffe.jpg
    kaffe.jpg
    45.7 KB · Visningar: 38

bchi

Well-known member
Det är nog tyvärr för svårt att se på en bild om det är tillräckligt finmalet.
Chansen finns ju faktiskt att kvarnen duger. Du kan möjligtvis inte prova den hemma hos någon med espressomaskin? Behöver ju inte nödvändigtvis vara på en Pavoni.
 

GLC

Well-known member
Visst ser det finmalet ut, jag tror det skulle fungera. Manuella kvarnar brukar fungera bra även till espressomaskiner. Frågan är om det är jämnt malet, hur känns det mellan fingrarna?

Hittar du någon espressomaskin så prova där, fungerar det så lär det fungera till Pavonin.

Kvarnen vet jag inget om, låter dock inte superbra i mina öron med "Japan" tryckt under. Många gamla manuella kvarnar som är bra är gjorda i Tyskland.
 

theseal

Kaffeterroristen
spontant så ser det lite grovt ut.... men det är ju en gissning.

Dock lär det ta ganska lång tid att mala fram espresson, men det kanske inte är något problem.. :)

Hur mycket finare än det du maler till mokka bryggaren?

Mitt tips är att prova, det maler kvarnen tillräckligt fint så spelar det ingen roll för resultatet i koppen om den är handvedad eller el-vevad... (möjligtvis så smakar handvevad ngt godare eftersom man får slita lite med för belöningen...)
 

attis

Well-known member
Tack för svaren :)
Malde lite i morse och passade på att känna lite på resultatet. Utifrån min ringa erfarenhet så verkade det hålla jämn kvalitet. Tycker det kändes svårt känna någon korn känsla, så antar att det är ganska finmalet.

Jo det tar ju rätt lång tid att veva, så risken är ju att det blir en massa vevande med en riktig maskin. Eftersom det lär smaka ännu godare. På sikt får jag nog skaffa mig en elektrisk. Kanske kan man modda en aning och använda skruvdragaren, lär ju snurra fort i alla fall :cool:

Normalt sett så är ju japsen känd för kvalitet när dom går in för det. Tex Toyota, handsågar/hyvlar m.m., å andra sidan skulle ni här på sidan antagligen veta om det fanns någon känd japanskt kaffekvarnstillverkare. ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,719
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp