Bra riktigt billig espressomaskin?

John Scott

New member
Hej!

Jag fick tips här på forumet för några månader sen angående en kaffekvarn, och köpte på rekommendation en Hugin Coffea som varit helt fantastiskt bra! :)

Jag har med tiden övergått nästan helt till att göra kaffe i min mokabryggare, men börjar bli sugen på att prova en espressomaskin.

Efter att ha läst en hel del här på forumet och kollat allehanda onlinebutiker inser jag att en hyfsat bra espressomaskin kostar ganska mycket, och att en riktigt bra kostar väldigt mycket. Med den vetskapen och min ekonomi har jag lite haft det köpet på is på obestämd tid.

Jag tänkte ändå fråga om det finns någon espressomaskin som kan leverera gott kaffe, utan att kosta mer än säg, max 1000-2000 kr? Begagnat är ju alltid ett alternativ, men undrar över både nytt och gammalt.

Jag förstår att jag inte kan få en 10000 kronors maskins kvalitet i denna prisklassen, men hade gärna velat veta lite mer om hur bra kaffe man kan få fram även i denna superbudgetklass.

Tack så mycket på förhand!
 

scrat

Member
Kanske inte svarar på frågan exakt, men har hört mycket bra om AeroPress. Dvs inte en maskin, men som skall göra riktigt bra espresso. Är lite sugen att testa, men har inte kommit mig för att köpa en. Tror det kostar kring 300-400 spänn med filter å grejer.
 

dan nilsson

Well-known member
Aeropress gör INTE espresso, det blir ett mellanting mellan moka och brygg, riktigt bra men inte espresso. Jag kan rekommendera www.teochkaffehuset.se om ni vill handla online.
Jag använder nästan uteslutande Hugin Coffea och Aeropress och är supernöjd..
 

Agathorn

Well-known member
Jag har en beggad Gaggia Classic till salu, med podstillsats om man vill köra med det, med Gaggia MM kvarn och fin tamper i trä, oanvänd. Lite över din budget 2 500 kr. men i finfint skick!
För pengarna du nämner är det nog begagnatmarknaden som gäller.

Man kan ju alltid köpa någon väldigt billig maskin på Lidl eller liknande, men tror i slutändan att det är att kasta pengarna i sjön.
 

theseal

Kaffeterroristen
Beggad Gaggia Classic eller Rancilio fröken silva....

säkra, skottsäkra, billiga kort.

Aeropressen är UNDERBAR, men ger inte espresso utan en helt annan kaffeupplevelse (som man inte kan vara utan).

/lycka till
 

scrat

Member
Ok, my bad :blush: Det kanske inte går att få till några 9 bar. Men det verkar iaf som om man borde testa en sånn.
 

theseal

Kaffeterroristen
Aeropressen är magisk och ger fantastisk prestanda per krona.

Det är dock mer än dom 9 baren som skiljer, (även om man kan komma upp i ganska höga tryck när man malt för fint och hänger på Aeropressen) och det är inte espresso.

Vad vill du ha för kaffe? det är nog frågan man måst ställa sig, testa press, mokka, Aeropress, espresso och fundera. Aeropress/press/bra brygg + bra kaffe och kvarn ger underbart kaffe.
 

hjeltman

Active member
Well, för oss som skippade franskan helt så är det ju tur att det finns Google. Ok, det är inte 100%, men man förstår ju i alla fall. :-D
 
En gaggia evolution duger att börja med för att lära dig hantverket, men risken är att du snabbt vill byta upp dig så att du får känna den rätta smaken =)
 

onyman

Well-known member
Hej John, jag har en Gaggia Baby och en Gaggia MDF kvarn som jag har funderat på att sälja; inom din budget med marginal, tänkte mig ett pris på 1700kronor: du får tamper, mjölk kanna och rengörings medel. Eftersom du finns i Malmö kan du komma och testa och se om det passar dig.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp