Faema E98 pressostat deadband

ragwo

Well-known member
Faema E98 pressostat deadband/ DIY PF-trykkmåler

Først vil jeg takke for et finfint forum :)
Jeg har blitt den heldige eier av en Faema E98 Compact S1 og lurer på hvor mye deadband som er normalt på disse maskinene og om det er mulig å justere nedre grense på pressostaten. Min maskin har et deadband på ca 0,2 bar. 1 bar er max, 0,8 bar er minimum. Er dette innenfor normalen?
Alle svar mottas med takk :)
 

theseal

Kaffeterroristen
Hej och välkommen.

Prova att kalka av maskinen ordentligt, det kan ha satt sig kalkrester i och på pressostaten som kan öka deadbandet.
 

ragwo

Well-known member
Takk for raskt svar!
Maskina er nettopp avkalket etter alle kunstens regler, så jeg tror ikke det er problemet. Hvor mye deadband har din pressostat? Har lest litt rundt på nett og sett at 0,2 bar ikke er direkte uvanlig på en Sirai.
 

theseal

Kaffeterroristen
jag skulle säga att jag har ca 0.2bar deadband på min med, men det är en slutsats jag gör endast med den inbyggda kokartrycksmätaren.
Jag hade lite trassel med "glidande" pressostat (gissningsvis pga utmattning i fjädern som håller mot trycket i kokare) och efter en justering och lite allmänt pill/motionerande av pressostatfjäder/armen så tyckte jag att deadbandet var mindre.
 

ragwo

Well-known member
Takk skal du ha! Nå mangler jeg bare blindkurven for å kjøre testen.
Må bare si at du har gjort en utmerket jobb med maskina!:) Takk!
Jeg har sendt en mail til happydonkey angående frakt til Norge, får se hva de svarer.
 

StefanEngelien

Well-known member
Ikke bare har svenskene gitt verden et glimrende kaffeforum, de har jo utmerkede varehus også! Brukte 150 kr på biltema og har nå en selvlagd bryggetrykksmåler! :)

Deler:
Manometer for trykkluftsanlegg 0-16 bar, varenr 1749232
Reduksjonsnippel fra 3/8" til 1/4", varenr 15415
Vinkel, hun 1/4", varenr 15433

Gjengene på filterholderen er altså vanligvis 3/8", etter hva jeg forstår

Håper at manometeret tåler litt vann, og man kan vel ikke forvente at det er kjempepresist til den prisen. Men det er jo bedre enn ingenting :)
Prøvde det såvidt i dag, og det må nok litt gjengeteip til før det blir tett nok til å tåle 10-12 bar.

Noen som har erfaringer og/eller innvendinger?

attachment.php
 

Bilagor

  • Image057.jpg
    Image057.jpg
    78.7 KB · Visningar: 29
Senast ändrad:

StefanEngelien

Well-known member
Ok, lærer mye mens jeg holder på:

1. Filteret skal ikke være i filterholderen, det er ikke lagd for å tette mot trykket fra undersiden.
2. Fyll kaldt vann i filterholderen, trykkluftsmanometer tåler nok ikke så høy temperatur.
3. Egentlig bør man bruke et T-stykke med en ventil, slik at man simulerer at vannet flyter gjennom. Pac har nevnt dette i trådene over, og det står mer her:

http://www.home-barista.com/espresso-machines/building-portafilter-pressure-gauge-t4254.html
 

ragwo

Well-known member
Da har jeg også vært en tur innom Biltema :)
På jobb fant jeg to manometre fra en ødelagt kompressor så jeg har brukt de. Problemet mitt er at OFV'en slipper ut hele 120 ml vann på 25 sek når trykket er på 9,5 bar. Trykket er målt med begge manometrene og de måler likt. I følge denne tråden på CoffeeGeek skal OPV'en gi ut mellom ca 60 og 75 ml på 25 sek ved 8,5-9,5 bar, så her er det noe som ikke stemmer. For å oppnå 75 ml må jeg opp i hele 12 bar i trykk. I morgen bærer det til Biltema for å kjøpe nytt manometer. Som kjent er alle gode ting tre ;)
 

ragwo

Well-known member
Manometer nr 3 viser presis det samme som de to andre, så jeg er ikke blitt mye klokere. Nåleventil er på vei så jeg får et mer nøyaktig resultat. Billige nåleventiler fåes kjøpt på ebay. $2 pr stk, men hele $13,50 i frakt til Norge.
 

ragwo

Well-known member
Nå er nåleventilen montert og med 75 ml fløde på 25 sek viser manometeret 9,5 bar. Uten simulering viser det 11 bar, så forskjellen er stor.
 

PF013

Well-known member
Manometer nr 3 viser presis det samme som de to andre, så jeg er ikke blitt mye klokere. Nåleventil er på vei så jeg får et mer nøyaktig resultat. Billige nåleventiler fåes kjøpt på ebay. $2 pr stk, men hele $13,50 i frakt til Norge.

Jag tänker beställa några såna ventiler. Nån som vill köpa (men inte betala en hundring i frakt)?
 

StefanEngelien

Well-known member
Ragwo var så grei å kjøpe nåleventil til meg og :) Slet lenge med å finne en overgang fra 1/4" male til 1/8" female, men Biltema hadde igjen redningen: Nr 32-1077 monteringssett for oljetrykksmåler :) Dette er et Y-stykke med 1/8" female, 1/4" male og 1/4" female tilkoblinger, og det funker perfekt!

Nåleventilen kunne lett justeres til 3ml/sek, og avslørte at det er stor forskjell på statisk og dynamisk trykk - 9 bar uten fløde tilsvarte 6,5 med fløde... Har hørt at dette er typisk for maskiner med vibrasjonspumpe. Nå har jeg i allefall 9 bar med fløde :)

attachment.php
 

Bilagor

  • DSC_2263_small.jpg
    DSC_2263_small.jpg
    50.8 KB · Visningar: 22
  • DSC_2261_small.jpg
    DSC_2261_small.jpg
    43.1 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,680
Inlägg
155,801
Medlemmar
19,372
Senaste medlemmen
desoc
Topp