Dualit vs. Nivona Cafegrano?

dogwash

New member
Kära kafficionados,

Jag är på gång att köpa en ny kvarn under 2000 kronor till arbetsrummet (där jag har en Eva Solo), och undrar om någon har några erfarenheter av de i rubriken nämnda? Dualiten tycks ju vara något av en klassiker i prisområdet, men Nivonan har jag hittills bara sett kommenterad av de som gärna vill sälja den. Är den t ex mindre statisk än Dualitkvarnen?

Tacksam för svar,

Master Dog

:coffee:
 

Englund

Well-known member
Nu råkar vi ju vara en av dem som säljer Nivona:n, men också Dualit:en så därför hoppas jag att det jag säger känns någorlunda opartiskt ändå :)

Det finns några fördelar med Nivona:n gentemot Dualit:en, och dessa är:
-Ordentligt mycket lättare att rengöra, övre malskivan lyfter man bara rakt upp och kommer sen åt med dammsugare, tops eller vad man nu vill använda.
-Mer rejäl med metallhölje och ungefär dubbel vikt, och står därför stabilt där den står.
-Större spann, där det grövsta är grövre än på Dualit:en och det finaste ungefär detsamma. Dualiten brukar man behöva modda för antingen presskanna eller moka/espresso, Nivona:n klarar båda.
 

dogwash

New member
Tack hr. Englund - vi delar efternamn, tänka sig - för det snabba svaret. Jag kanske kommer in och plockar upp en Nivona på måndag då. :)

/D
 

dogwash

New member
Har nyss avnjutit dagens andra kopp Monsun Malabar - välmalt & välsmakande. Mycket nöjd med dagens inköp! Tack för bra service,

/D
 

senioren

Member
"Nivona café Grano 120" motsvaras i USA av "Capresso 565 Infinity Conical Burr". Det finns en hel del tester på nätet för den amerikanska versionen. Googla med "Campresso Infinity" så får du med även plastvarinten med beteckningen "Campresso 560 Infinity".
 

Björken

Member
Har läst runt lite om Nivonan men blir lite rädd när jag sett många kommentarer om att passformen ska vara dålig mellan delar samt att vissa plastdelar är riktigt veka och går av lätt.

Läser man kommentarerna längst ner på denna sida så blir man ju rädd. :unsure:
http://frenchpresscoffeemaker.coffe...nfinity-conical-burr-grinder-stainless-steel/

Även om Dualiten är plastigare så kanske den är bättre gjord eller?

Kan någon uttala sig som har kollat på båda?
 

Björken

Member
Har läst runt lite mer och hittar typ inga fler sidor där dom klagar på Nivona. De flesta användarkommentarer jag har läst nu är positiva och det är bara på sidan jag länkade till i förra inlägget som det klagas på dålig passform och liknande. Jag gissar på att det är skit bakom spakarna när det klagas. :)

Jag har nu till 99% bestämt mig för en Nivona café Grano 120.
 

SB

Well-known member
Hur ser resultatet av malningen ut på Nivonan? Lurade gubben att "investera" i en Cuisinart för två år sedan, den mal för helt ok kaffe, men gubben irriterar sig på att malningen blir ojämn. Och det blir den. Grymt ojämn! Tänkte att detta kunde vara en bra ersättare? Passar även bra i kaffehörnet beträffande stil och storlek.. ;)
 

senioren

Member
Jag har en Nivona kvarn och jag tycker att den mal helt ok. Den kvarnen som säljs under namnet Nivona har metallhölje som är ordentligt stadig. Plastvarianten finns inte här.
 

jngn83

Member
Efter att ha tittat igenom denna tråden gör jag tolkningen att en Nivona kan vara en bra kvarn i billig prisklass, eller är jag ute och cyklar? Jag planerar att införskaffa en Gaggia Classic, fixar Nivonakvarnen rätt malning för en espresso med en sån maskin?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp