tips om Kaffekvarn i australien

Hejsan!

Flyttar till australien om 2 veckor och har bestämt mig för att börja ta mitt kaffedrickande på allvar!

Sitter och kikar på sunbeams hemsida och är sugen på att beställa en kvarn.

http://www.sunbeam.com.au/Pages/Browse/ProductDetail.aspx?pid=1118

Någon med kunskap som kan säga om dem verkar vara något att ha eller om ni kan tipsa om andra kvarnar man kan beställa på nätet vore det ju kanon!

budgeten är väl studentmässig tyvärr och har inte plats att köpa en här och ta med.

MVH Peter Olsson
 

Ditho

Member
Hej,

jag kan inte säga något om precis denna kvarn. Men snart kan jag nog säga något om den här:

http://www.sunbeam.com.au/Pages/Browse/ProductDetail.aspx?pcid=8079&pid=1120

Denna kvarn säljs sedan några månader i Tyskland av företaget Graef.
Kvarnen heter då Graef CM 80, men den är samma kvarn som Sunbeam EM0480. Några i tyska kaffeforumet "Kaffee-Netz" har köpt och testat den, och den är nog mycket bra för priset.
Jag har beställt en Graef CM 80 från Tyskland och den är på väg till Sverige nu.

Hälsningar
 

Ditho

Member
Hej,

jag har nu fått och provkört denna kvarn, och jag kan varmt rekommendera den. Funkar mycket bra ihop med min Zaffiro.
Jag tycker den är mycket prisvärd, ger bra resultat och är dessutom ganska tyst.
Jag tror den finns än så länge inte att köpa i Sverige, jag beställde den från Amazon i Tyskland för 126 EUR + frakt.

Om Du nu ska till Australien, så finns Sunbeam ju att köpa på rätt många ställen. Myer tror jag har dem.

Hälsningar
 

Jay

Well-known member
Sunbeams kvarn är bra pris för vad du får!
Här kan du dessutom köpa hela paketet med Sunbeam 6910 tillsammans med en kvarn för ca 700$, ett kalaspris för vad du får!! Good value... kolla upp Myers, David Jones, Rick Hart, Harvey Norman etc.

Vart ska du flytta?
 

Mathias

Well-known member
lite info finns bla här:

http://www.coffeeco.com.au/articles/september2002.html

Det koniska malverket är av mycket hög kvalitet och användes i ett otal olika kvarnar. Problemet är att dessa kvarnar är budget kvarnar och har därför en del olika nackdelar som tex bullriga, statisk elektricitet, långsam etc, men när väl det malda kaffet kommit ut och "behandlats" så är det väldigt bra.

Här är malsivorna i form av en Nemox Lux testade mot andra kvarnar:

http://www.home-barista.com/grinders/titan-grinder-project-can-it-beat-mazzer-robur-t4499.html
 

knasper

Well-known member
Hej,

jag har nu fått och provkört denna kvarn, och jag kan varmt rekommendera den. Funkar mycket bra ihop med min Zaffiro.
Jag tycker den är mycket prisvärd, ger bra resultat och är dessutom ganska tyst.
Jag tror den finns än så länge inte att köpa i Sverige, jag beställde den från Amazon i Tyskland för 126 EUR + frakt.

OK, det låter ju intressant. Är du på finaste inställningen då för espresso eller går det att gå lägre? Om nu t. ex. Silvia skulle vilja ha det lite finare.... Verkar det lätt att ställa om till grövre och tillbaka? Jag är ev ute efter en extrakvarn hemma som komplement till Rocky - han står laddad med en espressoblandning (oftast inkl robusta) men ibland vill man ha ett annat kaffe till espresson eller aeropress eller guldfilter. Hugin står på jobbet och en sån till hemma är inte rätta grejen, jag vill kunna mala till Silvia utan att gå in och omarbeta. Graefen är ingen give-away som Huginkvarnen men om man får bra grejer så verkar det billigt.
 

imported_Leff_

New member
Upptäckte en sak

Den ser nästan exakt likadan ut som Electrolux EEG8000. Någon som har erfarenhet av Elektroluxen? Funkar den bra för espressomal om man kör på finaste inställningen?
 

Ditho

Member
OK, det låter ju intressant. Är du på finaste inställningen då för espresso eller går det att gå lägre? Om nu t. ex. Silvia skulle vilja ha det lite finare.... Verkar det lätt att ställa om till grövre och tillbaka? Jag är ev ute efter en extrakvarn hemma som komplement till Rocky - han står laddad med en espressoblandning (oftast inkl robusta) men ibland vill man ha ett annat kaffe till espresson eller aeropress eller guldfilter. Hugin står på jobbet och en sån till hemma är inte rätta grejen, jag vill kunna mala till Silvia utan att gå in och omarbeta. Graefen är ingen give-away som Huginkvarnen men om man får bra grejer så verkar det billigt.

Graef-kvarnen har konisk malverk med 25 steg. Inställningen är mycket enkelt, man vrider bara kvarnens övre del. Med espressoblandningen som jag använder just nu är jag på steg 11, det finns alltså 10 finare steg kvar. Och om det är passar för en Zaffiro borde det ju passar för en Silvia också. Jag har provat t o m steg 7, och då var skotten överextraherade.
 

knasper

Well-known member
Bortsett från någon skillnad i konstruktionen (som jag inte kan se) så verkar enda skillnaden vara att Sunbeam 480 kan köras antingen med malautomatik kopplat till sensorknappen på framsidan eller genom att trycka vippbrytaren på sidan till "on". 450 verkar bara ha sensorknappen - rätt, eller? Eluxkvarnen kan köpas från trettio.se för ungefär samma pengar som Graef CM80 (=480) på amazon.de. De skyltar med att den inte finns i lager på Amazon utan hör av sig när den kommer in. Är trettio.se då bättre om det inte är större skillnad på kvarnarna?
 

Ditho

Member
Bortsett från någon skillnad i konstruktionen (som jag inte kan se) så verkar enda skillnaden vara att Sunbeam 480 kan köras antingen med malautomatik kopplat till sensorknappen på framsidan eller genom att trycka vippbrytaren på sidan till "on". 450 verkar bara ha sensorknappen - rätt, eller? Eluxkvarnen kan köpas från trettio.se för ungefär samma pengar som Graef CM80 (=480) på amazon.de. De skyltar med att den inte finns i lager på Amazon utan hör av sig när den kommer in. Är trettio.se då bättre om det inte är större skillnad på kvarnarna?

När jag beställde kvarnen från Amazon hade de inte heller den på lager enligt hemsidan. Men det tog bara 4 dagar efter beställningen till den skickades.
När det gäller priset borde man tänka på att Amazon anpassar momsen enligt leveransadress. Dvs priset på hemsidan anpassas till 25% moms om varan skickas till Sverige.
 

knasper

Well-known member
Tack, lurar vidare på vad jag vill. Helt klart borde detta vara en kvarn som fler skulle titta på givet frågorna här på forumet. Visst är Hugin Coffea bra (och priset!) men espressokvarn - njae. Kollar man på Dualit o Solis så är väl detta ett alternativ?
 

Ditho

Member
Jag har inte provat Solis 166:an, men enligt tyska forumet "Kaffee-Netz" kan den inte mala tillräkligt fint för espresso utan lite "tuning".
 
hejsan! ursäkta inaktiviteten!
KOmmer flytta till guldkusten, ska ta mig en funderare, den kvarnen verkar kanonfin och lika bra att köpa en ordentlig kvarn på en gång.
 
missade, vad var det?=)
Om man ska köpa kaffe på tex woolworths vilka paket rekommenderar du då till en press?
drack espresso på Zaraffas idag var faktiskt god=)
 

Jay

Well-known member
Ingenting från Woolworths rekommenderas... kolla in coffeesnobs.com.au för tips och tricks i din närhet!

ABC är finalen för alla staterna i Australien, uttagningen till WBC kan man säga...
Är Gold Coast fortfarande väldigt fuktigt och regnigt?
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp