Krisplan?

Spider

Well-known member
Vad skulle ni göra om er espressomaskin skulle gå sönder?
Tänkt tanken flera gånger, det skulle vara katastrof... jag är hellre utan TV, Internet än min espressomaskin.
Vad skulle ni göra? Har ni reserv plan (för det har inte jag)?:lol:
 

TTobbe

Well-known member
Hand vevad kvarn, aero pres, presskanna och spritkök tycker jag låter som en tillfredställande krsplan.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Enkelt svar: Huginkvarnen och presskannan.

//Stefan (som mer och mer börjar uppskatta även andra metoder att framställa kaffe)
 

johey

Well-known member
Just nu har jag presskanna och filterbrygg, samt en Isomac Prof Inoxkvarn, men har en ytterligare espressomaskin på g.

Å andra sidan har min espressomaskin levt i 46 år och är fortfarande i nyskick, så den lever nog minst 46 år till. :)
 

zix

Well-known member
en liten extramaskin vore nog inte dumt. Man kunde önska att det fortfarande fanns såna där enkla varianter som Fe-AR la Peppina och dylikt som fortfarande tillverkades. Ska den stå i ett hörn overksam länge så är det bra om det inte är en dyr stor avancerad grej.
 

[SH]

Well-known member
Nu har jag ingen espressomaskin men även när den dagen kommer då jag har en så vore det en avsevärt större kris om kvarnen lade av. Ingen kvarn - inget färskmalet kaffe. Spelar ingen roll hur många bryggare man har, utan kvarn blir det sk*t ändå...

Kanske borde man skaffa en handjagare som backup..? ;)
 

lupoo

Well-known member
3 extramaskiner i källaren (2st FF X1, 1st Saeco)
2 extrakvarnar + ett gäng handvevade.
Känner inte riktigt att det är någon fara på taket...;)
 

martink78

Well-known member
Om strömmen går då? Själv har jag funderat på om man inte borde kunna bygga om en La Pavoni EP till att gå på gas. Då klarar man sig även om strömmen går.. :) Fast jag har ju inget emot bistrokannan också..
 

FabianP

Well-known member
Jag hade blivit lite arg för att jag inte kunnat sälja maskinen istället, och så hade jag fått en bra, dedikerad arbetsyta till droppkaffet. Vad min tjej gjort vet jag dock inte, när inga cappus kan levereras.. :)

/Fabian
 

zix

Well-known member
Helt rätt med handkvarnen. En sån måste finnas, inte bara som reserv för elkvarnen utan för att ta med på varje längre resa, tillsammans med aeropress, mokakanna eller dylikt.. Jag har nog gjort slut på fem stycken.... Tappat, slitit ut, transportskadat...
 

Kaffa

Member
Om min moka bryggare ger sig så har jag en Eva Solo och en extra kvarn på jobbet :) Så helt strandsatt är man inte :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp