Rocky med/utan doser

Blue Java

Active member
Jag funderar på en Rockykvarn, men är lite osäker på om jag skall välja med eller utan doser.
Jag förstår skillnaden i princip men saknar erfarenhet när det gäller vilken av dem som är enklast/smidigast att hantera och mest praktiskt om man ser till konstruktion och funktionalitet från böna till malet kaffe i pf...
 

S-fors

Well-known member
Samma malverk, dosator är väl mest rekommenderad för de som gör av med mycket kaffe, vid ett par skott om dagen blir väl risken stor att du får gammalt kaffe kvar i dosatorn.
 

HE

Well-known member
Jag kör utan doser. Det blir ju mindre att rengöra. Och som sagt det blir ju färskare om man hoppar över ett led (dosatorn).
 

larjo11

Well-known member
Med dosator får man klumpfriare kaffe. Du slipper alltså kör med potatissticka eller något annat trix. Sedan lär du dig efter ett tag hur mycket kaffe du ska mala för att minimera kafferesterna.

Det blir en del spill med utan dosator oxo. Men då hamnar de mesta på spillbrickan o på bänken.
 

Blue Java

Active member
Tack för era synpunkter. Jag funderar vidare... Befinner mig in-between espressobryggare. Den gamla är trasig och ngn ny ej ännu inköpt. En trogen Stella mokabryggare håller mig vid liv. Köper jag ny espressomaskin kommer jag troligen att använda båda bryggarna. Min kvarn bör därför fungera bra till båda. Kanske bäst utan doser då eftersom det kan bli kvar grövre/finare malning från föregående malning i dosern, beroende på vilken bryggare det är dags för...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp