Rocky vs Eureka mignon och Anfim KS self

alxe

Active member
Hade tänkt köpa en ny kvarn och undrar om Anfimen och Eurekan är värda de extra hundralapparna jämfört med Rockyn? Rocky-kvarnen verkar ju ha ett väldigt gott rykte här ändå är den relativt billig om man jämför med andra välrenommerade kvarnar.

Hur lång livslängd kan man förvänta sig att en kvarn har? Är det en investering som man kan ha i tio år känns det ju mer motiverat att lägga ner lite extra pengar än om man måste byta efter tre år...
 

svartvest

Well-known member
Kan bara tala för Amfin och den fungerar fint och har körts "dagligen"i fem år. Att den sedan låter inte så farligt när man maler är en fördel.
 

Large

Well-known member
Det finns ingen anledning att tro att kvarnar i den här prisklassen, som körs för hemmabruk, inte kan vara livet ut.
Konstruktionen är relativt simpel och är bara de väsentliga delarna i metall så finns det inget som slits nämnvärt förutom malskivorna som man får byta regelbundet.
Efter ett bra tag lär väl kondensatorn i motorkretsen tröttna också men även den borde vara ganska enkel att byta.
 

alxe

Active member
Kan bara tala för Amfin och den fungerar fint och har körts "dagligen"i fem år. Att den sedan låter inte så farligt när man maler är en fördel.

Är den smidig att ställa om mellan olika malningsgrader så att man kan hitta tillbaka om man känner för att göra presskaffe någon gång?
 

svartvest

Well-known member
Amfin har steg 2-2,5 espresso sedan är det bara att vrida till 11 vid brygg. när man skall ställa om så ställer jag ner de lite, kör lite ställer ner,kör ställer ner. Det kan hända när du kör grovmalet att stegen blir för stora och att stop.

det var en av anledningarna till att det blev en Amfin snabb omställning.
 

olma

New member
Måste berätta om min kaffekvarnsresa. Började med att jag fick en Braun KMM30 i födelsedagspresent, den malde dock alldeles för dåligt för min Gaggia Classic. Köpte då en Ascaso i-mini, den malde perfekt, problemet var dock ljudet. Den hade ett väldigt påträngande och högt ljud som krävde hörselkåpor. Lyckades få affären att köpa tillbaka kvarnen, försäljaren testkörde då en Anfim KS, vilken skillnad! Den var nästan helt tyst i jämförelse med Ascason.

Har kört den en vecka och den funkar hur bra som helst, kan verkligen rekommendera Anfim KS, som jag skriver har jag testat en del kvarnar nu i olika prisklasser men om du vill ha en riktigt bra kvarn som har en bra ljudnivå så är det kvarnar i denna prisklass som gäller.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp