Robusta

espen

Member
Jeg har funnet ut at 10% robusta gir god creme og en "skarp" smak på kaffen uten å virke påtrengende. Jeg har også lagt merke til at tiden det var å brenne robusta er svært ulik arabica bønner. Er det noen som har vet hvorfor? Er det noen som har erfaring med robusta bønner ?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Sist jag var förbi Kahls noterade jag lite anteckningar på deras kvarn.
"OBS mal robusta dubbelt så fin som arabica - pga av fetare böna"
Om det är sant har jag inte kollat än. Men det kan ju vara det som är orsaken till dina iakttagelser om rostningstid.
F.ö. vet jag inte om jag är helt överens om den punkten.
 

danwi

Well-known member
Den robusta jag skriver om i det här inlägget rostades efter samma profil som vi brukar köra många arabica-bönor och det blev ju riktigt bra. Dock tycker jag att den är ljusare rostad än vad det normalt blir för arabica.
 

Mayhem

Well-known member
Det väl just därför robusta måste malas "dubbelt så fint", eftersom den bara har hälften av fettet hos arabica. Jämför justering av malgrad hos gammalt torrt kaffe mot nyrostat oljigt.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Sitter och läser den här gamla tråden. Blir lite nyfiken på hur ni hemrostare brukar göra.
Blandrostar ni med robusta eller blandar ni efteråt? Varför i så fall? Vill ni ha full koll på varje separat bönas rostningsgrad eller har det bara blivit så.
 

knasper

Well-known member
Nuförtiden blandar jag innan rostning. Om jag har robusta i så blir det oftast 20% men upp mot 50% funkar på samma sätt. Det blir en bra färdig blend där jag inte funderat så mycket på om robustan skiljer sig mot de olika arabicaingridienserna. Om crackerna har varit otydliga så har jag inte tänkt att det berott på robustan, om rostgraden (bönfärg) varit olika i den färdiga rostningen så är det bara naturligt - inte så att jag dragit slutsatsen att robustan är annorlunda. Det är nog säkert dryga året sedan jag rostade först och blandade efteråt. Med mina begränsade smaksinnen så kan jag inte säga att det var bättre, att det gav ett mer komplext sammansatt kaffe. Det gäller lika för om vi pratar om monsun robusta (R.I.P.) eller din cherry robusta.
 

martink78

Well-known member
Jag blandar efteråt, orsaken till det är att jag oftast dricken singlar och vill veta hur varje böna smakar för sig. Blandar gör jag on demand sas, Typisk är att jag blandar robusta och någon annan böna när jag känner för en lite tyngre cappu. En annan anledning till att blanda efteråt är att jag tycker Robustan blir godare som mörkare än vad jag rostar de flesta arabica..
 
C

crema

Guest
jag rostar innan jag blandar för jag tycker att olika böner behöver olika rost tider. känns som att man behöver rosta större bönor lite längre än dom robusta jag köpte av dig som är lite mindre
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp