Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 10

Ämne: Robusta

Robusta

Jeg har funnet ut at 10% robusta gir god creme og en "skarp" smak på kaffen uten å virke påtrengende. Jeg har også lagt merke til at tiden det var å brenne robusta er svært ulik arabica bønner. Er det noen som har vet hvorfor? Er det noen som har erfaring med robusta bønner ?
    -- Espen Joranger - Norge

Sist jag var förbi Kahls noterade jag lite anteckningar på deras kvarn.
    "OBS mal robusta dubbelt så fin som arabica - pga av fetare böna"
    Om det är sant har jag inte kollat än. Men det kan ju vara det som är orsaken till dina iakttagelser om rostningstid.
    F.ö. vet jag inte om jag är helt överens om den punkten.
    Jag driver Alnö Kaffehus. Vi säljer vårt rostade Norrlandskaffe och har alltid bra pris på råkaffe via RostaKaffe.se .

Vad jag förstått så är arabican fetare.

Senior Member danwis avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Den robusta jag skriver om i det här inlägget rostades efter samma profil som vi brukar köra många arabica-bönor och det blev ju riktigt bra. Dock tycker jag att den är ljusare rostad än vad det normalt blir för arabica.

Den här killen verkar ju ha rätt bra koll och är helt säker på att arabican är ungefär dubbelt så fet.
    Jag driver Alnö Kaffehus. Vi säljer vårt rostade Norrlandskaffe och har alltid bra pris på råkaffe via RostaKaffe.se .

Senior Member Mayhems avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Det väl just därför robusta måste malas "dubbelt så fint", eftersom den bara har hälften av fettet hos arabica. Jämför justering av malgrad hos gammalt torrt kaffe mot nyrostat oljigt.
    Too much is not enough

Sitter och läser den här gamla tråden. Blir lite nyfiken på hur ni hemrostare brukar göra.
    Blandrostar ni med robusta eller blandar ni efteråt? Varför i så fall? Vill ni ha full koll på varje separat bönas rostningsgrad eller har det bara blivit så.

Nuförtiden blandar jag innan rostning. Om jag har robusta i så blir det oftast 20% men upp mot 50% funkar på samma sätt. Det blir en bra färdig blend där jag inte funderat så mycket på om robustan skiljer sig mot de olika arabicaingridienserna. Om crackerna har varit otydliga så har jag inte tänkt att det berott på robustan, om rostgraden (bönfärg) varit olika i den färdiga rostningen så är det bara naturligt - inte så att jag dragit slutsatsen att robustan är annorlunda. Det är nog säkert dryga året sedan jag rostade först och blandade efteråt. Med mina begränsade smaksinnen så kan jag inte säga att det var bättre, att det gav ett mer komplext sammansatt kaffe. Det gäller lika för om vi pratar om monsun robusta (R.I.P.) eller din cherry robusta.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •