Kaffebryggare

Hej!

Jag har precis bränt sönder min filterhållare på spisen till min gamla kaffebryggare =( så nu måste jag köpa ny kaffebryggare.

Jag har sen en tid tillbaka funderat på att köpa en Mocca Master, men det jag undrar över är vad är det som gör att en kaffebryggare brygger bättre en den andra?....är inte kaffebryggaren en ganska enkel konstruktion? (kokhet vatten som droppar igenom ett kaffe filter)

Vad ska man titta på när man ska köpa kaffebryggare?
Så klart vill jag har riktigt gott kaffe varjedag, är det värt att lägga ut 1500-2000 kr på en kaffebryggare och vad är det isåfall för fel på en för 300kr?

Är mycket tacksam för svar!
 

GLC

Well-known member
Just det som är problemet. Det ska inte vara kokhett. Många bryggare brygger för hett eller för svalt. En bra bryggare, som MoccaMaster, brygger i rätt temp, vilket ska vara mellan 92-96 grader.

Det viktigaste är inte bara bryggaren, utan att du använder färskt kaffe, helst malet precis innan du brygger.

En bra och dyr bryggare gör inte godare kaffe än en billig om man inte har gott och färskt kaffe.
 
Ok....."färskt" är ju relativt, om man är en "vanlig kaffe drickare" .......om jag köper bryggmalet kaffe på Ica så är det inte värt att köpa en Moccamaster?
 

kaffe med slice

Well-known member
Oavsett om du kör på "finkaffe" eller "fulkaffe" så blir ju givetvis resultatet bättre om det bryggs korrekt.

Bryggtemperaturen är ju en sak men jag undrar om inte också genomströmningen på vattnet är viktig också. Det skall varken gå för fort eller för långsamt har jag för mig.

Köper du en Moccamaster så är du ivf hemma :)

Kaffemaskinen har Melitta bryggare som också är bra.

Och Siba har rea på Moccamaster homline

//Matte
 
Ok, Tack för svaren.

Tar nog det där bra erbjudandet på Siba.
Hur som helst, här på forumet är bryggmalet kaffe= fulkaffe?
Vilket fulkaffe skulle ni absolut inte köpa? rent kvalitetsmessigt och finns det kaffe som funkar?

Tack så mycket

/Jonna
 

Tobiemme

Well-known member
en av de viktigaste stegen för att höja kvaliteten på kaffet (oavsett bryggmetod) är att skaffa en kvarn med riktiga malskivor. färskmalet är halva hemligheten. så, svaret på din fråga är absolut inte att bryggmalet är fulkaffe. brygg- och presskaffe är supergott – för att inte tala om guldfilterbrygg! kör så det ryker. :)
 

kaffe med slice

Well-known member
Precis som Tobiemme skriver så har det inget med malningen att göra.

Med "finkaffe" menas kaffe från smårosterier som sysslar med specialkaffe tex J&N, Estate Coffee, Åre, Da Matteo etc. Medans Zoega, Gevalia etc får stå för "fulkaffe"

Så när du endå är i tagen, skaffa dig en bra kvarn till din kaffebryggare så du kan njuta av allt gott kaffe som finns. Dualiten är grym för det du skall ha den till.
 

Roby Caffé

Well-known member
Ok, Tack för svaren.

Tar nog det där bra erbjudandet på Siba.
Hur som helst, här på forumet är bryggmalet kaffe= fulkaffe?
Vilket fulkaffe skulle ni absolut inte köpa? rent kvalitetsmessigt och finns det kaffe som funkar?

Tack så mycket

/Jonna

Eftersom du bor i stan så ska du kolla på Coop i Vinsta, de har några Hugin coffeeor kvar!

Mer kvarn "för pengarna" får du inte! :D

/Roberto
 

Englund

Well-known member
Undvik Moccamaster Homeline...den ger inte alls lika bra kvalitet på kaffet som de större modellerna...
 

Gholam

Well-known member
Det finns även en bryggare som har inbygg kvarn. Cusinart eller något snarlikt heter den. Finns bla på BaristaShoppen.
 
Åh nej...Jag som var så inställd på en Moccamaster K741-H den finns för 994kr (rea) sen är nästa steg kanske är Moccamaster KBG741 och den ligger på 1690.

Alltså 700kr imellan!!

säg såhär "du kommer ändå inte känna skillnaden på kaffet"
 

vanhoffen

Well-known member
Skulle inte vilja påstå att det är någon skillnad i kvalitet på kaffet mellan de två modelerna av moccamaster men den billigare är lite meckigare.
Filterhållaren står direkt på kannan så den måste man placera någonstans när man ska ta sitt kaffe (helt värdelöst på en bryggare för 1000kr). Dessutom har den dyrare modellen två effektlägen på värmeplattan.
Jag har dessutom, på de två clubline jag testat, noterat att droppstoppet på inte fungerat särskilt väl. Mailade moccamaster om det och dom sa att det ska vara åtgärdat nu för tiden.

Moccamaster gör utan tvekan bra bryggare men dom är otroligt dyra, kan man tänka sig att inte ha "det bästa" så kan du alltid hålla utkik efter bryggare från melitta och phillips i 500-800kr klassen.
Det är lätt att det blir lite prylnördigt men tänk efter för det är mycket pengar.
 

kaffe med slice

Well-known member
Är det någon skillnad på "bryggmekanismen" mellan de olika Moccamaster bryggarna?

Jag har en homline och när jag använder den så dricker jag direkt efter att bryggningen är klar, just eftersom den inte har den extra kappen för värmehållning. Och det är absolut inget fel på resultatet.

Men det är ju intressant om det går att få det ännu bättre :)

//Mathias
 

SoddaM

Active member
Som tidigare sagts så är det temeraturen som är nyckeln till framgång. Det finns en hysterisk mängd kaffebryggare men det är inte så många som håller rätt temperatur. European coffee brewing centre certifierar bryggare som håller måttet, kolla in listan på http://www.kaffe.no/?l=31&ls=140&h=353
Jag kör på OBH Nordica King of Coffee hemma, den är ingen Moccamaster men den är prisvärd...
 

Mayhem

Well-known member
Moccamaster gör utan tvekan bra bryggare men dom är otroligt dyra, kan man tänka sig att inte ha "det bästa" så kan du alltid hålla utkik efter bryggare från melitta och phillips i 500-800kr klassen.
Själv är jag partisk för Philips Cafe Gourmet, riktigt bra bryggare som framförallt är otroligt mycket snyggare än überfula Mocca Master. Tyvärr ligger den ju också i samma prisklass...
 

Agathorn

Well-known member
Jag kör med Siemens Porsche bryggare. Generationen innan den som finns nu. Jag valde den mest för att jag gillar borstad alu och att det bryggs ner i en termos så jag inte behöver vakta kannan på samma sätt.
Huruvida den är i klass med moccamaster eller ej vet jag dock inte. Men för att betala så mycket pengar för något så otroligt fult och opraktiskt (jämförelsevis) så får den vara riktigt mycket bättre. det kanske den är, jag vet inte ...
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp