Hur gör ni egentligen?

gogol

Active member
Hej allihopa,
Har lurkat omkring på forumet i nåt år. Har tidigare ägt en isomac super giada som jag alldeles nyligen uppdaterade till en Rancilio silvia (och rocky). Kul köp.

Jag har tidigare haft en rätt kass kvarn så jag har utvecklat en lite specialteknik för att göra min espresso, den går ut på att överfylla korgen, tampa rätt moderat och tvinga in filtret med tvång. Det är ända sättet jag fått vettigt flöde på isomac:en.

Innan har jag även testat att monstertampa (nästan knäckt sönder bordsskivan, vi snackar alltså 80-100kg) för att få ett vettigt flöde.


Nu tänkte jag att det här skulle bli enklare på silvian. Det blev det inte. Det jag gör nu är: överfull korg, wdt, chicago chop, 21g kaffe, inte jättetung tampning. Pucken ser hel ut och jag får jag ur ett vettigt flöde.

Minskar jag ner kaffemängden så kissar det kaffe ur den.

Så frågan är hur fan ni får ur nånting annat än slaskvatten på 12-16g i dubbelkorgen?

Vad har ni för inställningar på Rockyn? jag kör på finast möjliga (med Cremador). Har köpt nåt nyrostat kaffe nu där jag kunnat dra upp lite med samma teknik som innan.
 

ask2

Well-known member
Kanske kan köpa lite färdigmalet i olika malgrader från en riktigt bra kvarn och se vad som händer. Har ingen Rocky själv men borde man inte kunna mala så fint så att inget kaffe rinner igenom även om man tampar rätt löst?
 

swirve

Well-known member
När du säger finaste, räknar du det från 0-markeringen eller har du hittat din riktiga nolla på Rockyn? (dessa överensstämmer inte för det mesta...) Finns en guide nånstans om hur du hittar riktiga nollan.
 

hrbrun

Well-known member
Instämmer med swirve. Sök på forumet, och du skall finna. Svaret på det mesta :) inklusive hur du hanterar Rocky.
 

gogol

Active member
Tack för svaren, sökte runt lite.

Ska montera isär rockyn och rengöra den, samt försöka nolla den utan att dammsuga upp skruvar och allehanda sådanna dumheter.

Återkommer med resultat.
 

gogol

Active member
Rengjort rockyn, vilket behövdes. Nollade även kvarnen och allt sånt. satte nollan precis så inte skivorna går mot varandra (alltså inget ljud). Jag kollade även hur centrerad motoraxeln var, och det var inte mycket den vobblade.

Det gjorde dock ingenting åt själva skottet, det kissar fortfarande kaffe om jag inte överdoserar och tampar som en galning.

En sak jag även undrar över om det gör någonting åt saken är att jag inte kan dra åt filterhållaren mer än ungefär kl 7-8 ungefär (kl 6 är att handtaget står rakt ut).
 

larjo11

Well-known member
Med finaste malningsgraden på rockyn så borde det bara komma några droppa i minuten...

Har du kollat så inte du har kanalisering. Alltså ett eller flera små hål i pucken där allt kaffe går.
Stengammalt kaffe är oxo svårt att få bra skott med.
Vet att några kör med 21g Synessokorg till Silva
 

demo

Well-known member
de låter som att du inte har nåt filter i PF?

kör du på finaste på en rocky så kan ja lova att du inte får ut en droppe kaffe på flera minuter och du kväver din siliva direkt även om du bara kör 14 gram och då behöver du knappt tampa...

de låter inte som kanalisering heller...så stor kanalisering kan du inte ha att de kissar ut när du har på nästan finaste......

kolla upp de och reklamera såfall medans den e ny
 

gogol

Active member
Med finaste malningsgraden på rockyn så borde det bara komma några droppa i minuten...

Har du kollat så inte du har kanalisering. Alltså ett eller flera små hål i pucken där allt kaffe går.
Stengammalt kaffe är oxo svårt att få bra skott med.
Vet att några kör med 21g Synessokorg till Silva

Jag har ibland lite kanalisering i kanten, men oavsett så kissar den kaffe på den malningsgraden även när pucken är hel. Kaffet är f.ö. nytt Mehari så det är nog inte problemet.

Får 21g Synessokorgen plats i orginal portafiltret?


Det jag testade nu var att ställa in kvarnen så att malskivorna låter (rätt kraftigt), då började den producera fint kaffe. Ska ställa in nollan en bit in så att nästan skivorna jammar, då borde jag ha vettig malning nånstans vid 10.
Blev bra i koppen utan vansinnes-tampning.

Är lite bekymrad över livslängden på kvarnen. Tippar väl på att jag får byta malskivor oavsett.
 

gogol

Active member
Gick ju inte att dra till hur hårt som helst, tog bort stoppskruven och drog åt rätt hårt. Då fick jag ut schysst kaffe (25s, 5-6cl på dubbelkorg), fast den choke:ar inte maskinen.

Byta malskivor?
 

demo

Well-known member
synneso får plats i orginal PF.....ja kör me synesso oxå till vissa bönor...

men de är inte där ditt problem ligger.....
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Kanske är det motoraxeln ändå? Trots att den inte verkar skev. Om det färskrostade kaffet du köpte verkligen var färskt, skulle det inte gå att få ut en droppe kaffe ur Silvian på finaste malgraden. Förutsatt att kvarnen fungerar felfritt.

Antingen är det kaffet som är för gammalt eller så är kvarnen felaktig.

//Stefan (som låg på mellan åtta och elva från riktiga nollan på sin Rocky när det begav sig)
 

gogol

Active member
Jag har nu gjort såhär:
Jag har dragit åt kvarnen ordentligt och lyckades till slut choke:a silvian, detta kom nånstans på -7 från "nollan" (inställt från där malskivorna börjar låta). Sedan började jag gradvis öka malgraden och till slut fick jag ut en fin söt espresso vid -4, hurra!
 

larjo11

Well-known member
Jag har nu gjort såhär:
Jag har dragit åt kvarnen ordentligt och lyckades till slut choke:a silvian, detta kom nånstans på -7 från "nollan" (inställt från där malskivorna börjar låta). Sedan började jag gradvis öka malgraden och till slut fick jag ut en fin söt espresso vid -4, hurra!

Så du menar att det fortfarande låter från malskivorna?
Låter det hela tiden eller bara tjoff, tjoff, tjoff?
Är kvarnen ny eller begagnad?
Är den ny skulle jag skicka tillbaka den o är den begagnad skulle jag ta mig en titt på malskivorna.

Många frågor blev det...
 

gogol

Active member
Så du menar att det fortfarande låter från malskivorna?

Det skulle jag påstå, om man säger såhär:
Skulle jag montera bort hela övre malskivan helt och hållet. Då virrar det ju bara om kvarnen (från motorn). "Nollan" har jag fått för mig är när man drar åt kvarnen precis till det börjar låta öht.

Så jag ställt in den nu, om jag kör den utan bönor rasslar det om den, vilket jag antar är malskivorna?

Låter det hela tiden eller bara tjoff, tjoff, tjoff?

Det här ljudet är jag inte riktigt med på hur det låter. Men så kanske det är som det låter.

Är kvarnen ny eller begagnad?

Kvarnen är beggad, ungefär 1,5 år gammal.

Är den ny skulle jag skicka tillbaka den

Skulle jag med...

är den begagnad skulle jag ta mig en titt på malskivorna.

Ska jag ta och göra, tack för rådet. Har kollat och det var inte så farligt dyrt att köpa i sig, får se vad frakten går på i slutändan.
 

larjo11

Well-known member
Jag fick justera motoraxeln lite på min Rocky. Då lät det tjing-tjing-tjing, det var det jag menar med tjoff, tjoff, tjoff... Lyssna på ljudet i post 14 i denna tråd.

Att det skulle låta från malskivorna hela tiden o du ändå inte får tvärstopp i maskinen för att kaffet är för fint låter konstigt. Kan du lägga upp en bild på hur skivorna ser ut?

Om kvarnen gått som hemmamaskin så borde inte skivorna vara slut på 1,5 år.
 

gogol

Active member
Jag fick justera motoraxeln lite på min Rocky. Då lät det tjing-tjing-tjing, det var det jag menar med tjoff, tjoff, tjoff... Lyssna på ljudet i post 14 i denna tråd.

Det är sådär det låter som i din ljudfil.

Att det skulle låta från malskivorna hela tiden o du ändå inte får tvärstopp i maskinen för att kaffet är för fint låter konstigt. Kan du lägga upp en bild på hur skivorna ser ut?

Fast nu får jag ju stopp, fast det kommer nånstans vid -7 från där det börjar låta, frågan var ju mer om det här är normalt eller skadligt för kvarnen.
 
jåtte konstigt att den rinner så snabbt, jag har Rockyn, och om jag har på finaste, så rinner det inte alls, typ. Är kaffet som kommer ut när du maler riktigt finmalet? det måste vara nåt fel på kvarnen,...!?
 
Topp