Trött på sump från press.

bchi

Well-known member
Halloj,

Hur jag än gör, maler fint, maler grovt, maler lagom, låter det stå några minuter efter att jag har pressat och häller försiktigt, så får jag ändå lite väl mycket sump i min kopp presso-kaffe.
Har kannor från både Bodum och Åhlens, små som stora, men tycker det blir lite för grumligt i alla fall.
Har provat att mala i både Demokan och Hugin-kvarnen.

Förmodligen är allt i sin ordning. Det ska nog vara såhär. Men jag vill helst slippa det.
Vilka alternativ finns?
Guldfilter? Bodum Santos? Aeropress?
Den sistnämnda har jag provat och blev förtjust i men hur bra är de andra alternativen?
Vill gärna ha ett alternativ till espressomaskinen och känner att presskannan inte riktigt är för mig.
 

S-fors

Well-known member
Moccamastern är fin som komplement när det ska drickas i volym, kanske inte det finaste man kan uppbringa men det går och ger ingen sump alls.

Jag tycker att det kan vara skönt att vingla upp på morgonen och kasta i några skopor och sitta och tom-glo på bryggen, mina smaklökar sover iaf vid den tiden så det behöver bara vara svart, varmt och någorlunda färskt av någon hyffsad sort.
 

Englund

Well-known member
Guldfilter och Aeropress är givetvis bra kandidater....annars brukar jag göra omvänt med presskannan, dvs sätta pressen längst ner (med locket demonterat) och sen hälla kaffe ovanpå och därefter vatten. Efter dragtid och omrörning lyfter jag upp pressfiltret och drar upp all sump.

Nackdelarna är att det blir lite sump kvar på kanten av presskannan, men fördelarna är att det blir mindre sump i kaffet och att man faktiskt kan ha kaffet stående i presskannan lite längre utan att det överextraheras.

Förvärm gärna kannan med hett vatten och pressen i botten innan bryggning så blir temperaturen optimal...
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag har kört en del med överdosering och skippat omrörningen vilket ger en mycket renare kopp. Se följande film http://www.youtube.com/watch?v=DfN116i4mVg

Sedan maler de flesta kvarnarna lite dåligt och producerar för mycket småpartiklar/fines. Prova gärna att ta fram en tesil och skaka bort alla småpartiklar. Ger en sumpfri och renare kopp.
 

Agathorn

Well-known member
Jag tröttnade också på alla partiklar i pressokaffet och gick över till aeropress permanent. Enda gisslet är ju att man bara får en liten mugg kaffe, men det brukar räcka för min del. Bara pyttelite sump kvar i botten på muggen, i dom absolut sista dropparna.
 

treefinger

Well-known member
Jimseven förespråkar ju att man tar två skedar och skopar bort sumpen som ligger vid ytan innan man pressar, just för att få en renare kopp. Ska finnas en video någonstans där han visar exakt hur det går till. Kan vara värt ett försök.

[Edit: såg nu precis att det jag yrar om demonstreras i videon ovan.. :)]
 

kaffe med slice

Well-known member
Aeropress och presskanna är två helt olika metoder att göra kaffe på som ger helt olika resultat. Dito för guldfilter. Så personligen tycker jag inte den ena kan ersätta den andra.

Ett kaffe kan fungera utmärkt i presskanna och sämre i aeropress och tvärtom.

Men om du tycker det blir för mycket sump i presskannan kan du väl istället för att hälla det direkt i koppen hälla det genom ett guldfilter. Det borde inte påverka smaken på något sätt.

//Matte
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Nu har jag prövat din metod Englund. Den har jag aldrig kommit på tidigare. Fungerade hyfsat för mig. Blev lite slabbigt runt kanten längst upp och lite finsump kom med igenom då jag vinglade en aning med pinnen. Kul metod ändå:)

Guldfilter och Aeropress är givetvis bra kandidater....annars brukar jag göra omvänt med presskannan, dvs sätta pressen längst ner (med locket demonterat) och sen hälla kaffe ovanpå och därefter vatten. Efter dragtid och omrörning lyfter jag upp pressfiltret och drar upp all sump.

Nackdelarna är att det blir lite sump kvar på kanten av presskannan, men fördelarna är att det blir mindre sump i kaffet och att man faktiskt kan ha kaffet stående i presskannan lite längre utan att det överextraheras.

Förvärm gärna kannan med hett vatten och pressen i botten innan bryggning så blir temperaturen optimal...
 

bchi

Well-known member
Vilken respons. Tack!
Kanske trots allt ska labba lite till med presskannan men tar nog ändå och köper en aeropress för säkerhets skull. Får prova lite olika tekniker med presskannan och återkomma :)
 

GLC

Well-known member
Jag köpte en guldfilterkanna av Englund på Kaffecompagniet, dock är jag osäker på att han har kvar dessa. Jag använder denna precis varje dag, det bästa i kaffeväg jag köpt

3349916564_9a7a215fc5.jpg
 

AJ

Well-known member
Såg en tråd på forumet för länge sedan av ngn som moddat sin presskanna med ett tygfilter(?) eller liknande. Borde ju vara en variant att kika vidare på.
/A
 

azknom

Member
pappersfilter

Om man vill bli av med sumpen så går det faktiskt att ta ett vanligt bryggfilter, riva isär det och lägga under presskannans metallfilter. Det är lite meckande med at få det tätt mot kanterna och det kan bli rätt tungt att trycka igenom men det har fungerat bra för mig med en liten tvåkopparskanna de gånger jag testat det.
 
Topp