Skillnad på espressobönor och "vanliga"?

sunqan

New member
Köpte nyligen en Jura ena 3 och tar mina första stapplande steg i espressons värld just nu. Den första påsen bönor (zoegas espresso) tog just slut och jag har nu provat med arvid nordqvists classic selection "nicaragua la cumplida" som jag hade hemma sedan tidigare. Jag upplever att espresson smakar mycket sämre med dessa bönor än med de första och här kommer min fråga:

Vad är skillnaden på de bönor som kallas espressobönor och de som inte kallas det? I båda fallen har det handlat om mörkrostade arabicabönor så vitt jag kan se? De ser hyfsat likadana ut för ögat också. Är det verkligen någon skillnad, en hel kaffeböna är ju en hel kaffeböna tänker jag?

Någon som har något bra tips på en prisvärd böna som ger ett fylligt och starkt kaffe i en helautomat?
 

kaffe med slice

Well-known member
Finns inget som "heter" espressobönor. Däremot så brukar kaffe som skall vara till espresso och kaffe som skall vara till press o brygg rostas olika.

Till en helautomat skulle jag tipsa om kaffen med robusta i. Kolla in kaffemaskinen.se, de har ett bra utbud av italienska blandningar med robusta i som fungerar fint i helautomatiska.

//Matte
 

sunqan

New member
Tack för snabbt svar! Jag anade väl att det var så, kanske är det ändå så att rostningen skiljer sig åt mellan de bönor jag provat. Dessutom är mina classic nog ganska gamla och det lär ju ha betydelse det också!

Ska titta in på kaffemaskinen på tisdag och se vad de har att rekommendera!
 

rolfmm

Active member
Har provat 'Zoegas Espresso' i Eva Solo:n. Det var ingen höjdare. Nån som har provat skånerostat i espressmaskinen??
 

djneo

Well-known member
Har provat 'Zoegas Espresso' i Eva Solo:n. Det var ingen höjdare. Nån som har provat skånerostat i espressmaskinen??

Skånerost som espresso är som att få en riktig smäll på snocken....

Det smakar lite asfalt, kåda eller kanske lite bark, kraftig choklad av den mörkare varianten trevlig på ett specielt sätt:).

Det är en kul upplevelse försök bara att hitta den som nyrostad.
 

Gholam

Well-known member
Bland fulkaffen som jag har testat på helautomaten var Zoegas de bästa och Z Sidamo den som jag gillade mest.
 

sunqan

New member
Ja, det var antagligen åldern som gjorde att mina Classic-bönor smakade riktigt tråkigt, datumet var utgånget på dem så de kan varit bra gamla.

Efter att ha upptäckt detta köpte jag mig först en påse av ICA:s Espressobönor (typ 25 kronor för 250 gram). De smakade riktigt dåligt i jämförelse med de zoegasbönor jag hade från början och åkte i frysen direkt. sparas dock i frysen för sämre tider..

Dagen efter tittade jag förbi på kaffemaskinen i Göteborg och köpte mig en påse "visconti". Billig för att vara en "dyr" böna, men vilken skillnad! Trots att jag inte har några vidare smaklökar att tala om märkte jag verkligen att kaffet smakade någonting och det slår lätt zoegas med hästlängder! Någpon som har erfarenhet av visconti och som kan beskriva hur det står sig mot t.ex. mauro concerto som jag från början tänkt köpa? Vad ska jag prova nästa gång?
 

kaffe med slice

Well-known member
Fortsätt på inslagen linje med blandningar som innehåller robusta. Det gör sig bra/bäst i helautomatiska maskiner.

Miscela d'oro Gran crema
Ionia Gran crema
Mauro De Lux
La Bomba

och liknande kaffen.

//Matte
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp