Bra crema?

Orko78

New member
Hejsan!

Ny på forumet men har druckit kaffe desto längre. Har haft min 'Isomac Napolissima' i ca 1 år och först nu börjar jag lära mig att få till bra skum med mikrobubblor etc på den maskinen.

Men jag får 'aldrig' någon egentlig crema när jag bara gör en espresso. Börjar undra om det är maskinen det är fel på, kaffet jag kör med (äger ingen kvarn så jag har alltid färdigmalt typ Zoegas) el om jag helt enkelt missat något? Tacksam för hjälp...
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Instämmer med GLC - testa ett helt färskt kaffe - oavsett märke - så kan du få crema så det står härliga till. Nästan motsatt problem skulle jag säga.
 

Orko78

New member
Tack både GLC och Calobra för de tipsen. Det är väl bara att punga ut och köpa en bra kvarn då.

En annan fråga inom samma ämne. Har hört att det ska ta ca 20-30 sek för en fin espresso att rinna igenom. Min kopp är full efter 10-11 sek från det att jag trycker på knappen. Kan det stämma?
 

GLC

Well-known member
Samma problem där, avsaknaden av färskt kaffe och en kvarn. Du behöver mala finare och ha färskare kaffe. De parametrarna är en bra början mot 20-30 sek
 

Orko78

New member
OK, tack för det GLC. Då börjar jag förstå bättre hur det hela hänger ihop. Ser med spänning fram emot smaken av färskmalt kaffe i min maskin.
 

Spider

Well-known member
En kvarn ät AochO. Olika typer av bönor kräver olika malningsgrader etc, jag förmodar att även problem med creman du beskrev hänger på att du kanske köpte färdig malen kaffe i handeln (ICA), de flesta är alldeles för grovmalna för att passa i din maskin, som sagt kvarn fattas.
 
B

bo

Guest
I väntan på min kvarn så låter jag dom mala i butiken. Jag köper mindre mängder. Det blir ett jävla springande, men det är det värt...
 

Orko78

New member
Suveränt. Tack för alla tips. Börjar i frågasätta mig själv och varför jag inte blivit medlem här tidigare!? :) Kul med all samlad kunskap inom området i alla fall.
 

Musicman

Well-known member
Välkommen hit - vi har alla (tror jag) vandrat en mer eller mindre lång väg mot bättre kaffe. I övrigt vill jag bara instämma - snåla inte in på kvarnen - det är där allting börjar för att nå bra extraktion och smak...
 

alxe

Active member
Om du går till en riktig kaffeaffär och ber dem mala kaffet till espresso och sen skyndar hem fort som attan så kommer du förmodligen få en okej crema och lite längre extraheringstid. Du kommer märka att det blir betydligt sämre bara efter någon timme.

Sen är det väl så att valet av böna spelar viss roll också? Ska inte en blandning med mycket robustabönor ge en kraftigare crema än en med arabicabönor?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,669
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp