Byta upp sig från Gaggia Classic + MDF ?!?

zack

Member
Har idag en Gaggia Classic samt en MDF kvarn. Lurar på att byta upp mig och har kikat på en Quick Mill Emilia Deluxe (PID) samt Compak K3 ... vet att skummaren på Emilian är lite klen men har inte riktigt hittat ngt annat likvärdigt. Kör mest espresso men en och annan mjölkbaserad kaffemix blir det ändå då & då.

K3:an har ju fått fin respons men det är lite klent med omdömmen om Emilian.

Vad kan annars rekomenderas i dessa prisklasser? Har lite klent med utrymmme så några större maskiner rent fysiskt blir svårt ...

Och vad kan jag förvänta mig i jämförelse med min befintliga setup?
 

Englund

Well-known member
Min erfarenhet är att man ofta inte blir helt nöjd när man ska spara "de sista kronorna" och då skaffar sig en kompromiss...frågan är om det inte är bättre att spara ihop några kronor extra och satsa på exempelvis Domobar Jr dubbelkokare...inte lika hightech som Dalla:n, men 4000 kr billigare och klassiskt snygg med bra egenskaper.
 

Gholam

Well-known member
Exobar dubbelkokare hos BellaBarista är också prisvärt. Gäller att skaffa en prisvärd kvarn till också...
 

zack

Member
Exobar dubbelkokare hos BellaBarista är också prisvärt. Gäller att skaffa en prisvärd kvarn till också...

Expobar Leva Dual Boiler verkar vara ett intressant alternativ - om jag räknar rätt så hamnar den på ca 12k + frakt. Vet inte riktigt hur man ska tänka ang service på denna maskin då jag inte kan hitta ngn i sverige som säljer denna. Blir lite omständigt att skicka till england - men - det kanske egentligen inte är ngt stort problem. Annars verkar den ju innehålla allt man kan tänka sig.

Domobar är ju en utmanare - ngt dyrare om man ser till priserna i sverige. Verkar ju inte ha allt som Expobaren har men det kanske räcker - har ju vart inne på PID men det har ju inte denna i original ...

Dalla Corte:n hamnar tyvärr lite över min budget.

När det gäller kvarn - tänker jag rätt med en Compak K3 ???
 

Gholam

Well-known member
Expobar Leva Dual Boiler verkar vara ett intressant alternativ - om jag räknar rätt så hamnar den på ca 12k + frakt. Vet inte riktigt hur man ska tänka ang service på denna maskin då jag inte kan hitta ngn i sverige som säljer denna. Blir lite omständigt att skicka till england - men - det kanske egentligen inte är ngt stort problem. Annars verkar den ju innehålla allt man kan tänka sig.

Domobar är ju en utmanare - ngt dyrare om man ser till priserna i sverige. Verkar ju inte ha allt som Expobaren har men det kanske räcker - har ju vart inne på PID men det har ju inte denna i original ...

Dalla Corte:n hamnar tyvärr lite över min budget.

När det gäller kvarn - tänker jag rätt med en Compak K3 ???

DB Expobar med PID för 11343kr + frakt är väl ganska svårslaget, skulle det gå sönder något så skickar väl BB ut reservdelar så att man kan fixa själv om jag förstått av inläggen på detta forum. Ja jag är duktigt sugen på den jag med... :)

Jag funderade ganska länge på Expobarn innan jag föll för min nuvarande maskin. Det är flera här på forumet som har Expobarn och några som även köpt den på BB. Det är visst smidigt och problemfritt att beställa maskin och få service därifrån.
Compak K3 är helt rätt. Beggad Compak K6 eller likvärdig är mer i min smak: billigare och kompetentare.
 

espen

Member
Gaggia ->

Det neste nivået etter Gaggia var for min del en HX E61 maskin, der jeg endelig slapp å "surfe" på temparaturen (brygging og steaming kunne utføres samtidig om man måtte ønske det). For å skire temperatur stabilitet endte jeg til slutt på en La Marzocco GS/3 med Paddle. Gaggie med MDF kværeren var et flott maskin setup, men det neste naturlige steget vil bli å kvitt operasjonne med å varme kjelen opp til steam temparatur. En trinnløs kværn er nødvendig om man brenner selv eller kjøper nybrente bønner.
 

zack

Member
Blir mer och mer sugen på Expobaren när man läser i diverse trådar och Bellabarista verkar ju vara en bra & trygg leverantör ... får nog bli en sån framöver ... tack för all input!!!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp