Nya maskiner på plats

strextryto

Active member
Nu gäller det bara att få allt att funka :)
Kommer att posta en del frågor här på forumet som jag hoppas ni kaffeexperter kan svara på...

Foto från Iphone, uselt, tyvärr!
 

Bilagor

  • IMG_0032.jpg
    IMG_0032.jpg
    67.9 KB · Visningar: 320

Stefan Böna

Mr Microtext
Mycket fin set-up! Den lär du få mycket nöje av och med! Fråga du på för allt vad du orkar! Vi kaffetokar kan sällan låta bli att svara!

//Stefan (som älskar att svara på frågor i och med att han lär sig själv i processen)
 

strextryto

Active member
Tack!
Kolla höjden på kvarnen =) kapade hoppern med bågfil, nu går den in under skåpet med en millimeters marginal. Filade till kanten och originallocket passar perfekt.
Nu första nybörjarfrågan, hur lång tid ska en extraktion ta, 30 sek för en dubbel eller? Har sett extraktioner på youtube som tar upp mot minuten, verkar väldigt länge?!
Vi förutsätter att mängden kaffe och malningsgrad är rätt.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det finns inget patentsvar på den frågan. Vissa kaffen mår bäst av rena 25or (alltså 25 sekunder för en dubbel à 6 cl), medans andra funkar även med riktigt långa tider.

Det är bara att prova. Ett sött bärigt kaffe kan totalt ändra karaktär och bli mörk choklad om man ändrar extraktionstiden.

Sedan tillkommer också doseringen. Vissa kaffen ska överdoseras medans andra ska doseras "normalt" (7/14 gram för enkel/dubbel).

Jag brukar säga att det inte finns något rätt eller fel inom fotografin. Bara fungerar eller fungerar inte. Samma idé kan man väl applicera på kaffe också verkar det som!

Labba på!

//Stefan (som både lyckats och misslyckats med kaffen genom åren; med både långa och korta tider)
 

Spider

Well-known member
Fin maskin du har, men vist är det jobbigt att flytta på maskinen varje gång ska vatten fyllas på?
 

strextryto

Active member
Fin maskin du har, men vist är det jobbigt att flytta på maskinen varje gång ska vatten fyllas på?

Det första jag gjorde var att ansluta vattnet :)
Det konstiga var att den vägrade suga något vatten i början, så jag testade och fylla vattentanken, trodde de hade satt märkningen på vredet fel, men sen funkade det?! Tydligen ska det vara vatten i tanken för att den ska kunna ta direkt ur anslutningen (vattennivån i tanken har inte minskat en enda millimeter så den suger inget där).

Sumpen är dok inte ansluten, nytt kök är på g, fixar det då...
 

strextryto

Active member
Det finns inget patentsvar på den frågan. Vissa kaffen mår bäst av rena 25or (alltså 25 sekunder för en dubbel à 6 cl), medans andra funkar även med riktigt långa tider.

Det är bara att prova. Ett sött bärigt kaffe kan totalt ändra karaktär och bli mörk choklad om man ändrar extraktionstiden.

Sedan tillkommer också doseringen. Vissa kaffen ska överdoseras medans andra ska doseras "normalt" (7/14 gram för enkel/dubbel).

Jag brukar säga att det inte finns något rätt eller fel inom fotografin. Bara fungerar eller fungerar inte. Samma idé kan man väl applicera på kaffe också verkar det som!

Labba på!

//Stefan (som både lyckats och misslyckats med kaffen genom åren; med både långa och korta tider)

OK, tack för svaret.
Och hur mäter jag upp 14 gram, våg också?
 

JKolmo

Well-known member
Tydligen ska det vara vatten i tanken för att den ska kunna ta direkt ur anslutningen (vattennivån i tanken har inte minskat en enda millimeter så den suger inget där).
Öhh nej. Det behöver inte vara något vatten i tanken.

Däremot har maskinen en säkerhetsfunktion som gör att pumpen slås ifrån + en larmsignal ljuder då vattennivån i tanken blir för låg (rotationspumpen får absolut inte gå torr längre tidsperioder så man får inte glömma att fylla tanken då man kör med den. Tyvärr är säkerhetsfunktionen dock inkopplad även då man kör med fast anslutning).

Säkerhetsfunktionen är konstruerad med en viktsensor under tanken, mao behövs viss vikt i tanken för att säkerhetsfunktionen inte skall aktiveras. Men man behöver inte ha vatten i tanken för att slippa att säkerhetsfunktionen aktiveras, det går lika bra med tyngder typ småsten eller något. Själv har jag kilat fast vattentanken med en dörrstopper (naturligtvis under toppanelen så att det inte syns). Det går också bra att helt sonika koppla ihop sladdarna som leder till trycksensorn.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
OK, tack för svaret.
Och hur mäter jag upp 14 gram, våg också?

Jepp. Kör den malning du brukar och väg den. Försök minnas hur mycket kaffe det är i korgen. Efter ett par gånger har man lärt sig se att det är si eller så mycket kaffe korgen.

Det är ju inte säkert att det räcker med 14 gram alla gånger. Jag måste ha minst 20 i min Synessokorg...

//Stefan (som provat med Vibins medföljande korg; den behöver också minst 20 gram)
 

strextryto

Active member
Tydligen ska det vara vatten i tanken för att den ska kunna ta direkt ur anslutningen (vattennivån i tanken har inte minskat en enda millimeter så den suger inget där).
Öhh nej. Det behöver inte vara något vatten i tanken.

Däremot har maskinen en säkerhetsfunktion som gör att pumpen slås ifrån + en larmsignal ljuder då vattennivån i tanken blir för låg (rotationspumpen får absolut inte gå torr längre tidsperioder så man får inte glömma att fylla tanken då man kör med den. Tyvärr är säkerhetsfunktionen dock inkopplad även då man kör med fast anslutning).

Säkerhetsfunktionen är konstruerad med en viktsensor under tanken, mao behövs viss vikt i tanken för att säkerhetsfunktionen inte skall aktiveras. Men man behöver inte ha vatten i tanken för att slippa att säkerhetsfunktionen aktiveras, det går lika bra med tyngder typ småsten eller något. Själv har jag kilat fast vattentanken med en dörrstopper (naturligtvis under toppanelen så att det inte syns). Det går också bra att helt sonika koppla ihop sladdarna som leder till trycksensorn.

Jättebra info, hade inte en aning om detta. Ska tömma på vatten direkt och lägga i en tyngd bara.
 

strextryto

Active member
Jepp. Kör den malning du brukar och väg den. Försök minnas hur mycket kaffe det är i korgen. Efter ett par gånger har man lärt sig se att det är si eller så mycket kaffe korgen.

Det är ju inte säkert att det räcker med 14 gram alla gånger. Jag måste ha minst 20 i min Synessokorg...

//Stefan (som provat med Vibins medföljande korg; den behöver också minst 20 gram)

OK, ska testa lite mera i helgen, problemet är ju att man vill testa igen och igen och...Magen säger väl snart ifrån...
 

JKolmo

Well-known member
Strextryto: nu såg jag att du inte bara har en perfekt maskinpark, utan att du också har en helt rätt adress! ;) Kul med en Duetto till i Täby! :coffee:
 

JKolmo

Well-known member
BTW: Ett alternativ till att kapa hoppern med bågfil är att fixa en kort hopper istället. T ex esw.nl säljer en kort hopper som gör att du får in kvarnen under ditt skåp.
 

strextryto

Active member
BTW: Ett alternativ till att kapa hoppern med bågfil är att fixa en kort hopper istället. T ex esw.nl säljer en kort hopper som gör att du får in kvarnen under ditt skåp.

Skulle gärna ha en hopper i glas, originalet känns lite plastigt...hittar dock inget på esw.nl, har du nån länk? Finns det inte att beställa på nån svensk sida?
 

strextryto

Active member
Jepp. Kör den malning du brukar och väg den. Försök minnas hur mycket kaffe det är i korgen. Efter ett par gånger har man lärt sig se att det är si eller så mycket kaffe korgen.

Det är ju inte säkert att det räcker med 14 gram alla gånger. Jag måste ha minst 20 i min Synessokorg...

//Stefan (som provat med Vibins medföljande korg; den behöver också minst 20 gram)

Ok, har mixtrat lite nu, dock utan våg. Jag har ju bryggrupp E61, antar att alla portafilter till denna är lika? Hur stor del av filtret ska vara fyllt med kaffe?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp