Kvarnbyggare - unite!

johey

Well-known member
Nej, nu är jag trött. Jag har sökt under berg och över dal, bredvid stock och i sten, men utan att finna den perfekta kvarnen. Faktiskt utan att finna någon användbar kvarn över huvud taget. Jag vet att det finns fler med mig. Nu måste vi slå våra koffeinfyllda bollar ihop och bygga en kvarn.

Jag är för kass på mekanik för att reda ut allt själv, och dessutom tror jag det vore bra att bolla idéer innan man börjar svetsa och svarva.

Mina krav, i prioritetsordning:

  1. Extremt minimalt med slaggkaffe, dvs malet kaffe som stannar i kvarnen och ruttnar. Stoppar jag 1 gr bönor i kvarnen vill jag mala ut 1 gr färskt kaffe.
  2. Extremt lätt att växla mellan malningsgrader, samt möjlighet att hitta tillbaka till gamla lägen på ett bra sätt. Steglöst ska det vara, detta till trots.
  3. Extremt tyst. Förslagsvis med hjälp av extremt stora koniska malskivor och stark långsam motor.
Vesalaben är ett bra försök, men den är inte fulländad. Ranglig och ful, men även om dessa egenskaper inte strider mot de ovannämnda punkterna tycker jag vi kan göra ett bättre jobb, och dessutom till bättre pris. Detta leder till listan med önskemål, men som kan tummas på utan att jag gråter kaffe.

  1. Extremt liten.
  2. Elektroniskt styrd vågdosator med extremt hög noggrannhet.
  3. Digital profilhanterare som man kan programmera till att minnas olika kaffeprofiler, och som säger hur mycket man ska vrida för att komma rätt, med extrem precision. Gärna laserstyrda mätare.
  4. Extremt snyggt skal i kromad mässing med bönhållare av munblåst konstglas.
Detta är en snabb lista över saker jag önskar att min kvarn uppfyller. Kan definitivt förvina den, och tar gärna emot önskemål och förslag både av er som själva vill och kan bygga en kvarn, och av er som bara tycker det är ett halvkul projekt.
 

PF013

Well-known member
Som jag nämnt ett par gånger så skissar jag på en Versalab-inspirerad kvarn. De största skillnaderna från Versalab jag tittar på är:

* Slutet malhus, med ett (eller fler) hål från sidan där bönorna kommer in. I första hand för att kunna ha en svarvad detalj som garanterar koncentriciteten mellan lagen för axeln och infästningen för "den andra" malskivan. Men när jag fick möjlighet att ratta en M3 så märkte jag att det faktiskt stänker lite bönor/fragment, något som skulle kunna minskas.

* Rundrem i stället för platt (främst för att den går att sammanfoga själv till lämplig längd)

* Kraftigare lagring. Versalab har ett väldigt litet utrymme för lagring i överkant av axeln och det borde vara svårt att minimera glappet i vinkelled när malskivorna belastas ojämnt (till exempel på de sista bönorna) Jag skissar på 4 st 6204 (20 mm axel, 47 mm ytter, 14 mm höga per styck) staplade på varandra som lagring.

Hittills har jag ritat på 64mm plana malskivor (samma som Mazzer Mini E), för jag fick tag på ett par sådana till ett hyffsat pris (och jag tänkte bygga en traditionell kvarn innan jag såg Versalab). Nu har jag hittat en del ställen där man kan få tag på koniska "skivor" till hyffsade priser, så jag är sugen på att gå över, till exempel till de som sitter i Mazzer Robur. Men de går i alla fall loss på närmare en tusenlapp, så det vore trevligt om man kunde vara hyffsat säker på att det går att få ihop. Nån som har detaljerade bilder och/eller mått på något liknande? Eller kanske till och med har en uppsättning liggande (utslitna funkar utmärkt!)? Med koniskt malverk så borde man kunna få kaffet mer direkt rakt ner, och inte behöva göra lika mycket för att få det att byta riktning från sprutande-rakt-ut-runt-om till snällt-och-fint-direkt-ner-i-korgen.

För att vidareutveckla idéerna så kan man ju tänka sig en snäckskruv med stegmotor för justeringen. Då kan en microprocessor med display styra justeringen med mikrometerprecision...
 

hrbrun

Well-known member
bla bla bla bla....

  1. Extremt ...
  2. Extremt ...
  3. Extremt .... Förslagsvis med hjälp av extremt stora koniska malskivor och stark långsam motor.
Vesalaben är ett bra försök, men den är inte fulländad. Ranglig och ful, men även om dessa egenskaper inte strider mot de ovannämnda punkterna tycker jag vi kan göra ett bättre jobb, och dessutom till bättre pris. Detta leder till listan med önskemål, men som kan tummas på utan att jag gråter kaffe.

  1. Extremt liten.
  2. Elektroniskt styrd vågdosator med extremt hög noggrannhet.
  3. Digital profilhanterare som man kan programmera till att minnas olika kaffeprofiler, och som säger hur mycket man ska vrida för att komma rätt, med extrem precision. Gärna laserstyrda mätare.
  4. Extremt snyggt skal i kromad mässing med bönhållare av munblåst konstglas.
Detta är en snabb lista över saker jag önskar att min kvarn uppfyller. Kan definitivt förvina den, och tar gärna emot önskemål och förslag både av er som själva vill och kan bygga en kvarn, och av er som bara tycker det är ett halvkul projekt.

Slut på superlativ..? :) 8 "extremt" i ett inlägg kan inte klassas som god prosa. skärpning. det är ju ändå ett allvarligt ämne du skriver om!
 

johey

Well-known member
Extremt många "extremt". Är bara extremt sugen på en extremt bra kvarn. :)

Nåväl. Stegmotor för att justera graden är intressant. Microprocessordelen är det jag är mest sugen på att göra, för den biten är jag bättre på än det mekaniska. Min morbror kan svarva och fräsa och greja om man bara ger honom en ritning.

Med vassa instrument för att väga bönor och mäta avstånd kan man nå fin precision och lätt återgå till den malgrad man vill, med samma resultat varje gång. Som en bonus skulle man ju kunna bygga in ett nätverksinterface som automatiskt publicerar malprofilerna på nätet, som andra med samma kvarn kan få via automatiska profiluppdateringar... Men det kanske blir i firmware version 2. :)

Jag är inte rädd för att betala för malskivorna, så länge det blir top notch. Stora och fina som kan mala ordentligt och stor mängt på lågt varvtal. Just Mazzer Robur har jag sneglat dreglande på. 83 mm koniska skönheter för under 2 kkr... Gör man slag i sak och bygger något seriöst tycker jag man förtjänar att kosta på sig ett par rejäla malskivor.
 

Ciclista

Well-known member
Ja jag tycker det låter rimligt att man skulle kunna bygga en riktigt bra kvarn själv. Ganska enkel konstruktion egentligen, lycka till!
 

Mayhem

Well-known member
Är det bara jag som tycker det låter helt orealistiskt att bygga en kvarn som skall vara både bättre och billigare än allt annat på marknaden? Skall den vara klar igår också? Ambition är väl bra, men klart det måste finnas någon bra anledning som gör att de stora kommersiella aktörerna inte lyckats ännu...

6a00d8341e5ea453ef01053689ac23970b-800wi
 

martink78

Well-known member
Jag skulle vara nöjd med en kvarn som fixar de första punkterna. Och det är konstigt att det inte finns nån, så j*vla svårt borde det inte vara att i princip bara vända på vilken konisk kvarn som helst och sätta motorn på ovansidan i stället. Det kanske finns nån man kan bygga om, får nog skruva isär cunillen igen, den har lite meccanokänsla över sig.
 

danwi

Well-known member
Är det bara jag som tycker det låter helt orealistiskt att bygga en kvarn som skall vara både bättre och billigare än allt annat på marknaden? Skall den vara klar igår också? Ambition är väl bra, men klart det måste finnas någon bra anledning som gör att de stora kommersiella aktörerna inte lyckats ännu...

Nja, bättre och billigare än allt annat är väl inte det som efterfrågas! Det är väl snarare den "ultimata" kvarnen till ett acceptabelt pris! :)

En anledning att den ultimata kvarnen inte finns på marknaden kan vara att just marknaden är alldeles för liten för att motivera investeringen som produktframtagningen innebär. Produktutveckling kostar åtminstone sådär 30-40 kkr per manvecka och det går åt rätt många manveckor även för den enklaste konstruktionen. För att kunna få någon som helst ekonomi så finns risken att man måste ta till enklast möjliga design eller undvika alla former av iteration av konstruktionen. Tråkig men sann verklighet... :(

Kolla t.ex. på Versalab M3, en kvarn som kostar mellan 17000 och 25000 beroende på utrustning men ändå inte inger så vansinningt mycket förtroende. Väldigt mycket känsla av prototyp (speciellt på tillbehören) med rackliga prylar, halvdassig passform, etc. Bygger man något själv så blir kostnaden helt annorlunda, man kan experimentera mer och behöver inte bygga allt för att det ska funka hundraprocentigt att serieproducera!

Sen är det också så att man kan ta vissa genvägar som hobbyist, t.ex. slipper man massa certifieringsmätningar som kostar pengar, man kan välja delar från billigare men mindre tillförlitliga/repeterbara källor (t.ex. skroten), osv. Är man dessutom en hel hop med hobbyist-ingenjörer så kan vad som helst hända :D
 

Mayhem

Well-known member
Jag hyser inget som helst tvivel om att den händiga Linköpingsmaffian kommer klara av att bygga högst kompetenta och prisvärda kvarnar åt sig själva. För övriga människor är det dock säkrast att inte ställa sina förväntningar alltför högt.

För ett hobbyprojekt får man väl anta att tid är att betrakta som gratis så länge det är roligt. Jag tycker också det verkar skoj att utveckla en egen kvarn. Men även om jag hade haft färdigheter och verktyg för att sätta ihop en kvarn åt mig själv (vilket jag inte gör, men hypotetiskt), värderar jag min fritid alldeles för högt för att utan vidare göra det åt någon annan. Serietillverkning är bara tråkigt och jobbigt, och rör det sig om ett jobb skall jag ha väl betalt för min tid!

Utvecklingsmodellen fungerar för mjukvara (open source) eftersom kostnader för tillverkning och distribution är i stort sett obefintliga. Även om detta initiativ leder till att man faktiskt lyckas ta fram en monsterkvarn så blir det nog svårt att hitta någon som är villig att till minimal kompensation sköta tillverkning åt de som vill ha men inte klarar av det på egen hand.
 

lennart

Well-known member
Jag har varit ute på stan och inhandlat ett par koniska malskivor diametern är 135 mm så jag undrar vem av er som vill bygga en kvarn runt dom
 

PF013

Well-known member
Har du bilder, mått, pris, vikt (för frakt), och säker möjlighet att skaffa fler likadana i framtiden så är det definitivt intressant. Var det i Libanon du skaffade dem?
 

martink78

Well-known member
Fast det är väl ingen som förväntar sig att någon annan skall bygga kvarnar åt en?
Däremot kanske man, mer eller mindre gemensamt, kan hitta en bra konstruktion som var och en får förverkliga på egen hand, det verkar ju finnas en hel del här som har kontakter som kan fixa till delar om det bara finns en ritning.
För egen del hade jag helst modifierat en existerande kvarn, just eftersom jag inte känner någon med svarv och klarar mig utan lasershowen och stegmotorn.. :)
 

lennart

Well-known member
Har du bilder, mått, pris, vikt (för frakt), och säker möjlighet att skaffa fler likadana i framtiden så är det definitivt intressant. Var det i Libanon du skaffade dem?

Jag gick till en kvarnbyggare i Libanon och köpte dom idag när jag såg att det fanns intresse av att bygga kvarnar jag har betalat 25 $ för dom. Jag kommer hem till Sverige om några dagar då kan jag skicka dom till dig om du vill. Jag själv behöver ingen ny kvarn men jag tycker att det kan vara roligt att kunna hjälpa till med att skaffa grejor till den som vill bygga en kvarn
 

PF013

Well-known member
Även om det vore trevligt med skivor från en känd och dokumenterat kompetent kvarn (som Mazzer Robur) så är ju priset på de skivorna trevligt... Ta gärna ett par bilder med en linjal med så jag kan se om de alls passar med mina ideer innan vi börjar lägga massa pengar på att skicka runt dem. De borde ju inte vara helt lätta!

Mina skisser hittills har varit på ganska mycket mindre saker, och det är möjligt att det blir svårt att få ihop något så här stort i mitt gjuteri och i min svarv. Om du skulle ha vägarna förbi din kvarnbyggare innan du åker hem och kan få tag på några mindre koniska skivor (60-85 mm i diameter) till liknande priser så köper jag en uppsättning direkt!
 

lennart

Well-known member
Det fanns 4 olika storlekar på skivorna det här var den största storleken, det fanns en storlek mindre som var cirka 115 mm dom kostade 20 dollar , samma storlek av ditting kostade 300 dollar ,fördelen med 115 mm skivorna är att man kan köpa dom billiga skivorna först och sedan byta ut dom mot Dittings. Sedan fanns det 2 mindre storlekar jag vet inte priset men dom kostar säkert inte mycket .Jag skall gå till kvarnbyggaren imorgon så berätta vilken storlek du vill ha mer exakt så skaffar jag det närmaste jag kan. Vem mer vill prova på att bygga kvarn berätta bara vilken storlek ni vill ha på skivorna.
 

PF013

Well-known member
Hrmm. Låter fint med alternativ från Ditting! En uppsättning 115 mm till mig med andra ord. Och sen en uppsättning av de minsta koniska de har (om de inte mot förmodan är jättedyra). Vore kul att bygga en handvevad!

Vore perfekt om du kan ta reda på mer exakt vilka Ditting-skivor som 115mm-skivorna motsvarar.
 

lennart

Well-known member
Jag kollar vilken vilken Ditting 115 mm skivorna passar till och så köper jag 115 mm och dom minsta skivorna. Jag har även besökt en liten coffeeshop dom har 6 stycken Ditting KR 1403 det är kvarnar som mal bra.
 

lennart

Well-known member
Jag har kontrollerat storlekarna 135 mm var 140 mm passar till Ditting KR 1403 och 115 mm var 120 mm passar till Ditting KR 1203.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp