Kvarnbyggare - unite!

johey

Well-known member
Så snart jag har en hembyggd kvarn som uppfyller trådens första inäggs krav, är Compaken till förfogande. Detta sker vilket år som helst, med lite tur. :)
 

johey

Well-known member
Det är ju en avvägning som beror på ett gäng parametrar. Stora malskivor ger mer malet kaffe per varv än små. Lågt varvtal ger mindre kaffe per minut än högt, men samtidigt ger högt varvtal mer oönskad värme i kaffet och mer buller.

I en prototyp vill jag kunna styra varvtalet för att trimma in den bästa kompromissen.
 

PF013

Well-known member
Nån som har ett trasigt löpband att sälja? Det verkar vara det billigaste sättet att få tag på en bra varvtalsstyrd motor i passande effektklass...
 

PF013

Well-known member
Kanske en liten stund, under högljudda protester! Motorn i en Robur trefas är på 900W och är växlad till 420 rpm. Om man går ner till halva varvtalet så borde man klara sig på halva effekten också, men det är nog fortfarande alldeles för elakt för en borrmaskin på 500 kinawatt. Speciellt som man bara får ut full effekt på fullt varvtal. Då behöver man en ganska biffig växellåda också.

För första testningen tänkte jag koppla på malverket på min pelarborr. Den har en växel strax över 200 rpm, och tillräckligt (trademark) med effekt. Då borde man se om det lönar sig att investera vidare... ;)
 

PF013

Well-known member
Tvättmaskinsmotorer har jag för mig brukar vara lite stora rent mekaniskt. Löpbandsmotorer verkar se ut som en lite förväxt ölburk och vara specade för 1.5 hk kontinuerligt och 3 hk i korta toppar (som hemma-espressomalning förhoppningsvis är. Då kan man troligtvis köra den med ganska liten utväxling, men fortfarande få ett tillräckligt lågt varvtal med tillräckligt högt moment. När jag räknade på Roburs 83-mm skivor så landade jag på 17 nm (newtonmeter, inte nanometer!). Som jämförelse så drar jag mina hjulbultar på bilen till 120 nm.

Jag såg nåt inlägg i DIY-grinder-tråden på HomeBarista att nån hade kört Robur 71mm-skivorna som handjagad, och det hade funkat riktigt trevligt, med 8 tum lång vev, om man bultade fast kvarnen i bänken...
 

MartinForsberg

Well-known member
Jag såg nåt inlägg i DIY-grinder-tråden på HomeBarista att nån hade kört Robur 71mm-skivorna som handjagad, och det hade funkat riktigt trevligt, med 8 tum lång vev, om man bultade fast kvarnen i bänken...

Där har ni ju lösningen! ;)

Borde uppfylla alla extrema önskningar man kan ha! Om man gör den sidmonterad som en gammal mjöl- eller nötkvarn för bakningsändamål så blir den cool också! Finns en bra bild på en mjölkvarn här: http://backaberg.blogsome.com/2009/02/ - scrolla ner och kika.

Ni borde kanske kika lite på äldre modeller av butikskvarnar för kaffe, de lösningar man hade på dem är de som kommer tillbaka i moderna kvarnar från flera "hypermoderna" kvarntillverkare också, så värst mycket nytt verkar inte hänt vad jag kunnat se och läsa mig till efter att ha kikat runt en del.

Alltid intressant läsning med de här hemmaprojekten, lycka till!
 

Teddy

Active member
För att minska rester av malet kaffe i kvarnen så har flera av oss provat med diverse nät o andra sätt at minska effekten av statisk uppladdning som verkar få kaffet att fastna lite här o var i kvarnmynningen.

Nu till denna nya superkvarn så kanske det är läge att ta denna problemlösning ett steg längre med hälp av ett balanserat jonflöde.
På samma sätt som man inom industrin reducerar matningsproblem av plastfilm mm.
En punktjonisator och en 5kV trafo som detta kanske?
Men det är väl kanske att ta detta projekt ett steg för långt...

Eller som man på, LP skivans tid, använde antistatpistol för att minska skivornas dammuppsammlandestatiskaladdning. Har någon av er provat en sån på en kaffekvarn?
 

PF013

Well-known member
Men det är väl kanske att ta detta projekt ett steg för långt...

There is no kill like overkill! Vi har redan pratat om ultraljud för att förhindra att kaffe fastnar i uppsamlingstratten, så det här projektet är redan taget ett antal steg för långt... :lol:

Man kanske skulle ha en sån där isotopjonisator, som joniserar luft med en radioaktiv källa... :D Overkill, bokstavligen! Har för mig att jag såg nåt sånt i samband med sprutmålning.
 

johey

Well-known member
Borde man inte slippa statisk laddning om man helt enkelt jordar maskinen (och alla detaljer är i metall)?
 

danwi

Well-known member
Problemet är knappast att kvarnen är uppladdad utan att kaffepartiklarna blir det under malningen. Så länge man inte har ledande kaffe (som alltså kan utjämna den statiska laddningen mot kvarnen) så kommer dom nog att fastna är jag rädd.

Det skulle definitivt vara intressant att prova PF013s ide om integrerad ultraljudsrengöring i kvarnen!
 

johey

Well-known member
Glöm inte den stegmotordrivna laserstyrda inställningsmekanismen och automatiskt uppdaterande malprofiler över TCP/IP! :)
 

danwi

Well-known member
Du menar nåt sånt här (klippt från beskrivningen av Dalla Corte DCII Automatic Linked Twin Grinder): "The Auto Grind Adjustment option allows your Twin Espresso grinder to communicate with any of the Dalla Corte espresso machine range. The espresso machine actively monitors the coffee throughput and adjusts the grinder in order to maintain perfect espresso exctraction every time." :)
 

MartinForsberg

Well-known member
Novell (nätverksoperativföretaget) hade en gång i tiden en dröm om att alla maskiner i hemmet skulle vara sammankopplade med deras små nätverksprocessorer och deras operativsystem, långt före alla andra företag kom på samma idé - kanske vi når dit snart med kaffemaskinerna!

Nu när vi ändå är inne på galna idéer så... Om man vill göra kvarnen lättstädad kan man göra den av precisionstillverkade detaljer som vid rengöringen dras in i maskinens innanmäte så endast några få plana ytor som kan torkas av blir kvar! Lite som det brukar se ut i science-fiction filmer när pistonger och annat åker in i apparaterna/robotarna och lock och annat fälls undan! Skulle vara coolt om man tryckte på en rengöringsknapp så hände allt detta automatiskt och man fick se alla delar röra på sig! ;)
 

ogee

Active member
Jeg har en Kitchen Aid kvern som jeg funderer på å bygge om. Den har 57mm flate kniver med horisontal aksling, noe som gir en veldig luftig og fin kaffe uten klumper. Den har heller ikke noen problemer med at kaffen blir statisk.

Ulempen med denne kvernen er at innstillingen er for grov. Innstillingen gjøres ved at man vrir på en stor plastskrue, som endrer avstanden mellom knivene. Stigningen på gjengene på plastskruen er for stor. Det er også for stor avstand mellom "hakkene" på justeringsskruen. Dersom jeg holder skruen mellom de faste posisjonene kan jeg få riktig finhet på kaffen, og repeterbarheten er bra.

Min ide er å bytte ut denne mekanismen med en hjemmelaget mekanisme med samme prinsipp, men med mye mindre stigning på gjengene på justeringsskruen. Men tror dere dette har noe for seg? Er 57mm kniver store nok til å få et bra resultat, eller blir det "a waste of time and money"?
 

Ignatius Riley

Well-known member
Mina krav, i prioritetsordning:

  1. Extremt minimalt med slaggkaffe, dvs malet kaffe som stannar i kvarnen och ruttnar. Stoppar jag 1 gr bönor i kvarnen vill jag mala ut 1 gr färskt kaffe.
  2. Extremt lätt att växla mellan malningsgrader, samt möjlighet att hitta tillbaka till gamla lägen på ett bra sätt. Steglöst ska det vara, detta till trots.
  3. Extremt tyst. Förslagsvis med hjälp av extremt stora koniska malskivor och stark långsam motor.

Casadio Klarar 1 och 3 galant, den är dock extremt snabb men det kanske du kan stå ut med? Dock är den varken kompakt eller sjukt snygg... :lol:

Jag tror inte att du kan få allt i samma kvarn. Du behöver minst två.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,698
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp