Vad kan man göra med sin espresso maskin mer än göra kaffe

LatteMaster

Active member
Tjenna..

Hur använder ni era espresso maskiner? Vill med denna tråda prata om en annorlunda sett att använda sig av espresso maskin som uppskattas av 3-80 år :D

En typisk familjen med 3 medlemar, pappa mamma barn.. pappa dricker latte/cappucino, mamma te med mjölk och barnet mjölk.

Säg att maskin står på timmer och är varm när ni vaknar och ni vill göra frukost till familjen.

Ett tips är att lägg 2-3 ägg i en skål och lägg den under maskin när ni sköljer av vattnet (ex för tempsurfning eller om man vill bli av gammalt vatten från kokare). Låt äggen stå kvar i varmvatten.

Sen gör ni den vanliga morgon runda med latte/cappucino.. epresso sen skumma mjölk, ser bara till att skumma lite mer mjölk än vanligt.

När mjölken är färdig skummat tar en sked med cacao och blanda med lite varmvatten och sen köra latteart med den till barnet i familjen. Sen kör ni ut ren varmvatten till frugans tevatten.

På detta sätt får man faktiskt 3 fluggor på en smäll som inte tar så mycket mer tid än gör en latte till sig själv.

Resultatet blir att man får 2-3 löskokta ägg, cappucino till själv, te med varm mjölk och en cacaocinno (om man döper den så) till barnet.

Alla blir glada oavsett av ålder samt tar inte mer tid.. nå vad tycker ni om förslaget?

:D
 

Molarin

Well-known member
Om du fortfarande är hungrig efter det kan du värma soppa och göra scrambled eggs med ångröret.
 

SirGrunge

Well-known member
Rent praktiskt sett, borde det inte fungera att göra te med ångröret och varm choklad genom samma procedur som kakaoböna->kvarn->maskin Experternas syn tack?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Rent praktiskt sett, borde det inte fungera att göra te med ångröret och varm choklad genom samma procedur som kakaoböna->kvarn->maskin Experternas syn tack?

Att ta hetvatten till teet torde ju knappast vara vare sig någon nyhet eller omöjligt. Däremot tror jag att choklad i kvarnen inte är någon bra idé. Misstänker att malningen bildar lite för mycket fett damm som sätter sig lite var stans i kvarnen. Det som hamnar i korgen tror jag blir lite för geggigt för att släppa igenom vattnet... För du tänkte väl inte att man skulle hälla mjölk i vattentanken? :eek:hmy:

Däremot brukar jag göra choklad som på spisen i min maskin. Tar kakao och socker och blandar detta med hett vatten från vattentappen (jag har en separat sådan). Sedan skummar jag mjölk och häller ovanpå (latte-art givetvis). Blir för gräddigt för dottern, men smaken är det inget fel på! :)

//Stefan (som inte testat scrambled eggs, men som inte riktigt vågar ge sig på det heller)
 

SirGrunge

Well-known member
Stefan: Borde det inte fungera med en ganska grov malning i exempelvis en tja..blender eller stavmixer eller klumpar det sig och bildar ett lock vid malning?


Rostning av kakaobönan borde kunna göra det möjligt också rent praktisk väl? Du som erfaren rostare Stefan kanske vet om detta skulle fungera?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Tja, erfaren vet jag väl inte...:blush:

Jag tror att problemet är kakaons viskositet (om man nu kan prata om det när det gäller kakao). Jag tror att det blir mer en kompakt plugg än en svårgenomtränglig puck med kakao. Malet kaffe har ju inte riktigt den förmågan att lösas upp som malen kakao... ;)

Sedan tror jag att en annan rostning av kakaobönor förstör karaktären; ger chokladen en annan - kanske icke önskvärd - smak...

//Stefan (som dock finner denna frågeställning högst intressant; hoppas att någon kan och vill testa)
 

martink78

Well-known member
Att producera cacao från bönor hemma är möjligt men en hel del snäpp knepigare än kaffe, här finns en beskrivning från en kille som provat en del olika varianter.. http://www.chocolatealchemy.com/ (De intressanta länkarna finns på höger sida under "alchemists notes"
Det kenpiga verkar vara dels att mala (kaffekvarn verka rinte vara någon hit) och sedan att pressa ur cacaon.
 

Stadler

Well-known member
Ha ha roligaste på länge

vad gör jag förutom det uppenbara, jo....välling, koka korv, tappa upp (kokande) pastavatten, använder avhärdat vatten till att göra rengöringsmedel till kristallkronorna...
 

Light Head

Well-known member
Funkar ju perfekt som städmaskin också, bara att gå omkring med maskinen under armen och rikta in ånröret mot lämpliga platser. Särdeles effektivt i badrummet och runt kranar.... Precis som någon kanske sett på tv-reklam?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp