Izzo Duetto II eller Dalla Corte Mini

thostr

Member
Hei,
ny bruker fra Norge - håper det er greit at jeg skriver på norsk? Jeg skal gjøre den klassiske oppgraderingen fra Silvia + Rocky, og vurderer Izzo Duetto II opp mot Dalla Corte Mini (DCM). DCM har en 'saturated' brygge-gruppe hentet fra den kommersielle serien (Evolution) med svært god temperaturstabilitet og er svært kompakt. God pris i Norge. Izzo har et mer tradisjonelt design og bruker velkjent 'off the shelf' teknologi og er kanskje lettere å være eier av over tid? Rotary pump, PID, mulighet til å slå av ånga/damp-boiler og muligheter for 'plumb in' er jo en del praktiske mulige fordeler med maskinen.

Noen klarsynte som synes de kan si hva som er beste maskin av disse to?
 

Agathorn

Well-known member
Fördelar Dalla Corte:

* Bättre bryggrupp (enl. vad jag läst mig till)
* Kompakt

Fördelar Izzo Alex Duetto

* Rotopump
* Fast VA och vattentank
* Varmvattenuttag

Jag tror bara du kan svara på vilken som faller dig bäst i smaken. I mitt fall var rotorpump rätt viktigt och jag gillar inte alls utseendet på Dalla Corten. Dock är det nog bättre med bryggruppdesignen hos dalla corten än E-61 gruppen på Izzo:n. Men sedan hur stor skillnad man känner vid ett blindtest vet jag inte.
 

Pediatrik

Well-known member
För mig var det precis de fördelar som Agathorn räknar upp för Duetton, som fällde avgörandet när jag valde mellan DCM och Duetto. Eftersom jag har ett rymligt kök spelade Duettons större "footprint" ingen roll och när det gäller bryggruppen så är det ju knappast någon nackdel att E61:an är gammal och beprövad.

Jag hade egentligen önskat att jag kunde ha testat båda maskinerna "hands on" före köpet, men det visade sig vara näst intill omöjligt i mitt fall. Oavsett vad har jag inte ångrat inköpet av Duetton!
 

danwi

Well-known member
Jag känner att jag måste motverka denna Duetto-propaganda lite ;)

Personligen så var inte Duetton ett alternativ alls, men det beror mest på att jag tycker designen med synligt E61-grupphuvud och massa spakar och kranar överallt inte är särskilt attraktiv... Nu är ju iofs Dalla Corte Mini inte någon större designupplevelse heller, utan jag var snarare ute efter något i stil med La Spaziale Vivaldi II. Det blev Dalla Corten mest på att ett bra tillfälle gavs.

Lite blandade kommentarer:

* E61 må vara en beprövad design som garanterat fungerar alldeles ypperligt men tekniken har gått framåt en del sen 1961. Dalla Cortes integrerade bryggrupp ger väldigt stabila resultat och (som den ingenjör jag är) så gillar jag verkligen den lösningen!

* Rotorpump är mycket trevligt, vibrationspumpen i DCM för en del oväsen...

* Varmvattenuttag tycker jag är lite tveksamt på en mindre maskin, se t.ex. den här tråden. Jag har inga problem att använda vattenkokaren när jag vill ha en kopp te.

* Fast vattenanslutning vore inte helt fel även om jag inte behöver fylla tanken särskilt ofta. Det går ju inte åt så mycket extra när man inte behöver flusha massor för varje skott.

Min slutsats är nog ungefär så här: Båda maskinerna är mycket kompetenta och oavsett vilken du väljer så kommer du troligtvis bli mycket nöjd! Jag gillar min DCM och vill inte byta :D :D
 

treefinger

Well-known member
Jag vill ha så god espresso som möjligt. Därför valde jag DCM eftersom jag tror mer på den bryggruppen än på E61. Sedan rent kosmetiskt tycker jag inte så mycket om utseendet på E61-maskinerna.. men där är ju smaken som baken.
 

hrbrun

Well-known member
fast anslutning är alltid fast anslutning. men DCM är mindre och jag tror också mer på 54mm integrerad kokare/bryggrupp. Slå till på en DCSuperM om det är fast anslutning som får din värld att snurra. :)
 

PF013

Well-known member
fast anslutning är alltid fast anslutning. men DCM är mindre och jag tror också mer på 54mm integrerad kokare/bryggrupp. Slå till på en DCSuperM om det är fast anslutning som får din värld att snurra. :)

Måste dock säga att jag blev lite besviken på DCSuperM när vi körde på J&N-rostträffen. Rotorpumpen vibrerade så att kopparna knappt stod still! Men det var visserligen med hela bakplåten avskruvad, och den står nog för väldigt mycket av den mekaniska stabiliteten. Det var i alla fall trevligt att se den naken... Det var också en upplevelse att ha en Versalab M3 brevid också, även om inte den heller riktigt levde upp till mina drömmar om den...
 

Agathorn

Well-known member
Måste dock säga att jag blev lite besviken på DCSuperM när vi körde på J&N-rostträffen. Rotorpumpen vibrerade så att kopparna knappt stod still! Men det var visserligen med hela bakplåten avskruvad, och den står nog för väldigt mycket av den mekaniska stabiliteten. Det var i alla fall trevligt att se den naken... Det var också en upplevelse att ha en Versalab M3 brevid också, även om inte den heller riktigt levde upp till mina drömmar om den...

Vad var det med kvarnen som du blev besviken på?
 

PF013

Well-known member
Framför allt byggkvaliten. Den kändes väldigt ojämn, bitvis guldtackekänsla, men en hel del ganska rackliga lösningar. Speciellt hoppern kändes som en ganska tidig prototyp, och inte nåt man säljer som tillbehör för $375. Men jag utgick från väldigt höga tankar om den. Jag har fortfarande höga tankar om den, men inte 17 tusen höga. Kvarnen jag designar på är trots allt starkt inspirerad av den. ;)

Om nån skulle lämna en M3 på trappen så skulle min Compak K6 åka ut i garaget i rasande fart, inget tal om det. Den maler underbart, vad jag hann se, och mycket av mina tveksamheter är snarare justeringsfrågor. Sen verkar den bäst lämpad för 58mm (körde ett par skott på en FB/80 också :cool:)
 

thostr

Member
Situasjonen synes å være at DCM har en mer moderne og antakelig mer temperatur-stabil gruppe samt volumetrisk styrt ekstrahering. Maskinen er nok enklere i bruk, siden man slipper både preflush og styring av tid for ekstrahering. Basket to the gasket – finger to the ringer; voila og kaffen klar. Maskinen er minimalistisk og 'no nonsense', noe designet også bærer preg av.

Fordelen med Izzo synes å være at den er laget med 'off the shelf' standardkomponenter som man lettere kan gjøre service på selv. Er også høyere spec på komponentene der man kan sammenlikne (pumpe, elektronisk vs analog gruppe-temperatur-styring), og noe mer funksjonalitet (plumb in + vannkoke-funksjon). Med litt omsorg (preflush, timing av ekstrahering) så er nok resultatet i koppen minst like bra som DCM. Siden den bruker vanlig 58mm E61 så er også tilgangen på nakent portafilter og annet ekstrautstyr også enklere . Izzo er også en klassisk 'showpiece' på kjøkkenet for de som liker høy bling-faktor.

Hmmm....
 

Mons1

Active member
Jeg har ikke noengan fått så god kaffe på kaffe som jeg får til hjemme med Duettoen! Tok den enkle postafilter holderen og fikke en til å dreie ut av den, slik den ble naken! hvem drikker en enkel? fungerer som bare det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,699
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp