Skumma mjölk utan ånga?

rallie86

Member
Hej!

Hur skummar jag bäst mjölk så den blir bra utan ångfunktion?
Jag har köpt en liten mjölkskumms visp av något slag oc hden skummar mjölken riktigt snabbt.
Men om jag ska göra (försöka göra) lite latte art så blir det inge bra. Det är fin tjock skum högst upp, men i stort sätt bara mjölk nedtill vilket är för löst för att kunna göra lite snygga "latte arts" eller vad man nu kan kalla det.
Jag värmer mjölken i mikron i ca 50 sek i dagsläget.

Men jag tar gärna alla tips jag får på att kunna göra det bästa utav situationen. Har inte råd att köpa något med ångfunktion så.. =/

Några tips?

MVH Thomas.:coffee:
 

LatteMaster

Active member
Tjena..

Att micra mjölk och sen skumma det blir inget bra smak/resultat men har du inga alternativ får man väll göra det bästa av situationen :D

Micra mjölken en antal sek och sen ta tempen på det mjölken, den bör vara runt 65-70 grader.. gör några försök så får du särkert in rätt temp/sek.

Micra mjölken till ca 70 grader först och sen skumma det med mjölkskumpvispen ^^ När du är klar med vispningen bör mjölken vara i rätt temp. Under tiden du vispar fixar du din pot-espresso (anta att du har det).

Sen är det bara hälla upp och do your art :)
 

rallie86

Member
Tjena..

Att micra mjölk och sen skumma det blir inget bra smak/resultat men har du inga alternativ får man väll göra det bästa av situationen :D

Micra mjölken en antal sek och sen ta tempen på det mjölken, den bör vara runt 65-70 grader.. gör några försök så får du särkert in rätt temp/sek.

Micra mjölken till ca 70 grader först och sen skumma det med mjölkskumpvispen ^^ När du är klar med vispningen bör mjölken vara i rätt temp. Under tiden du vispar fixar du din pot-espresso (anta att du har det).

Sen är det bara hälla upp och do your art :)


Halloj!

hehe nä det är ju inte det bästa med micro, men är det ett bättre alternativ att värma på spisen kanske?

får testa helt enkelt :)

Tack för tipsen!
 

jonasy

Well-known member
Har samma problem (men kör på spisen), får stora bubblor överst och ren mjölk i botten ... måste ju finnas en teknik för att få schysst skum med en mjölkvisp!
 

martink78

Well-known member
Jag undrar om inte spisen är bättre trots alls. Tittar man på hur det går till när man skummar med ånga så skapas ju bubblorna i kall mjölk, när temperaturen når 40 grader så ägnas resten av tiden åt att röra runt och värma mjölken. (så har jag förstått det i stora drag, andra som vet bättre får gärna korrigera mig)

Skummar man med ånga så varnas det ju alltid för just 40 graders gränsen, att försöka skumma mjölk som är 70 borde alltså vara dömt att misslyckas.

Om jag skulle försöka efterlikna ångskummad mjölk så skulle jag ställa en kastrull med kall mjölk på spisen, sätta på plattan, vispa som en tok för att få ner luft tills det når 40 och sedan bara röra runt så att mjölk och bubblor skiktas efter det medans man värmer mjölken till dricktemp (max 65).

Jag misstänker dock att det är svårt, närmast tycker jag att jag kom (innan jag skaffade en maskin) genom att skumma i en bodumkanna som föreslås ovan.
 

jjalvemo

Active member
testa min teknik:
jag brukar komplitera vispen med en sked.
* använd vispen så att den bildar en virvel och håll vispen längst ner i den.
* för skeden till den övre kanten av virveln som bildas. med hjälp av skeden försök få mjölken att falla ner i mitten av virveln.
* det är viktigt med starka batterier i vispen.
* värm också mjölken såklart

det kan vara lite trixit, men experimentera med det. om någon testar berätta gärna hur det gick.
min vispskummare är nu trasig, så jag kämpar hårt med att lära mig på riktigt. men det blir aldrig riktigt lika bra som med den gamla vispen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp