Vad får ett kilo kosta?

Spider

Well-known member
Kan ni betala hur mycket som helst för ett kilo, dyraste kilot jag betalat är Passalaqua 420 sek. Ni då?
 

S-fors

Well-known member
Det beror lite på hur det ska drickas, en gigantisk bjudning kanske inte blir dyraste sortens bönor men annars spelar inte priset någon större roll så länge det är befogat i smak.
 

knasper

Well-known member
Jag köpte lite av Costas Aricha i höstas, i småpåsar. Jag räknade ut att kilopriset blev 600 kr vilket kändes i mesta laget. Å andra sidan motsvarar det ett pris per kopp på 10 kr, tror jag, vilket ju är ingenting.
 

FabianP

Well-known member
Helst under 400kr/kg. Meeen, min karaktär är inte särskilt stark, så det är inte sällan det går upp, snarare än ner. Är det gott/hyfsat prisvärt gör det inte särskilt mycket om det är dyrt :)

/Fabian
 

Gholam

Well-known member
Jag tycker att man vid enstaka gånger kan köpa in dyrare sorter (ca 400-500:- ) men att "brukskaffet" ska kosta så lite som möjligt dock utan att göra avkall på kvalité och smak. Just nu ligger jag på ca 150:-/kg. Då köper jag råbönor från bl.a. Hasbean och rostar själv. Kvalitén på rostningen jobbar jag på :)
 

Mayhem

Well-known member
Jag köper mest de lite lyxigare sorterna från J&N vilka brukar kosta mellan 70 och 100 per påse om 250 g lite beroende på sort och var man handlar, så kilopriset landar väl i spannet 280-400...
 

S-fors

Well-known member
Jag är nog hellre utan mat en dag än kaffe, jag blir hispig utan kaffe. Men i längden kanske man lär ha lite mat med...
 

lupoo

Well-known member
"Dyrt kaffe är ett billigt nöje" © KaffeGalnigen

Visst kan det kännas konstigt att betala över 400:-/kg för kaffe, och omgivningen undrar om man är riktigt klok.

Hur mycket kaffe klarar man själv av att dricka? Även om man ligger i så räcker 1 kg ett tag.

Dom riktigt rara (och dyra) bönorna köper jag bara i 200-250gr påsar och det ger många fina koppar och förhoppningsvis en smakupplevelse samt ännu en referens i det personliga smakbiblioteket.

Kan dock bli lurigt om det endast är espresso som tillreds av bönorna, finns ju tillfällen då jag har stått och "skjutit bort" en halv påse finkaffe innan det har dykt upp en anständig espresso. Då känns det plötsligt lite dyrt..
 

Agathorn

Well-known member
haugaars håller jämn fin kvalite och ligger på cirka 500 kr kilot. Men smärtgräns, nej det har jag nog ingen. Geishabönor var väldigt nice ifrån koppi och dom låg väl på 8-900 kr kilot vill jag minnas. Men å andra sidan köper man ju inte dom varje gång direkt :)
 

FabianP

Well-known member
Som lupoo skriver ovan, som espresso kan det vara grymt ovärt att köra finkaffe, en av anledningarna att jag helst, och uteslutande, kör guldfilter på finbönorna. Det har bara misslyckats en gång för min del, och det var för jag kokt upp för lite vatten. :)

Problemet med att lägga till referenser i smakbiblioteket tycker jag har visat sig vara att man skjuter sin anständighetsgräns allt högre... Fortfarande ett billigt nöje, dock!

/Fabian
 

Spider

Well-known member
Härlig bladning av svaren, jag drycker ju ca 4-5 bubbla om da'n. Som någon skrev så spelar inte priset någon roll men jag kunde ändå inte betala 600spånn för ett kilo (inte för att pengar spelar någon roll), det kändes overkill. Nu är jag inte en riktig proffs på detta här men vill absolut ha kvalité, t.ex. "bajs-kaffet" kändes för dyrt helt enkelt.
 

lennart

Well-known member
Jag köper råkaffe ,Brasilian Santos kostar 35 kr/kg och nu har jag köpt Etiopian Harrar för 50 kr/kg som jag skall rosta . Jag tycker att det är bra priser så det ok. att prova att rosta.
 

martink78

Well-known member
Jag köper råkaffe ,Brasilian Santos kostar 35 kr/kg och nu har jag köpt Etiopian Harrar för 50 kr/kg som jag skall rosta . Jag tycker att det är bra priser så det ok. att prova att rosta.

Fast knappast i sverige väl? Här kostar ju råkaffet nästan mer än det rostade.. :( Om man nu inte köper en hel container eller så..
 

cango

Well-known member
Fast knappast i sverige väl? Här kostar ju råkaffet nästan mer än det rostade.. :( Om man nu inte köper en hel container eller så..

Nja, Hos Maurits kaffe finns Santos (råkaffe) för 76:-/kg vilket kanske motsvarar ca 85-90:-/kg färdigrostat, då råkaffet sjunker i vikt under rostning. lägg till fraktkostnad sen.

Köpte 20kg från Holland sist, (två olika brasilbönor/harrar/monssoned malabar) hamnade på 110:-/kg med frakt och lite rabatt för att det var 20kg. Så att det kostar mer än färdigrostat kan jag inte hålla med, men - visst, dyrare än Gevalia blir det ju, men billigare än 600:-/kg. Sen hur det skiljer smakmässigt, vad som är mer värt än det andra - det är en annan fråga. Tillkommer ju även kostnad för själva rosten - vilket kan vara allt från 0:- till flera tusen. (0:- om man kör i befintlig ugn eller annat man har)
 

martink78

Well-known member
Nja, Hos Maurits kaffe finns Santos (råkaffe) för 76:-/kg vilket kanske motsvarar ca 85-90:-/kg färdigrostat, då råkaffet sjunker i vikt under rostning. lägg till fraktkostnad sen.

Köpte 20kg från Holland sist, (två olika brasilbönor/harrar/monssoned malabar) hamnade på 110:-/kg med frakt och lite rabatt för att det var 20kg. Så att det kostar mer än färdigrostat kan jag inte hålla med, men - visst, dyrare än Gevalia blir det ju, men billigare än 600:-/kg. Sen hur det skiljer smakmässigt, vad som är mer värt än det andra - det är en annan fråga. Tillkommer ju även kostnad för själva rosten - vilket kan vara allt från 0:- till flera tusen. (0:- om man kör i befintlig ugn eller annat man har)

Jo, jag högg väl till lite, men om man jämför priset på rostat och orostat av samma sort så skiljer det inte så mycket.
Som exempel så säljer http://www.baristashopen.se/ samma bönor rostade och orostade och där kostar Monsun Malabar 49 som råkaffe och 59 som rostat kaffe (250g), Harrar 39/59.
Sedan finns det ju andra värden (och kostnader, rostar man själv så blir det ju inte alltid perfekt.. :)) med att rosta själv. Men just ekonomiskt sett är det svårt att försvara.. Så jag skulle inte rekomendera det till någon som ett sätt att spara pengar på..

Och för säkerhets skulle vill jag klargöra att jag har viss förståelse för att priserna ser ut som det gör, marknade för råkaffe till slutkonsumenten är inte så jättestor.
 

cango

Well-known member
196:- för 1kg malabar är ju hutlöst, måste jag ändå säga. Prissättningen verkar vara satt efter principen att man hellre ska köpa den rostade varianten och inte råbönorna.
Smakmässigt finns ju inga absoluta sanningar - to each his own - och vad som passar en passar inte en annan. Personligen tycker jag "ute"kaffe är för mörkrostat för min smak, dock har jag ju inte smakat all annan mindre mörkrostat, men egenrostat - även om kvaliten för mig kan variera (dvs vad jag anser en lyckad rostning och en mindre lyckad sådan) är helt klart - för MIN smakpreferens, mer än godkännt. Att det kostar betydligt mindre än "fin"kaffet för 400-600:-/kg är bara att tacka och ta emot.
Men som sagt - smak är personligt, och vi prioriterar olika, samt vissa är mindre priskänsliga än andra.
Vad jag dock har märkt är att många ställen som säljer råkaffe, säljer det mer som ett komplement, lite kuriosa, då priserna är väl över vad man får från andra ställen. Kanske befogat om de säljer svårtillgängliga sorter/skörder.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp