gammalt kaffe?

Awsom

Member
Har hört många här kommenterat skillnaden på färskt och gammalt kaffe, talar då om bönor inte malt kaffe. På en påse med bönor stod det att de bör förbrukas inom 20 dagar.
Min fråga: om även bönorna har så kort bäst före datum, hur gör de i butikerna? Vad jag förstår får de ju in kaffet i stora säckar, inte vakuumpackat. Har själv inte märkt någon jätteskillnad efter flera månader, vad är expertisens åsikt? Börjar "nedräkningen" först när man tar hem dem? :unsure:
 

Gholam

Well-known member
Nedräkningen börjar när de är rostade (ock gäller bönor) även om också färska och lagrade råbönor beter sig något olika (beroende på behandligen förstås). Malet kaffe smakar annorlunda redan efter en kvart (i kontakt med luft). Rostade bönor har ett sk. smakfönster då kaffet smakar "bra" och detta fönster är oftast från dag 3-14 till ca 3mån. Bästföre märkningen på förpackningar är väldigt godtyckligt och definitivt inget att gå efter däremot kan man ibland gissa sig till rostningsdatumet (om ej angivet) med den.
Butiker säljer det folk köper och de kunde inte bry sig mindre om några datum.
 

martink78

Well-known member
Har hört många här kommenterat skillnaden på färskt och gammalt kaffe, talar då om bönor inte malt kaffe. På en påse med bönor stod det att de bör förbrukas inom 20 dagar.
Min fråga: om även bönorna har så kort bäst före datum, hur gör de i butikerna? Vad jag förstår får de ju in kaffet i stora säckar, inte vakuumpackat. Har själv inte märkt någon jätteskillnad efter flera månader, vad är expertisens åsikt? Börjar "nedräkningen" först när man tar hem dem? :unsure:

Att du inte märker någon skillnad beror trist nog på att de redan har tappat all smak. På riktigt färskrostade kan man känna skillnad från en dag till en annan.
 

integrity

Well-known member
Den största skillnaden märker man när man efter en månad gör slut på det sista i påsen med bönor och öppnar en ny av samma sort.
Då märker man hur mycket smak som bönorna tappat på några veckor fast än man förslutit påsen etc.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp