En annan gasoleldad trumrostare.

HE

Well-known member
Idag kom luckan på posten. Jag hade tur och kunde modifiera fästet för tempstickan så det passade att fästa på luckan.
Tempstickan sitter mitt i trumman och jag kom upp i 211 grader på ca 5 min innan jag stängde av. Stor skillnad med och utan lucka. Ikväll blir det ut och testa andra rostningen. Ska försöka filma med ena handen och rosta med andra.:)
 

Bilagor

  • IMG_1420.jpg
    IMG_1420.jpg
    52.1 KB · Visningar: 73

HE

Well-known member
Tratten är lös så den hänger man på när det skall till. Jobbar på en film som borde bli klar inom kort.

Andra batchen precis klar och det blev ett ojämnt resultat. Allt från ljusrost till mörk rost. Kanske lite för varm trumma:huh:
Tacksam för tips!

Slänger in en bild av resultatet.
 

Bilagor

  • IMG_1421.jpg
    IMG_1421.jpg
    111 KB · Visningar: 58

PF013

Well-known member
Hur ser dina omrörare ut? På bilderna ser de ganska låga ut, och raka? Du tjatade ganska bra på att jag skulle göra mina vridna... ;)
 

HE

Well-known member
De är vridna. Höga i botten och spetsiga ute vid öppningen. Dom är nog lagom låga, skopar upp bönan och föser den lite framåt innan den släpps ner igen. Jag vågade inte göra annat än att driva igenom min tes :D
 

martink78

Well-known member
Hur längre rostade du? du kanske borde köra utan lucka en gång så du kan kolla att bönorna rörs om ordentligt?
 

martink78

Well-known member
Nice! Blir nästan lite sugen på att bygga själv.. Fast jag skall nog avstå, är lite för mycket metallurgi för min kapacitet..
 

HE

Well-known member
Tack martink78! Du är varmt välkommen att komma över på en rostning.
 

martink78

Well-known member
Ja, jag får nog göra det. Och ta med mig min loggande termometer så vi får lite kurvor att titta på också! ;)
 

HE

Well-known member
Har gjort lite justeringar på rostaren. Snittade lite luftintag i botten på trumman, meningen är att det ska bli någon form av självsug. Monterade även en ventil på luckan för att få ut röken utan att behöva öppna luckan och därmed tappa värme.
 

Bilagor

  • IMG_1473.jpg
    IMG_1473.jpg
    62.9 KB · Visningar: 70
  • IMG_1497.jpg
    IMG_1497.jpg
    54.5 KB · Visningar: 71
  • IMG_1498.jpg
    IMG_1498.jpg
    72.5 KB · Visningar: 68

HE

Well-known member
ja, jag har testat ett par gånger. Man behöver nog köra några vändor innan man kommer in i hela proceduren. Riktigt lurigt att få till första cracken där man vill ha den.
I tisdags kom tredje barnet så prio ligger på andra saker just nu. Så man är glad om man får till en latte till morgonmackan. :D

Ska nog smyga ut en kväll och testa igen.
 

HE

Well-known member
Igår blev det mer moddning iform av lufttillförsel. Mina snitt i botten av trumman gjorde säkert en liten liten del i självsuget. Efter lite samtal med branchfolk och en snabb överläggning i mitt eget huvud skred jag till verket och borrade fler hål i botten på trumman.
Med hjälp av ett blåsmunstycke skall nu alla flarn och annat smått o gott flyga ut genom ventilationen. Har inte testat att rosta ännu men man känner en skön luftström som borde funka bra. Innan nästa rostning skall jag också tillföra lite fler stag inne i trumman som rör omkring bönorna ytterliggare.

Nu måste jag ut till grillen och lägga på lite mer glaze på ribsen:)
 

Bilagor

  • IMG_1754.jpg
    IMG_1754.jpg
    79.9 KB · Visningar: 59
  • IMG_1757.jpg
    IMG_1757.jpg
    58.2 KB · Visningar: 58
  • IMG_1755.jpg
    IMG_1755.jpg
    45.6 KB · Visningar: 49

martink78

Well-known member
Coolt, är det luft från en kompressor alltså.. ? Hmm.. blir det alltså en kompressormatad trumrost.. !! :D
 

eden

Member
Funderar på att bygga något liknande för att det är kul att bygga.
Men vilken diameter på trumman bör jag ha om den ska klara mellan 500-1000gr?
mvh Håkan
 

HE

Well-known member
Min trumma är 130mm i diameter. PF013 har nog lite större. Så här i efterhand skulle jag hjort min trumma större också. Kanske 200 mm i diameter. Jag är inne på att någon gång byta brännaren till två runda, typ gasolkök.
En sargkant runt trumman i bakkant där den nya lufttillförseln är kanske kan vara en ide för att koncentrera luften ännu mer. Kanske överkurs, men det finns ju en och annan överkurs här på RK ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp