En annan gasoleldad trumrostare.

PF013

Well-known member
Det har faktiskt varit ganska dyrt att få tillräckligt mycket 12V (kanske 5A), men nu börjar marknaden svämmas över av switchade omvandlare avsedda för eldrivna kylboxar. En sån brukar man kunna få tag på för under 200. Jag är inte 100 på att det räcker för en torkarmotor med belastning, men det är värt att kolla upp. Om man tror att en torkarmotor håller dvs...
 

HE

Well-known member
Pappa har en gammal nedväxlad slipstensmaskin som är kopplad mot en bänkpelarslip. Hängde ni med där?:huh:
Kanske kan man styra upp något där. Tanken är ju att pressa priset oxå:lol:
 

martink78

Well-known member
Undrar om en motor till en gammal bakmaskin skulle kunna vara något? De borde gå att få tag på billigt och klarar ju rätt mycket värme. Frågan är om de klarar att dra runt trumman dock.
 

S-fors

Well-known member
Det har faktiskt varit ganska dyrt att få tillräckligt mycket 12V (kanske 5A)QUOTE]

Kika på någon returstation efter ett gammalt data nätaggregat där har du:
+3.3v 14A
+5v 21A
+12v 10A

Nu var jag för lat för att läsa tråden men om det är likström så går det ju bra.
 

PF013

Well-known member
Ja, det tänkte jag inte på. Nuförtiden så har ju till och med de skrotade PC-kraggen mycket 12V. På gamla 486-tiden så var det ju inte mer än några ampere på 12V-linan.
 

Grindmaster Flash

Well-known member
HAr du letat efter stegmotorer, då slipper du växellåda (om den är tillräckligt kraftig). Den finns enkla motorstyrningskretsar men vill man göra mjukstart och stopp och liknande så får man till att pilla in en liten microprocessor oxå :)

Klassikern för stegmotor är väl symaskin, och där kan du ju plocka allt ifrån spänningsmatning, motor och pedal. Det finns en viss risk att motorn är för klen bara. Man om man hjälper till att snurra igång den borde den palla att hålla jämn fart.
 

MartinForsberg

Well-known member
eBay är ett bra ställe att leta efter motorstyrningar och motorer, särskilt om man kan hitta dem i Tyskland, för frakten brukar vara ganska låg även vid stora vikter från Tyskland. Vet man vad man vill ha så kan man hitta det mesta helt nytt, och ibland med garanti och till superlåga priser, men man kan få jaga ett litet tag och skall inte hoppa på det första bästa man ser utan kika runt en stund!
 

HE

Well-known member
Här kommer en liten uppdatering som talar för att projektet fortgår.
Som sagt. Tillverkningen av rostaren sker nere i Småland, tillfälligt utlagd på entreprenad. (pappa) Igår kom den här bilden. Nu är den rostfria plåten bockad och klar. Motor är införskaffad i form av 15 varv/minut. Går det för sakta kommer det drevas hej vilt.
Nästa steg blir benmedtippningsunderdel.
/HE
 

Bilagor

  • IMG_1251.JPG
    IMG_1251.JPG
    82.6 KB · Visningar: 95

HE

Well-known member
Det finns en plåtvägg innanför också. Vi får se om lagren hamnar imellan eller på utsidan. Jag tror på utsidan.
Funderar på en liten skorsten med en enkel ventillösning på. !??
 

HE

Well-known member
Sådär!
Nu har vi kört ett hårt race i småland i veckan och färdigställt maskinen. Det har tillkommit och förändrats en del sedan starten.

Kylningskorgen skulle ju tillverkas vid ett senare tillfälle men jag fick en uppenbarelse en dag (ja, den är lik en annan jag vet, men det är ju så de ser ut :huh:) och så var lösningen klar. Det sitter ett rör som går under maskinen och fortsätter bak där man ansluter dammsugaren. Framgår nog inte av bilderna, lägger upp fler senare.

Farbror Olle hade en skön gammal tratt hängande i verkstaden. Gissa om vi letade i diverse butiker för denna rostfria historia.

Som PF013 och jag pratat lite om så är mitt problem just nu exakt temp. Det är ju en temp i trumman och en temp på trumman. Tänkte sätta en lucka för trumman för att hålla värmen ytterliggare.
 

Bilagor

  • IMG_1384.jpg
    IMG_1384.jpg
    67.1 KB · Visningar: 71
  • IMG_1385.jpg
    IMG_1385.jpg
    62.9 KB · Visningar: 60
  • IMG_1386.jpg
    IMG_1386.jpg
    69.8 KB · Visningar: 68
  • IMG_1387.jpg
    IMG_1387.jpg
    70.8 KB · Visningar: 67
  • IMG_1388.jpg
    IMG_1388.jpg
    70.4 KB · Visningar: 62
  • IMG_1389.jpg
    IMG_1389.jpg
    65.9 KB · Visningar: 68
  • IMG_1390.jpg
    IMG_1390.jpg
    66.8 KB · Visningar: 82

HE

Well-known member
Tack! Ja, motorn köpte vi av en kille som sysslar med pelletsdrivning. 16 varv/min tror jag.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,679
Inlägg
155,797
Medlemmar
19,371
Senaste medlemmen
Intäkt
Topp