En annan gasoleldad trumrostare.

PF013

Well-known member
Min trumma är 200 mm i diameter och jag kör utan problem 1250 gram råkaffe. Skulle nog klara en del till om/när jag går tillbaka till 15 graders lutning. Nu kör jag 10 grader för att sprida kaffet över en större del av trummans längd.
 

eden

Member
Ska ta och kika lite på det här i vinter tror jag. Ska försöka köpa loss en tig från jobbet först så att jag kan fixa det mesta hemma. Nu vet jag vilken diameter jag ska ha verkar ju funka bra med 200mm. Kommer bli ett lååångt projekt. Om orken, kommer jobbar med rostfritt hela dagarn så.
 

HE

Well-known member
Vad trevligt! Perfekt med rostfritt på jobbet, då kan man se det som klart redan. :)

Det finns några saker jag hade gjort annorlunda på min trumma så här i efterhand, kanske blir det ombyggnad senare.
 

HE

Well-known member
Idag monterades en kulventil som kopplas direkt mot lufttrycksslangen. Nu blir det ett konstant luftflöde under rostningen, eller mer eller mindre flöde om man så vill. :lol:
 

Bilagor

  • IMG_1898.jpg
    IMG_1898.jpg
    93.1 KB · Visningar: 42
Senast ändrad:

HE

Well-known member
Vad trevligt att du frågar. Kulventilen funkar kanon, skalen flyger rätt ut på gatan. Borrade också upp ett hål i framkant med ett härdat glas i, så man kan se gaslågan.

Har rostat lite etiopienbönor som inhandlades på Da Matteo i somras, chelba närmare bestämt.
Det blev bra men jag tror jag måste få upp hastigheten lite på trumman. Bönorna bränner lite ojämnt om man inte passar sig. Ska pröva med att dreva med växellådskugghjul från en moppemotor. Kan gå.
Har lite trevliga bönor från J&N som väntar på att få rostas. Jag återkommer efter modifieringar.
 

Bilagor

  • IMG_2004.jpg
    IMG_2004.jpg
    92.2 KB · Visningar: 47

HE

Well-known member
Igår, äntligen, testade jag att rosta med den nya drevningen. Det blev mycket bra. Fick en jämn rost på alla bönorna. Nästa moment blir att öka volymen från 250 till 350g bönor i en batch.
 

PF013

Well-known member
Blaha!:D Jag testade min rost med två kilo häromveckan. Det gick utmärkt, men man vill nog ha lite mer effekt. Nu tog rostningen 24 minuter till 225ºC, utan någon effektminskning för att dra ut på tiden efter första. Problemet är att kylaren inte klarar mer än ett kilo färdigrostat. :nowink:

Min trumma är 200 mm i diameter, 400 mm lång och lutar 15º. Brännaren är på ca 2500 W (200 g/h)
 

HE

Well-known member
Det gick bra. Det blir varmt o gott i trumman. Jag försöker hålla tempen med hjälp av ventilen och trycka på med lite tryckluft. Så stor skillnad när jag fick upp varvtalet. Sista rostningen rostade jag 400g. Det borde gå att öka på lite till. Men det blir nog inga kg. Gott kaffe blir det iallafall. Detta var Sidamobönor, sjukt gott. :p
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp