En annan gasoleldad trumrostare.

HE

Well-known member
Visionen har funnits länge. Det skulle bli längre fram, kanske när barnen blivit äldre och huset var färdigrenoverat. När jag på mer allvar skulle börja rosta hemma.
Mitt i visionen lyckades Martink78 få in oss på J&N för en rostning/koppningskväll. Då började hemmarostningen och bollen var satt i rullning.

Modellen och ingredienserna till bygget fanns, det var bara att komma till skott. Att PF013 är en av förebilderna kan jag väl inte sticka under stolen med. PF013 du får se det som en komplimang! Probat är väl kanske den absoluta förebilden även om detta blir en enklare version.
Det kan tilläggas att pappa är inblandad i allra högsta grad och även den största sponsorn.
Lägger upp lite bilder under resans gång.
Så här såg det ut efter första arbetsdagen.
 

Bilagor

  • IMG_1096.jpg
    IMG_1096.jpg
    65.2 KB · Visningar: 158
  • IMG_1097.jpg
    IMG_1097.jpg
    67 KB · Visningar: 131

HE

Well-known member
Var i småland under julhelgen och lyckades pressa in några timmar för ytterliggare produktion. Beslutade mig för att korta av trumman och även brännaren som för övrigt kommer från en gammal gasolgrill. Borrade lite fler hål på ovansidan. Efter proveldning kom jag fram till att det blir det nog ytterliggare ett par rader.

Har man ingen högteknologisk skärmaskin så får man borra. På långt håll ser hålet för trumman rund och jämn ut;)

Nu saknas ett rostfritt plåthölje, vingar inne i trumman och en MOTOR!
Motor ja, där har man en nöt att knäcka. Enligt mina beräkningar så skulle jag vilja ha en motor som snurrar ca 36 varv per minut. Kommentarer på det?
Någon som vet om en billig bra och lågvarvig motor? Det slutar nog med att jag får växla ner den för att sänka varvtalet.

Nästa fas blir en bönkylning i anslutning till rosten. Vi får se!
 

Bilagor

  • IMG_1193.jpg
    IMG_1193.jpg
    59.4 KB · Visningar: 90
  • IMG_1190.jpg
    IMG_1190.jpg
    63.9 KB · Visningar: 65
  • IMG_1189.jpg
    IMG_1189.jpg
    59.6 KB · Visningar: 82
  • IMG_1191.jpg
    IMG_1191.jpg
    61.1 KB · Visningar: 73
  • IMG_1195.jpg
    IMG_1195.jpg
    61.7 KB · Visningar: 100
  • IMG_1196.jpg
    IMG_1196.jpg
    57 KB · Visningar: 319

martink78

Well-known member
Coolt! Och trevligt med ett projekt som ligger lite mer centralt så man kan knata över och titta emellanåt... ;)
 

HE

Well-known member
Projektet är tyvärr nere i småland men du är varmt välkommen att rosta när den väl är på banan.

Tanken är att det ska tippas ut, direkt ner i bönkylen, som i sin tur skall rotera och kylas med dammsugare. Känns som jag snor ideer rakt av från någon annan men det är inte så:blush:
 

knasper

Well-known member
Du behöver inte skämmas, HE. Finns det ett bra sätt att göra det på så kan du ju inte låta bli bara för att "en annan" hann före. Det på forumet tidigare förevisade gasolrostprojektet har väl inspirerats av hur andra rostar ser ut så fortsätt bara. Ska bli kul att se hur det artar sig.
 

hrbrun

Well-known member
För att citera en gammal Nile City-sketch (du vet den i Kuknästornet med hovmästaren!): Hjälp, det brinner! pppphhhhssssccchhhhhhhhhhhhhhhhhh med skumsläckaren över alltihopa!

attachment.php
 

PF013

Well-known member
... och kylas med dammsugare...

Ett tips är att hålla koll på hur varm dammsugarslangen blir. Det är bara en dryg halvmeter kvar av min slang nu... Men det är bara vid kilobatcher det verkar bli problem för mig. För tillfället kör jag luften genom ett drygt meterlångt tjockväggigt stålrör på vägen till dammsugaren, och det verkar kyla luften tillräckligt. På projektlistan står en cyklon för att avskilja hinnorna, och den ska förhoppningsvis kyla luften en hel del också.

Hur mycket hade du tänkt kunna köra i den här?
 

HE

Well-known member
Ooh! Jag vet inte hur mycket det kan bli. Trumman är 13 cm i diameter och ca 28 cm lång. Runt 400gr borde väl funka. Jag tänkte jag skulle ha avsmalnande vridna vingar inne i trumman. Jag tjatade ju så på dig att du skulle ha det så nu står jag där med skägget i brevlådan.:lol:

det här projektet är dessvärre ett långtidsprojekt, jag vet inte när nästa session blir.
 

PF013

Well-known member
För 400g så känns det som lite overkill med motordriven omrörare i kylskeppet. På min setup så är ett halvkilo handvarmt på kanske 40 sekunder... Av olika anledningar så tar ett kilo avsevärt mer än dubbla tiden (troligen främst för att luftflödet minskar).
 

HE

Well-known member
Bra att veta. Kylningen får komma senare.
Jag försöker klura ut vad man kan riva isär och komma över en vettig motor. Några tips där? En borrmaskin skulle ju vara ett allternativ med det skulle ju se roligare ut med nåt annat.
 

PF013

Well-known member
Jag är i alla fall toknöjd med min motor med växellåda, fast jag tror jag betalade hela 200 spänn för den på skroten...

Om man ska köra en borrmaskin/skruvdragare så kan man nog få problem med att köra konstant i 20 minuter. I alla fall om man är snål och handlar på Rusta eller Ö&B... :lol:
 

PF013

Well-known member
Nej, jag har turen att ha hittat ett par riktiga skrotar i Norrköping som hanterar diverse industriöverskott. Gamla produktionslinor, nya kantstötta rostfria plåtar, rörspill från byggen av kemiska fabriker osv. Vi är några stycken (danwi här, och en annan polare som bygger båt) som brukar ta en tur dit några gånger om året och shoppa loss.

Jag vet inte vad den motorn suttit på, då den var bortskuvad när jag köpte den. Men den hade ett kuggremshjul på ca 50 mm i diameter på sig.
 

PF013

Well-known member
På bilskroten så hittar du ju vindrutetorkarmotorer, som har en fin snäckväxel. En sån borde funka perfekt. I alla fall ett tag... ;)
 

danwi

Well-known member
Jag vet inte vad den motorn suttit på, då den var bortskuvad när jag köpte den. Men den hade ett kuggremshjul på ca 50 mm i diameter på sig.

Om jag minns rätt så hade den suttit på någon form av transportband eller rullbana från någon produktionsanläggning. Motor och växellåda känns mycket gedigna :)

Tipset är definitivt att hitta en industriskrot. Med tanke på att det finns typ tre i Norrköping så borde det kunna finnas flera att välja på i Stockholmstrakten!
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp