Duger Ascaso i-Mini till något? Är Rocky S värd den extra 1000-lappen?

plumse

New member
Hej på er!
Detta är min första post efter att ha smygläst här ett tag och skulle vilja börja med att tacka för all hjälp ni inte visste att ni givit mig. Nu vet jag att det är en Gaggia Classic som skall beställas (förmodligen från våra billiga vänner i Düskland), men som många andra blir jag fullständigt knasig och fruktar mitt för mitt förstånd efter att ha läst en del om kvarnar.
Hur stor roll spelar kvarnen för en ovetande nybörjare? Hur snabbt kommer jag ångra ett budgetköp? Hur långt är ett snöre?
HJÄLP! Snälla?

[edit]: Är Rancilio Rocky S värd en tusing mer?

:)
 

mts

Well-known member
acason är duglig även om rockyn i mitt tycke är lite snabbare och mindre klumpar (doserless dvs). Den där tusenlappen är ju helt klart värd att fundera på, för egen del skulle jag bara genom att titta på kvarnarna intill varann välja rockyn men jag är färgad av min silvia som också ser genomrobust ut.
 

plumse

New member
Hummm.... Så om fåfängan skulle styra blir det en Rocky men om förnuftet får råda är det dött lopp?
Jag har inte bråttom när det vankas kaffe så snabbheten spelar mindre roll (tror jag). Det spelar större roll hur stor justermöjligheterna är.
 

johey

Well-known member
i-Mini låter mycket. Jag var inne på Kaffemaskinen och såg kvarnen, samt fick chans att prova den. Gillade det jag såg, men inte det jag hörde.
 

snaggvovve

Well-known member
Det där med kvarn är svårt.
Jag har tittat på många av Seattle Coffee Gears videos och de verkar tycka att Rockyn är en bra kvarn i flera av sina videos.
Det lutar mer och mer åt en Rocky för min del...
I en av sina videos visar de en La Pavoni som ska ha kvarnen till och där maler de kaffet i en Rocky.
Verkar som man får mycket för pengarna med en Rocky doser less.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp