Nespressomaskin. Espresso / Lungo ?

rallie86

Member
Hej allihopa!

Är ny här och är inte helt säker på att jag hamnat i rätt forumsdel för min fråga, men jag chansar!

Jag skaffade en Nespresso D110 här om dagen, och det finns ju espresso kapslar och lungo kapslar.
Maskinen har en espressoknapp och en lungo knapp.

Men vet någon om man "förstör" koppen när man ställer in så att kopparna blir aningen större, eller förstör det själva portionen som är i kapseln, för lite kaffe/för mycket vatten?

Eller är det bara vänja sig med väldigt minimala koppar? :)

Sen tänkte jag på en sak till. Blir det knas om jag sätter i en espresso kapsel men väljer lungo knappen istället för espresso knappen på maskinen? Eller är det helt enkelt bara storleken på koppen?

Det låter en aning snurrigt det jag skriver, men det fanns inte med någon information när man köpte apparaten och jag har heller inet lyckats hitta någon "guide" till bästa kaffet på deras hemsida.

Tack, och ha det bra !

/Thomas.
 

Jay

Well-known member
Har egentligen ingen aning, men rent allmänt kan jag tänka mig att "espressokapslar" och "lungokapslar" har olika rostningskaraktärer som är tänkta att passa de olika längderna (alternativt olika mängder kaffe i?) och om du går emot deras tänkta karaktär, så kommer resultatet inte bli det tillverkaren/producenten tänkt sig, d v s det kommer inte smaka som det är tänkt.

Och liksom i en vanlig maskin så blir ju kaffet överextraherat om du kör för mycket vatten igenom den avsedda mängden kaffe.
 

Trase

Well-known member
Oavsett vilken kapsel vi använder så stannar vi manuellt extraktionen när vi fått ca 2 - 5 cl i koppen!

Om man låter det bli mer så blir smaken mer åt bryggkaffe/blaskigt än espresso.
Vill man ha en "kopp" kaffe så är det bättre att göra det med enkopps-guldfilter och finkaffe...

Man kan använda samma regel för nespressomaskinerna som för manuella maskiner - titta på strålen, när den blir ljus (blondar) så tillför den inte längre något intressant till koppen.

Man kan även påverka smaken lite genom att använd iskallt vs. rumstempererat vatten i tanken. Innan man lägger i en kapsel så kan man köra igenom bara vatten för att höja temperaturen internt i maskinen. Olika kapslar blir godast vid lite olika temperaturer!

Man kan också göra lite så kallad pre-infusion, dvs vi trycker av/på startknappen tills vi hör ett litet "pyff"-ljud från kapseln. Det är folielocket som spricker, då låter vi det vara avstängt i 3-6 sekunder innan vi sen extraherar ut våra 4cl espresso. Man lär sig att pricka rätt och få pyff-ljudet utan att det hinner komma en droppe kaffe i koppen:)

Det känns som nespresso försöker utveckla sina kaffesorter, vi får fram riktigt fruktigt vinbärskaffe från deras "Singatoba" kapsel.

Länk till gammalt inlägg med en länk i:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp