Köpa Andreja Premium begagnad - tips/råd?

peterblad

Well-known member
Jag står i valet och kvalet att köpa en 2-3 år begagnad Andreja Premium och efterfrågar råd. Jag har maskinen hemma hos mig just nu och har därför väldigt bra möjligheter att testa maskinen innan jag bestämmer mig.

Jag har producerat ca 10-12 shots så här långt och har gjort en del iaktagelser, bla så har jag märkt att kaffet rinner ned i koppen i något ojämn takt, detta även om rätt mängd kaffe rinner igenom på "rätt tid". Kaffet får tjock crema men oftast med små bubblor i. Puckarna är rejält blöta. Om någon har några tips på vad som kan vara fel eller känner till om detta är typiskt för modellen så är jag intresserad av att få veta mer.

Jag är relativt säker på att jag får till kaffet förr eller senare genom att ändra tex malningen men det som jag framförallt undrar över är om vad som gör att kaffet rinner ner i ojämn takt. Har detta någonting med modellen att göra eller kan det vara någonting fel med maskinen? Är det någonting annat man bör titta efter?

Vad är ett bra pris för en 3 år gammal Andreja?

Maskinen är välskött och servad på kaffemaskinen 2-3 gånger.

Tack på förhand!
 

johey

Well-known member
Har aldrig använt just den maskinen, men jag skulle tro att det beror på din teknik. Att det rinner ojämt skulle jag gissa är att du får kanalisering. Hur ser vattnet ut att flöda när du flushar? Låter pumpen ansträngd?

För att få torrare puck kan du mala lite grövre och dosera lite mer. Det kan även hjälpa mot kanaliseringen.

Vet inte om jag kan säga så mycket mer, men kul i alla fall att du sitter vid datorn på julafton. Vi är få om det. :)
 

peterblad

Well-known member
Tack för snabbt svar.

Jag testar att mala lite grövre imorgon bitti så får vi se om det hjälper. - återkommer om detta :)
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Jag har maskinen och när allt varit i funktionsdugligt skick (jag har nog fått ett måndagsexemplar) har jag alltid varit nöjd. Fast det kanske är bättre att någon som haft denna och även några andra maskiner svarar så att det blir lite mer jämförelse mellan olika maskiner...

I övrigt känner jag igen dig med lite blöta puckar...

Mvh,

Johannes
 

peterblad

Well-known member
Hej,

Måndagsexemplar? Vad är det för fel som uppstått? Jag har hört från en annan person som har haft viss erfarenhet av Andreja att den krånglat något med en ventil, så det kanske är typiskt för modellen?

mvh

Peter
 

AA

Skottjägare
Jag har ägt en och var riktigt nöjd med den. Den är byggd med fina komponenter och med rätt underhåll så kommer den leverera fint kaffe länge.
Maskinen är delvis designad som du säkert vet av Chris på Chris Coffee och med hans erfarenhet och kunskap så är garanterat maskinen byggd på bästa möjliga vis för dessa pengar.
Maskinen är även mycket lättskruvad om det skulle uppstå problem.

Angående torr och blöt puck så kan det kvitta. Så länge kaffet smakar mumma så kan resten kvitta.

När jag sålde min till en forumkamrat så var den ca 2 år om jag inte minns fel och jag sålde för runt 6,5kkr. Nypris då direkt från fabrik var ca 12kkr.

Lycka till!

/AA
 

Roby Caffé

Well-known member
Har haft min i snart 2år och är sjukt nöjd, levererar kanon kaffe och skummar riktikt fint.
Ett bra tips är att investera i synessos 21g filter, överdosera och njut. Kolla med Martin på kaffecompagniet han brukar ha dem hemma!

Lycka till och grattis till en fin maskin!
 

Kaffekrooken

Active member
Hej!
Ett litet modifieringstips för Andreja premium:
Locket på maskinen är lite lägre än kanterna, jag har fyllt under med slantar så att det ryms fler koppar och så att dom står rakt. Har även isolerat maskinen invändigt med blymattor som man isolerar motorutrymmen på bilar = mindre ljud från vib.pumpen, men inte så att det var värt besväret.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp