Izzo Alex Duetto - En uppackningstråd

Agathorn

Well-known member
Efter att ha ägt en Gaggia Classic Coffee i ett antal år (varpå jag mer eller mindre mest använt den det senaste året) så kände jag att det var dags för en uppgradering. Kvarnen var redan uppgraderad ifrån en Gaggia MM till en Compak K3-Touch så nu var det maskinen som stod näst på tur att bli ersatt av något mer kompetent. Nämligen Izzo Alex Duetto mk2!

Jag stod länge och vägde mellan Duetton och La Spaziale Vivaldi/mini vivaldi men valde Duetton efter att den numera levereras med isolerade ångrör som standard och lite snyggare fötter osv. Det avgjorde saken!

Maskinen beställdes ifrån Claudette på BellaBarista och levererades av UPS i ett iskallt paket.

Efter lite initiala orosmoment så verkar allt lira som det ska och det är en fröjd att dra shots på den! Ångan är det ingen brist på heller så där är det övning som gäller innan mikroskummet sitter igen. Men det finns potential! 2 påsar haugaardkaffen väntar på mig (beställd igår och leverans idag. Cudos till David!)

IzzoAlexDuettoBild1.jpg


Äntligen har den kommit!

IzzoAlexDuettoBild2.jpg


Massa godis!

IzzoAlexDuettoBild3.jpg


Julklapp också minsann! (Black Gold DVD)

IzzoAlexDuettoBild4.jpg


Välinpackad i dubbla kartonger (lite skavd på sina ställen ändå tyvärr)

IzzoAlexDuettoBild5.jpg


Kall!

IzzoAlexDuettoBild6.jpg


Äntligen var monstret uppe ur paketet. Tog lite muskler och samarbete med sambon :)

IzzoAlexDuettoBild7.jpg


Frigolitbitar överallt :)

IzzoAlexDuettoBild8.jpg


Naket är vackert! Lite plastig "badge" men klart bättre än förra!

IzzoAlexDuettoBild9.jpg


Så var den på plats på det temporära skåpet. Nytt skåp ska inhandlas på IKEA snart.

IzzoAlexDuettoBild10.jpg


Sådär ja, allting på plats!

IzzoAlexDuettoBild11.jpg


Lite mer plats på koppvärmaren än på min gamla Gaggia om man säger som så!

IzzoAlexDuettoBild12.jpg


Vacker!

IzzoAlexDuettoBild13.jpg


Naket skott som kanaliserade (antar jag?) och blondade rätt tidigt, men den var god ändå! Öva öva nu som gäller!
 

Agathorn

Well-known member
Vacker maskin, grattis ännu en gång :) Du får se till att utvärdera Toroidkannorna sen också :D

Tack tack! Jepp just nu känns det som att jag får bli lite stabilare i skumningen innan jag vågar säga varken bu eller bä om kannorna :)
Men ja när jag skummar vatten och kollar så ser det ut som att "vågen" kommer rätt enkelt.

Kopparna skickades förresten ifrån Tyskland igår så jag hör av mig när dom anlänt!
 

Mons1

Active member
Min ble sendt forige mandag! så da var det sikker ttomt, har mailet til dem om å få blanke! ordner seg sikker, God Jul !
 

Agathorn

Well-known member
Något jag tycker är lite märkligt med min PID display är att den visar 12.3 grader ångtemperatur och .93 grader på bryggkokaren. Alltså inte 123 grader och 93 grader. Är det samma på er övriga som har duettos?

Sedan är det någon som har bra tips på hur man får loss brygghuspackningen? Vill inte gå lös med skruvmejseln alltför mycket på min nya maskin. På gamla gaggian var det klart enklare.
 

svartvest

Well-known member
På den gamla modellen så tog jag baksidan på en sked och lirkade på olika sidor för kränga av den. Satt fast ordenligt vill jag minnas.

Den nya modellen är snygg kommer inte från det, speciellt vattenkranen.
 

Agathorn

Well-known member
På den gamla modellen så tog jag baksidan på en sked och lirkade på olika sidor för kränga av den. Satt fast ordenligt vill jag minnas.

Den nya modellen är snygg kommer inte från det, speciellt vattenkranen.

Jepp det var det som avgjorde, vattenkranen och isolerade ångröret. Synd att Claudette inte kunde fixa till handtagen uppe på koppvärmaren som chriscoffee har som tillbehör. Riktigt snyggt och praktiskt om man nu kan balansera bort plåtbiten med kopparna på vid vattenpåfyllning.

Hur har du det med PID-displayen och gradantalet? Också ett "knepigt" kommatecken eller punkt som jag beskrev?
 

Agathorn

Well-known member
På den gamla modellen så tog jag baksidan på en sked och lirkade på olika sidor för kränga av den. Satt fast ordenligt vill jag minnas.

Den nya modellen är snygg kommer inte från det, speciellt vattenkranen.

Herrejesus vad packningen sitter! Har inte lyckats lirka loss den en millimeter ens! Då tog jag en kniv och bände för glatta livet! Någon som provat något annat knep jag inte tänkt på? Jag sticker nu in kniven mellan packningen och brygghuset eller vad man säger och bänder emot kanten men kniven bara "flippar ut" igen utan att packningen direkt bryr sig, hehe.

För övrigt, hur får man loss spridarfiltret? "Saknar" min gamla skruv i mitten :) Börjar ju bli dags för lite rengörning snart också :)
 

JKolmo

Well-known member
Något jag tycker är lite märkligt med min PID display är att den visar 12.3 grader ångtemperatur och .93 grader på bryggkokaren. Alltså inte 123 grader och 93 grader. Är det samma på er övriga som har duettos?

Detta förefaller förvirrande vid första påseendet. Det är helt enkelt så att punkten indikerar vilken kokare som tempen visas för; när punkten är i vänster läge visas tempen för bryggkokaren och när punkten är till höger visas ångkokartempen.

Det hade kanske varit bättre (och mer begripligt/användarvänligt) om displayen haft två fält med separat och konstant visning för respektive kokare istället, men det fick de väl inte plats med.

Dessutom blinkar punkten, varje gång den syns värmer PIDen och när den släcks värms det inte. Displayen på din maskin visar således 123 resp 93 och inte 12,3 resp 0,93. Lättbegripligt eller hur?
 

JKolmo

Well-known member
Sedan är det någon som har bra tips på hur man får loss brygghuspackningen? Vill inte gå lös med skruvmejseln alltför mycket på min nya maskin. På gamla gaggian var det klart enklare.

Det är mycket enkelt! Dra upp spaken så att pumpen går, ta ett PF med blindfiltret i, sätt fast PFet, vänta kort (några få sekunder) på att trycket skall byggas upp och vrid sedan loss PFet (allt med pumpen igång). Packningen och spridarfiltret kommer då så att säga att följa med en liten bit och det blir väldigt lätt att pilla/bända loss packning + spridarfilter med en uppochnedvänd tesked genom att använda vecket i spridarfiltrets vägg som hållpunkt för skeden.

Du behöver alltså inte ta i alls när du pillar/bänder. Det kan krävas lite träning och att man eventuellt gör om manövern med blindfiltret några gånger för att träffa rätt när trycket byggts upp precis rätt så att packning + spridarfilter följer med. Låter man pumpen gå för länge funkar det inget bra.

Hoppas detta var begripligt! Man behöver dock inte ta bort spridarfiltret för rengöring sådär jätteofta. Jag gör det typ var tredje rengöringsomgång med rengöringsmedel.
 

JKolmo

Well-known member
För övrigt, hur får man loss spridarfiltret? "Saknar" min gamla skruv i mitten :) Börjar ju bli dags för lite rengörning snart också :)

Spridarfiltret och packningen sitter ihop som ett "paket". När du försiktigt pillar bort spridarfiltret enl mitt svar nr 2 ovan så kommer packningen att följa med sittandes runt spridarfiltret. Så enkelt var det! Ett tips är att byta 8,5 mm packningen till 8 mm, det passar Duetton mycket bättre.
 

svartvest

Well-known member
Åh det måste bero på att jag satt och visualiserade en Synesso cyncra i köket;-)

Nej den står kvar, till jag köper en trisslott och vinner!!
 

Agathorn

Well-known member
Spridarfiltret och packningen sitter ihop som ett "paket". När du försiktigt pillar bort spridarfiltret enl mitt svar nr 2 ovan så kommer packningen att följa med sittandes runt spridarfiltret. Så enkelt var det! Ett tips är att byta 8,5 mm packningen till 8 mm, det passar Duetton mycket bättre.

Bra tips! Fungerade fint så nu har man bättre passform på portafiltret i bryggruppen!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp