Vilka bönor ska jag välja?[Espresso]

Laserapa

New member
Hej på er! Jag är en ny kaffefrälst man som postar min första post här!

Jag har tidigare i mitt liv druckit vanligt "arbetarkaffe". Nu på den senaste tiden har jag bytt upp mig och blivit mer kräsen. Jag har köpt ny kaffebryggare till en fin modell och jag har även inhandlat en egen mal och maler nu mina bönor själv.

Jag har nyligen köpt en Espressomaskin, jag köpte en helautomatisk, vilket jag faktiskt ångrar lite. Hursomhelst så skulle jag vilja ha tips på bönor. Min första påse blev en Alfred Nordqvist 100% arabica Espresso. Jag hade tidigare fått höra av en bekant att jag skulle köpa Lavazza, de hade dock inga bönor så det fick bli detta istället. Jag tycker inte detta var tillräckligt starkt. Jag har provat mig fram på maskinen lite smått men inte fått det resultatet jag vill ha. Det är starkt men det är det lilla sista som saknas. Jag är VÄLDIGT förtjust i starkt kaffe. Det ska vara så att det stramar och kiknar i kinderna. Till mitt vanliga bryggkaffe kör jag Zoegas skånerost och gör alltid det superstarkt.

Ge mig gärna lite tips på sorter som jag kanske kan hitta i min välsorterade matbutik eller kan beställa på nätet. Något jag själv hittade när jag googlade var Mauro Caffè Concerto. Är det något ni tror lever upp till mina förväntningar?

Tack på förhand och ha en Riktigt God Jul och ett Gott nytt år!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp