Dyr exklusiv helautomat

Hasse

New member
Tänkte uppdatera mig lite, har varit utan automat bryggare ett par år nu.

Har funderingar på att köpa en helautomatisk espressomaskin!

Den får kosta upp till 20000:-(kanske lite mer)

Det måste väl finnas någon apparat som är "top of the line"??

Vad har ni för förslag?

Hittar inga tester på lite dyrare maskiner, har letat o letat..

Mvh
 

Gholam

Well-known member
Jag kan ha fel men min uppfattning är att när man väl kommit över en priströskel på ca 8k med en oundviklig resultat i form av medelmåttig espresso så får man endast större kapacitet till att göra espresson snarare än högre kvalitet (godare espresso).
Det finns många svindyra maskiner men jag har inte testat dem.
 

celox

Member
Jag har Saeco Primea Cappuccino Touch Plus som kostar idag ca 12 000.- och är jätte nöjd med den. Kan rekomendera den
 

Mangan

Well-known member
Jag kan ha fel men min uppfattning är att när man väl kommit över en priströskel på ca 8k med en oundviklig resultat i form av medelmåttig espresso så får man endast större kapacitet till att göra espresson snarare än högre kvalitet (godare espresso).
Det finns många svindyra maskiner men jag har inte testat dem.

Det är sant som de lärde säger att bäst kaffe görs med halvautomat, en bra kvarn, kärlek och en gnutta tålamod. Men att kalla det som helautomater presterar för medelmåttigt, det tycker jag är att ta i. Min jura spottar på 20 sek ur sig bättre espressos än jag någonsin druckit på något av de kaffehaken som finns i min lilla stad, och det är helt enkelt för bra för att kalla medelmåttigt.

Bra kaffe går att göra med helautomat. Det spelar ingen roll att det går att göra bättre med halvautomat. Punkt.

Håller dock med om att kaffet inte nödvändigtvis blir bättre på helauto efter att man passerat en viss prisklass, däremot kanske användarvänligheten och inställningsmöjligheter blir bättre.
 

Gholam

Well-known member
Det är sant som de lärde säger att bäst kaffe görs med halvautomat, en bra kvarn, kärlek och en gnutta tålamod. Men att kalla det som helautomater presterar för medelmåttigt, det tycker jag är att ta i. Min jura spottar på 20 sek ur sig bättre espressos än jag någonsin druckit på något av de kaffehaken som finns i min lilla stad, och det är helt enkelt för bra för att kalla medelmåttigt.

Bra kaffe går att göra med helautomat. Det spelar ingen roll att det går att göra bättre med halvautomat. Punkt.

Håller dock med om att kaffet inte nödvändigtvis blir bättre på helauto efter att man passerat en viss prisklass, däremot kanske användarvänligheten och inställningsmöjligheter blir bättre.

Kanske det :) Men observera att medelmåttighet är både en högst subjektivt begrepp och ett relativt begrepp. Likaså att caféer i allmänhet inte presterar bättre än så. Man kan nästan säga att få caféer gör ett kaffe som är värd att drickas.
Hela min poäng var att halvautomater från den nedre delen av prisskalan gör bättre kaffe än helautomater högt upp i prisskalan (givet att passion finns med i båda fallen).
 

PF013

Well-known member
Sen om man pratar automatiska maskiner så finns det ju en helt annan variant. La Marzocco gör ju sin kvarn Swift, som doserar, maler och tampar automatiskt direkt i portafiltret. Sen får man visserligen manuellt flytta portafiltret till sin Linea eller FB/80... Och en budget på 20k räcker inte så långt heller... :D
 

danwi

Well-known member
Du får väl typ halva kvarnen för 20k. Man får kanske se dom pengarna som 15-20% kontantinsats på kvarn och maskin :)
 

Agathorn

Well-known member
Allmänna tipset man brukar få här av oss på forumet gällande superautomatiska espressomaskiner är att kolla på Jura serien. Räcker nog dock med halva summan du nämner, skillnaden i koppen misstänker jag är obefintlig.
Den andra hälften av summan lägger du undan till dagen du inser att du vill ha en semiautomatisk och separat kvarn. Då får du en fin kvarn och ny Silvia för pengarna :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp